Het 4,653-kilometer lange Autódromo Internacional do Algarve, ook wel Portimão Circuit genoemd, verscheen in 2020 en 2021 in de coronajaren op de Formule 1-kalender. De bouw aan het circuit in de Algarve werd in 2008 afgerond en het was datzelfde jaar dat de Formule 1 de baan voor het eerst bezocht, alhoewel voor een test. In 2020 en 2021 wist Lewis Hamilton de Grand Prix van Portugal te winnen, terwijl Max Verstappen tweemaal op het podium eindigde.
De tekst gaat verder onder het nieuws.
In 2020 was de race in Algarve een waar spektakel, met een spekglad circuit waarop de Formule 1-heren de eerste meters moesten maken. Onder meer de Mercedessen en Max Verstappen bleken in de openingsfase de grip niet te kunnen vinden die ze nodig hadden, waarna McLarens Carlos Sainz heel even aan de leiding ging. Naarmate de grip terugkeerde, trokken de Nederlander, Valtteri Bottas en Lewis Hamilton op, om zo de koppositie weer van de Spanjaard over te nemen. Uiteindelijk won Hamilton voor Bottas en Verstappen.
Het Formule 1-circus keerde een jaar later terug, waarbij Hamilton en Verstappen in een stevig duel betrokken waren voor de titel. Mercedes was in Portugal echter te snel voor de Nederlander, die genoegen moest nemen met een tweede plek achter zijn titelrivaal. Verstappen maakte wel nog een late pitstop, in een poging het punt voor de snelste ronde te pakken, maar Verstappen greep mis omdat hij net buiten de lijntjes kleurde.
Circuit Portimão kan getypeerd worden als een bochtig en technisch circuit. De eerste sector kent met name scherpe, trage bochten, terwijl sector 2 aftrapt met een haarspeldbocht (bocht 5, red.). Ook het tweede deel is vrij technisch, hoewel de topsnelheid er een stuk hoger ligt dan in de eerste vier bochten. In de laatste sector is een goede exit in bocht 14 met name van belang, deze snelheid wordt namelijk meegenomen richting het lange rechte stuk.
Ook wordt het Portugese asfalt getypeerd door vele hoogteverschillen. Algarve is een heuvelachtig gebied en dat is terug te zien in de enkele blinde bochten die de coureurs moeten nemen, waarin ze de bochten heuvelopwaarts aansnijden. Vanaf bocht 14 loopt het circuit relatief steil naar beneden richting de start-finish, waardoor de coureurs daar nóg meer snelheid meekrijgen.