Nu veel races vanwege de coronacrisis op de tocht staan, kijkt de Formule 1 om zich heen, zo erkent ook Liberty Media-baas Chase Carey. F1Maximaal zet een vijftal niet-Formule 1-circuits op een rij die prima geschikt zijn om op te racen, ook in normale tijden.
Niet elke baan is zomaar geschikt om op te rijden. De FIA keurt de circuits regelmatig en deelt vervolgens bepaalde licenties uit. Circuits met een Grade One-licentie, de hoogst haalbare, zijn bevoegd om een Formule 1-race te organiseren. We selecteren vijf circuits die een Grade One-licentie hebben en nog nooit eerder een Grand Prix georganiseerd hebben.
Algarve International Circuit
Het Algarve International Circuit ligt vlakbij de Portugese kuststad Portimão. De locatie is niet onbekend voor de Formule 1, want een deel van de wintertests in 2010 vonden plaats op de 4,6 kilometer lange baan. In dat opzicht heeft Portimão, zoals het circuit vaak wordt genoemd, veel gelijkenissen met Circuit de Barcelona-Catalunya, waar vaak getest wordt en waar ook de Spaanse Grand Prix ieder jaar plaatsvindt. Niet alleen lijken de lay-outs op het eerste oog op elkaar, de baankarakteristieken zijn erg gelijkwaardig.
Wellicht zullen races op het Portugese circuit wat leuker zijn dan op haar Spaanse 'equivalent'. Het rechte stuk waar ook het start/finish-gedeelte is met haar 969 meter lang genoeg, maar de flauwe bocht opkomen rechte stuk is dusdanig lang, dat coureurs daar vol gas doorheen kunnen en zich dus ook makkelijker kunnen positioneren voor een inhaalactie op het rechte stuk. Daarnaast bieden de vele haarspeldbochten genoeg mogelijkheden tot passeerpogingen voor coureurs met lef.
Bron: Sentoan CC 3.0
Een rondje Portimão in de racegame Project CARS 2. Vanaf 0:45 is de ronde te volgen.
Dubai Autodrome
Mocht de Formule 1 dit jaar een tekort aan circuits hebben, dan is het Dubai Autodrome wellicht een goede optie om naartoe te gaan. De Formule 1 zelf is positief over het doorgaan van races in het Midden-Oosten en daarom zou het circuit, gelegen in het Emiraat Dubai, een geschikte keuze zijn.
Daarnaast zijn er meerdere lay-outs mogelijk om op te rijden, waarvan de 'International' en de GP-vorm een Grade One-licentie hebben. Laatstgenoemde heeft een lengte van 5,4 kilometer, terwijl de International-variant het doet met een lengte van 4,3 kilometer.
Dubai Autodrome is eigenlijk een tekentafel Formule 1-circuit, dat overigens flink wat wegheeft van het Yas Marina Circuit in Abu Dhabi. Het parcours kent vele lange rechte stukken en een aantal uitdagende bochten. Inhalen moet geen probleem zijn, want de bochten die geschikt zijn voor passeerbewegingen volgen op de rechte stukken. Zodoende heeft de aanvallende coureur een flinke aanloop om zijn inhaalactie in te plannen en uit te voeren.
Bron: Will Pittenger CC 3.0
Een rondje Dubai Autodrome in een Radical SR3.
Moscow Raceway
Vrijwel niemand vindt het betoncircuit Sochi Autodrom, waar sinds 2014 de Russische GP plaatsvindt, de moeite waard. Je vraagt je bijna af waarom men daar rijdt, terwijl in de Russische hoofdstad een prima circuit ligt met een Grade One-licentie: de Moscow Raceway.
Moscow Raceway is een circuit met twee gezichten. Allereerst vallen de twee lange rechte stukken op: het start/finish-gedeelte en de reep asfalt voor de laatste bocht. Die laatste, 873 meter lang, is speciaal ontworpen voor Formule 1-auto's, die daar snelheden van 311 kilometer per uur (zonder DRS) moeten kunnen halen.
Dé inhaalhotspots van de Moscow Raceway, dat aan de andere kant een bijzonder technische tweede sector herbergt, zijn dan ook de twee rechte stukken. Waar veel tijd gewonnen kan worden is echter die technische tweede sector. Door de vele bochten die elkaar kort opvolgen is het niet makkelijk in te halen, maar coureurs moeten van goede huize komen om daar de sweet spot te vinden.
Bron: BosleyTree CC 3.0
Een rondje Moscow Raceway met DTM-coureur Bruno Spengler.
Motorland Aragón
Nog een MotoGP-circuit, ditmaal er één uit Spanje: Motorland Aragón. Het recept voor een geschikt Formule 1-circuit lijkt met deze nominatie ook duidelijk: minstens één lang recht stuk voor de DRS-inhaalacties en een aantal snelle en technische bochten voor de uitdaging. Ook het 5,3 kilometer lange Motorland Aragón voldoet aan die criteria. Waar het vooral bekendstaat als een motorcircuit, hebben er in het verleden ook de nodige Formule 1-klassen hun rubber op het asfalt vereeuwigd.
Wie het MotoGP-circuit een beetje kent, kent de flauwe laatste bocht waar het vrijwel onmogelijk is om in te halen, ondanks het honderden meters lange rechte stuk daarvoor.
Dat is echter de MotoGP-variant en niet de FIA-variant, die een klein, maar belangrijk verschil met zich meebrengt. Die flauwe laatste bocht bestaat namelijk niet in de FIA-variant. Die is daarin vervangen door een zeer nauwe haarspeldbocht waar dus met gemak ingehaald kan worden. En mocht je dan zijn gepasseerd als coureur zijnde, dan kan je door het verlengde opkomen start/finish zo je verloren positie weer terugpakken. Ideaal voor het racen dus. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)
Bron: Willtron CC 3.0
Onboard bij Daniel Ricciardo op Motorland Aragón.
Mugello Circuit
Het circuit van Mugello kennen we natuurlijk van de MotoGP, waar tweewielers bizar hoge snelheden aantikken. Dat zou in de Formule 1 niet anders zijn. Net als bij de meeste van de andere circuits valt ook bij Mugello op dat het een enorm groot recht stuk herbergt: het start/finish-gedeelte van 1,1 kilometer lang. Verwacht daar veel inhaalacties wanneer de Formule 1-bolides het tegen elkaar opnemen.
Ook bij coureurs is de Italiaanse baan, die naast het rechte stuk ook een aantal technisch listige en een aantal erg snelle bochten heeft, erg geliefd. In mei 2012 hield de Formule 1 een driedaagse testweek op Mugello waar vrijwel alle teams bij aanwezig waren.
Red Bull Racing-coureurs Sebastian Vettel en Mark Webber waren op het eerste oog verliefd op het parcours. 'Tien rondes op Mugello is qua genot hetzelfde als duizend rondes Yas Marina', zei Webber. Vettel baalde dat de Formule 1 geen race organiseert op het circuit. 'Het is een geweldig circuit met veel snelle bochten.'
Bron: Will Pittenger CC3.000
Een rondje Mugello met Felipe Massa in 2008.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties