Op het Autodromo Nazionale Monza zijn in de Formule 2 en Formule 3 twee nieuwe kampioenen gekroond. Felipe Drugovich werd tijdens de sprintrace F2-kampioen met nog één raceweekend te gaan, terwijl de beslissing in de F3 in de laatste race op controversiële wijze viel op Victor Martins. Wat er allemaal opviel tijdens het weekend van de opstapklassen in Italië, bespreken Terrence Riepma en Mike van Weert in een nieuwe editie van Onderweg naar F1.
Vesti belichaming van consistentie in hectisch F2-weekend
Terrence: 'Frederik Vesti viel positief op in een weekend dat het gemiddelde niveau van de coureurs tegenviel. De Deen werd in zowel de sprint- als hoofdrace tweede en was de belichaming van een bepaalde consistentie die bij veel heren miste. Zo startte de Mercedes-junior van ART op pole in de sprintrace op zaterdag. Hoewel hij de leiding en daarmee de overwinning moest afstaan aan Jüri Vips, hield Vesti zijn hoofd tenminste koel en dat kon niet over iedereen gezegd worden.'
'Vesti begon zondag tijdens de hoofdrace vanaf P10 en had verbluffende snelheid ten opzichte van de coureurs die nog van band moesten wisselen. In ronde 19 van de 30 lag de Deense coureur al op P3, wat op dat moment een virtuele tweede plaats betekende. Virtueel werd uiteindelijk realiteit toen de vlag viel. Zo wist Vesti knap naar plek twee te rijden in een hectische wedstrijd.'
Martins ondanks de nodige controverse een waardig kampioen
Terrence: 'Victor Martins werd zondag gekroond tot kampioen der Formule 3, maar het ging dat weekend niet zonder slag of stoot voor de Fransman. Het ging nog bijna mis op zaterdag, toen de Alpine-junior in aanraking kwam met Arthur Leclerc in de openingsronde. Na contact schoot Martins van de baan in de Curva Grande en moest hij achteraan aansluiten. Dat er een safety car-fase kwam, hielp vervolgens wel enorm om de aansluiting weer te vinden.'
'Wat volgde, was een inhaalrace richting de punten. De coureur van ART toonde zich de dag voor zijn titelwinst al een waardig kampioen door in de slotfase nog van ver buiten de top tien naar plek tien te rijden. Teamgenoot Grégoire Saucy, titelrivaal Roman Stanek en Kush Maini werden in de laatste ronde nog even knap aan de kant gezet door Martins, die hierdoor als tiende over de streep kwam. Hij liep hierdoor een punt uit op Isack Hadjar, die op dat moment nog zijn grootste titelconcurrent was.'
'Op zondag begon Martins vanaf P4 op de grid en dat werd snel P3 na bocht 1. In ronde 5 verschalkte de 21-jarige meteen Zane Maloney en Aleksandr Smolyar na een safety car-herstart om de leiding over te nemen. Dit deed hij kalm en op uiterst nette wijze. Toch had Martins de snelheid niet om de leiding ook in handen te houden. Maloney en Oliver Bearman, allebei titelrivalen, passeerden hem in ronden 9 en 12. En toen werd het chaos.'
'De race werd in ronde 18 stilgelegd nadat Maini en Brad Benavides twee ronden eerder hard eraf gingen. De wedstrijdleiding besloot de wedstrijd niet meer te hervatten, ondanks dat er nog vier ronden te gaan waren. Martins kreeg bovendien een tijdstraf van vijf seconden voor het overschrijden van de baanlimieten. Zijn geluk was dat de uitslag gebaseerd werd op ronde 15, waardoor hij niet kelderde door het veld dat niet meer in actie kwam. Martins werd vierde in plaats van derde na langdurig rekenen van de wedstrijdleiding en won het kampioenschap zodoende met slechts zes punten voorsprong op Maloney.'
Daruvala weet uit het gedrang te blijven en overtuigt eindelijk weer
Mike: 'Jehan Daruvala wist gedurende het Formule 2-weekend optimaal te profiteren van de chaos die om hem heen gebeurde. Veel coureurs waren zelf slachtoffer van een crash of kregen een straf omdat ze een incident veroorzaakten, maar de Red Bull Racing-junior wist wel in positieve zin op te vallen. Zowel in de sprint- als de feature race bleef Daruvala uit het gedrag en wist hij in beide races op het podium te eindigen. Tijdens de sprintrace kwam hij als derde over de streep, terwijl de Indiër op zondag de overwinning in de wacht wist te slepen.'
'Daruvala begon de race op zondag vanaf de zesde plek. Achter hem waren veel coureurs betrokken bij een hevige crash en zelf verloor hij een positie bij de start. Even later was het Calan Williams die een vervelende crash had in de Ascari-chicane, waarna de safety car naar buiten kwam. Een aantal coureurs besloten naar binnen te gaan en dat was het geluk dat Daruvala nodig had. Vlak na de pitstops werd er immers met de rode vlag gezwaaid en de Carlin-coureur stond op dat moment derde. Bij de herstart werd duidelijk dat Daruvala niet meer naar binnen hoefde, maar Richard Verschoor en Marino Sato wel. De Nederlander besloot heel laat naar binnen te duiken, waardoor Daruvala het maar vijf ronden vol hoefde te houden vooraan. Dat deed hij met verve en behaalde zo zijn eerste zege.'
Uitstekende weekend Bearman niet beloond met titel
Mike: 'Viktor Martins en Isack Hadjar gingen de laatste race van het Formule 3-seizoen in als gedoodverfde favorieten voor de titel. Er waren nog enkele andere rijders die kans maakten op de titel, waaronder Oliver Bearman. De coureur van Prema wist op zaterdag als tweede te eindigen in de sprintrace, waarmee hij de leider op dertien punten naderde.'
'De Brit begon de feature race van zondag vanaf de zesde plek, terwijl Martins de race mocht aanvangen vanaf de vierde plek. Bearman wist zijn weg naar voren op een gegeven moment te vinden. De Prema-coureur reed in twaalfde ronde aan de staart van Martins en hij wist de Fransman snel in te halen. Hierdoor kon hij gaan jagen op Zane Maloney, die eerste lag en daardoor Bearman had ingehaald in het klassement. In ronde 17 werd zijn opmars echter een halt toegeroepen door een rodevlag-situatie. Doordat de race niet meer hervat zou worden, kreeg Bearman niet meer de kans om de titel te pakken en eindigde de race op Monza in mineur voor de rijder.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties