Porsche Supercup GP Oostenrijk | Van Eijndhoven zat gebeiteld en grijpt de rookie-zege Porsche Supercup
Porsche Supercup

Porsche Supercup GP Oostenrijk | Van Eijndhoven zat gebeiteld en grijpt de rookie-zege

Porsche Supercup GP Oostenrijk | Van Eijndhoven zat gebeiteld en grijpt de rookie-zege

Het weekend van Larry ten Voorde begon fantastisch met een poleposition op de natte Red Bull Ring. Tijdens de race werd P1 helaas van hem afgepakt, want Bastian Buus ging er met de overwinning vandoor. De twee hebben heel hard geknokt om de zege. GP Elite kende wel een goed weekend, aangezien Huub van Eijndhoven de zege pakte in de rookie-klasse. Al met al konden de Nederlanders weer goede punten pakken tijdens een enerverend weekend in Oostenrijk. F1Maximaal blikt terug op het Porsche Mobil 1 Supercup-weekend in Oostenrijk.

Op vrijdag 30 juni was het al duidelijk dat de concurrentie dicht bij elkaar zat. Op de eerste dag van het Porsche Supercup-weekend op de Red Bull Ring pakte Buus namelijk de snelste tijd en werd hij op de hielen gezeten door Ten Voorde, die slechts een halve tiende trager was. Harry King, teamgenoot van Buus, pakte P3 op acht honderdsten. De top tien zat dus bovenop elkaar, wat zeker een spannende kwalificatie zou beloven. Op de kwalificatiedag was het weer echter omgeslagen. Donkere wolken pakten zich samen boven het Oostenrijkse circuit en toen begon de regen te vallen, wat een aantal keren zorgde voor een neutralisatie.

Sommige rijders maakten een uitstapje naast de baan, maar Ten Voorde voelde zich als een vis in het water. De Tukker pakte de poleposition met een ronde van 1:32,186, en daarmee was hij maar liefst zes tienden sneller dan de man op nummer twee, Keagan Masters. Jaap van Lagen, die een heldendaad voor zijn team verrichtte in Monaco, kwalificeerde zich op P5. Van Eijndhoven sloot aan op P6 en was daarmee de tweede van de rookies. Loek Hartog, teamgenoot van Ten Voorde, had iets minder geluk, de Nederlander zijn tijd werd verwijderd en daardoor kwalificeerde hij zich negende. Met Ghislain Cordeel op P10 had het Porsche-team uit De Rijp hoe dan ook vier van haar coureurs in de top tien voor de race op zondag.

Tijdens de sessie droogde de baan langzaamaan weer op, en dus gingen de coureurs over op droge banden. In de laatste drie minuten kwam er nog een rode vlag, maar Ten Voorde presteerde uitstekend in de slotfase van de kwalificatie om de poleposition te pakken. 'Wat een kwalificatie!', laat Ten Voorde weten in een persbericht van GP Elite. 'Het voelde fantastisch om eindelijk pole te pakken. Ik kijk heel erg uit naar de race van zondag!', glunderde de meervoudig wereldkampioen. Daar kon Van Eijndhoven zich wel in vinden. 'Het was een geweldige call van het team om ons binnen te halen tijdens de rode vlag. Daardoor konden we nog twee pushrondes doen op slicks. We weten dat we het goed doen op een droge baan, dus ik sta te popelen om te gaan racen op zondag', aldus Van Eijndhoven.

Chaotische start bracht Ten Voorde niet van zijn stuk

De start van de race op zondag verliep wat chaotisch met veel duw- en trekwerk in de openingsfase. Ten Voorde kon direct een voorsprong opbouwen, maar Van Eijndhoven stond onder druk van de Duitser Leon Kohler. Voordat de Porsches aan de tweede ronde begonnen spinde Morris Schuring achterin. Even was het geel, maar de gele vlag was van korte duur. Het geduw en getrek in het middenveld zette zich voort, maar de GP Elite-topman was al zeker 1,3 seconde weg. In de derde ronde van de race was het weer geel, Lucas Groeneveld ging in de rondte samen met Harri Jones, die beiden hun auto's konden parkeren. Masters spinde, maar kon zijn race vervolgen.

Tekst gaat verder onder de foto

Porsche Supercup GP Oostenrijk | Van Eijndhoven zat gebeiteld en grijpt de rookie-zege
Van Eijndhoven kon zich prima redden op P3 gedurende de race (Foto: GP Elite)

De wedstrijdleiding besloot toch wel de safetycar de baan op te sturen, en dat was niet zo gunstig voor Ten Voorde. De Tukker leidde de dans met een mooie voorsprong en die kon hij nu inleveren. Achter hem was Buus wakker, dus moest de 26-jarige zeker op zijn hoede zijn. Van Eijndhoven was inmiddels opgeklommen naar de vierde stek, dus waren er voor hem genoeg mogelijkheden bij de herstart. Er waren immers nog dertien ronden te gaan. In ronde zes ging de safetycar weer naar binnen en lag Buus direct op de loer voor P1, maar Ten Voorde had een slim moment gekozen om bliksemsnel te vertrekken. Het gat met de Deen was echter maar drie tienden, dus de druk stond er vol op voor de Nederlander.

Hartog met een pirouette uit de race

In het middenveld ging het iets minder vlekkeloos, Hartog werd aangetikt en spinde, en viel daarna terug naar de negentiende plek. Het moment leek meer chaos te ontketenen, want Alexander Fach reed met een rokende band over het rechte stuk. Het werd opnieuw geel in sector drie. Ondertussen zat Buus nog steeds achter Ten Voorde aan, hij had hem tot de negende ronde niet te pakken kunnen krijgen. De Deen in de roze auto van BWT Lechner zat er wel telkens heel dicht achter. Buus probeerde Ten Voorde eruit te remmen, maar dat lukte hem niet. De Tukker was met hand en tand zijn P1 aan het verdedigen.

Achter de twee knokkende coureurs kon Van Eijndhoven stabiel volgen, de Nederlander had inmiddels een gat kunnen trekken met de rijders achter zich en reed op zo'n twee seconden van Buus. Buus wist niet van ophouden en moest daardoor even door het gras. Ten Voorde gaf de zege vanzelfsprekend niet zomaar uit handen. Doordat de twee zo met elkaar in gevecht waren kon Van Eijndhoven dichterbij komen, en aankloppen op de deur van Buus. Dat was gunstig voor Ten Voorde, aangezien Buus nu ook in zijn spiegels moest kijken om het groene racemonster van Van Eijndhoven in de gaten te houden.

Engelengeduld van Buus hielp om Ten Voorde voorbij te steken

Omdat Buus ook moest verdedigen kreeg Ten Voorde heel even wat meer ademruimte. Het was voor de jonge Deen duidelijk dat hij Ten Voorde niet zomaar in kon halen, dus hij had een paar rondes geduldig gekeken waar hij de Nederlander het beste in kon halen. Het werd een bloedstollend gevecht waarbij Buus zijn auto nog maar net op de baan kon houden. Ten Voorde zette alles op alles om Buus nog terug te pakken, maar dat lukte net niet. De twee kwamen over de finish met een gat van slechts twee tienden. Hoe dan ook was het geen slechte zondag voor Ten Voorde, aangezien de Nederlander finishte als tweede. Voor Van Eijndhoven was het een schitterend weekend, aangezien hij eerste werd in het rookie-kampioenschap.

Tekst gaat verder onder de foto

Porsche Supercup GP Oostenrijk | Van Eijndhoven zat gebeiteld en grijpt de rookie-zege
Ten Voorde heeft zijn P1 met hand en tand verdedigd (Foto: GP Elite)

'Ik heb de deur denk ik iets te wijd geopend', vertelt Ten Voorde in een persbericht na afloop van de race. 'Daardoor kon ik net niet terugkruisen en raakten we (Ten Voorde en Buus, red.) elkaar even. Ik heb gevochten als een leeuw. We gaan er weer voor in Silverstone!', laat Ten Voorde strijdlustig weten. 'Ik heb bijna de hele race op de derde stek gereden en kon een gat trekken met de rijders achter me. Voor me waren P1 en P2 hard met elkaar in gevecht en daardoor kon ik snel inlopen en ook meedoen', neemt Van Eijndhoven over. 'Dat heeft mij ook weer veel tijd gekost, waardoor ze achter me ook konden inlopen. Mijn banden waren er daarna helemaal aan, maar we hebben een goed weekend gehad, met elke sessie in de top vijf!', sluit Van Eijndhoven af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws