Porsche Supercup GP Nederland | Schuring en Hartog laten Wilhelmus twee keer klinken op thuiscircuit Porsche Supercup
Porsche Supercup

Porsche Supercup GP Nederland | Schuring en Hartog laten Wilhelmus twee keer klinken op thuiscircuit

Porsche Supercup GP Nederland | Schuring en Hartog laten Wilhelmus twee keer klinken op thuiscircuit

Loek Hartog en Morris Schuring zorgden voor maar liefst twee keer het Wilhelmus tijdens het weekend van de Porsche Mobil 1 Supercup in Zandvoort. In de Nederlandse duinen werden twee races verreden, om de afgelaste race in Imola te vervangen. Dat betekende een feestje voor veel van de Nederlanders van de Porsche Supercup, maar helaas had niet iedere coureur geluk. GP Elite kende een mooi weekend op haar thuiscircuit met de overwinning van Hartog en de twee podiums van Larry ten Voorde. F1Maximaal blikt terug op het weekend van de Porsche Supercup in Zandvoort.

Een extra race in het raceweekend van de Porsche Supercup betekende ook een extra uitdaging. Voor de twee races hadden de coureurs immers maar één training en één kwalificatiesessie. Dat is normaal gesproken natuurlijk ook zo, maar dan zonder de extra race. Op vrijdag laat in de middag begonnen de coureurs aan de vrije training en was het direct duidelijk dat de achttienjarige Schuring zijn succes uit Spa-Francorchamps wilde herhalen. De Fach Auto Tech-coureur had in Zandvoort niet alleen zijn familie langs de zijlijn, maar ook op de baan: zijn zeventienjarige broertje Flynt Schuring was namelijk gastrijder voor Team Huber Racing. Op vrijdag wist Schuring de tweede tijd te klokken en daarmee waarschuwde hij Harry King alvast dat hij hem hoe dan ook op de hielen zou zitten.

King was op vrijdag de snelste man, maar Schuring zat er slechts een tiende achter. Larry ten Voorde kwam op de eerste dag van het weekend in Zandvoort ook goed uit de startblokken: de GP Elite-kopman klokte de derde tijd en zat slechts anderhalve tiende achter King. Bij GP Elite namen vanzelfsprekend de gebruikelijke rijders deel aan de race, maar voor Huub van Eijndhoven was er hoog bezoek: zijn broertje deed namelijk ook mee. Lucas van Eijndhoven maakte zijn Supercup-debuut en was gastrijder bij GP Elite. Voorafgaand aan zijn debuut liet Van Eijndhoven al aan F1Maximaal weten dat hij er veel zin in had, en dat hij er relaxed in zou gaan om er het beste van te maken. Op vrijdag gingen beide Van Eijndhovens als een speer: Lucas klokte namelijk de elfde tijd, en Huub de veertiende, wat hem de tweede snelste van de rookies maakte.

Schuring zet eerste stap richting Zandvoort-zege in de kwalificatie

Op zaterdagochtend gingen de coureurs kwalificeren, een paar uur voor de eerste race. Schuring had direct zijn ritme te pakken en wist de eerste mokerslag uit te delen. De achttienjarige was twee tienden sneller dan Hartog en pakte de poleposition voor de eerste race. Aangezien er ook een startgrid moest worden gevormd voor de tweede race, werd de tweede snelste ronde gepakt om die startgrid op te stellen. De tweede snelste ronde van Schuring was iets minder goed, dat leverde hem P9 op voor de tweede race op zondag. Hoe dan ook was dat niet van belang op zaterdag, want toen mocht de jonge Nederlander vanaf poleposition beginnen op zijn thuiscircuit.

Hartog was de hele kwalificatie scherp, de 24-jarige pakte P2 voor de race op zaterdag en de poleposition voor de race op zondag. GP Elite kende een goede kwalificatiedag, met Ten Voorde twee keer op P3. Van Eijndhoven (Huub, red.) was tweede snelste van de rookies en P10 overall voor race 1, hij pakte P16 voor race 2. De jongere Van Eijndhoven deed het ook goed in een grid met dertig rijders, hij mocht de eerste race aanvangen vanaf P21 en de tweede vanaf P20. Hoe dan ook was het een knappe prestatie van de debutant, die slechts een paar tienden langzamer was dan GP Elite-coureur en naamgenoot Lucas Groeneveld. Aangezien het veld zo dicht bij elkaar zat en de weersomstandigheden nog een grote uitdaging konden worden na de al kletsnatte kwalificatie, kon het best wel eens een heel spannend weekend worden.

Hartog en Ten Voorde vol in de aanval vanaf de eerste ronde

Zodra de lampen op groen gingen voor de eerste Porsche Supercup-race op Zandvoort was Schuring goed weg, maar hij stond vol onder druk van Hartog en Ten Voorde, die beiden aasden op P1. De top drie leek vrijwel direct een gaatje te slaan, maar de gele vlag in de tweede sector hield hen enigszins bij elkaar. Buus en King lagen P5 en P6 en leken voor nu geen gevaar te vormen voor GP Elite en Schuring. De gele vlag was voor Groenveld, die achterstevoren op de baan stond na het uitkomen van de Hugenholtzbocht, en later kwam er toch een safetycar voor de spin van Jukka Honkavuori. De Fin stond in het gras en zijn race was voorbij. De safetycar was gunstig voor Schuring, aangezien het hele veld in een treintje achter hem aan kon rijden.

De safetycar was echter van korte duur en Hartog en Ten Voorde waren wakker bij de herstart. Ze zaten direct op de achterkant van Schuring, maar ze wisten hem niet in te halen. Daar kregen de GP Elite-heren ook geen tijd voor, want kort na de eerste safetycar volgde de tweede, dit keer voor Lucas van Eijndhoven. De Nederlander was gespind en stond vast in het grind, waarna zijn auto eerst van de baan getakeld moest worden. De race verliep dus wat chaotisch, maar de tweede herstart leverde prachtige gevechten op. Huub van Eijndhoven pakte een plekje ten opzichte van King, maar de Brit pakte hem terug. Van Eijndhoven wist echter weer terug te kruisen, en vervolgens kreeg King het lastig. Hij zakte terug naar P13 en kreeg toen Jaap van Lagen om zijn oren.

Tekst gaat verder onder de foto

Porsche Supercup GP Nederland | Schuring en Hartog laten Wilhelmus twee keer klinken op thuiscircuit
Van Eijndhoven vocht voor zijn podiumplek. (Foto: GP Elite)

Schuring rijdt naar de zege, Ten Voorde kreeg Hartog niet te pakken

De laatste rondes verliepen soepel voor Schuring, die al een gaatje van zes tienden had weten te trekken bij de tweede herstart, en vervolgens zijn voorsprong alleen maar aan het uitbreiden was. In het middenveld leek Lechner een lastige dag te hebben, met Buus die even vastzat tijdens het gedrang van het middenveld. Van Eijndhoven bleef goede zaken doen en leek bijna de rookie-zege te pakken, maar Alessandro Ghiretti was nog net wat rapper dan de Nederlander. Schuring was zo goed als uit het zicht verdwenen, en dus zette Ten Voorde alles op alles om P2 van Hartog te bemachtigen.

Ten Voorde reed ontzettend dicht bij Hartog en leek hem ook even aan te tikken, maar Hartog hield stand en maakte zijn Porsche ontzettend breed. De GP Elite-pitmuur hield ongetwijfeld even de adem in, maar de twee heren lieten elkaar in leven. Uiteindelijk werd Hartog tweede en Ten Voorde derde, en maakten ze het volledig Nederlandse podium compleet. GP Elite kende dus al een goede zaterdag en stond waarschijnlijk te popelen om dat op zondag te herhalen, en dan nog een trede hoger. Met Hartog op poleposition op zondag was het allemaal zeker mogelijk.

Tekst gaat verder onder de foto

Porsche Supercup GP Nederland | Schuring en Hartog laten Wilhelmus twee keer klinken op thuiscircuit
Schuring, Hartog, en Ten Voorde zorgden op zaterdag voor een volledig Nederlands podium. (Foto: GP Elite)

Buus terug van weggeweest 

Op zondag wist Hartog direct goed weg te komen toen de lampen op groen gingen voor de tweede race van het weekend. Ten Voorde probeerde in de Tarzanbocht Buus direct voorbij te gaan, maar dat lukte net niet. King lag op de loer en dus moest de Tukker op zijn hoede zijn voor de roze Porsche achter zich. Ten Voorde was vroeg in de race al agressief en liet zijn aanwezigheid zeker merken aan Buus, die hij al vaker was tegengekomen dit seizoen. Hij tikte de Deen even aan, maar moest toen weer afstand nemen toen de safetycar op de baan kwam vanwege uitgevallen auto van Niels Troost.

Hartog was waarschijnlijk niet zo blij met de safetycar: het gaatje dat hij had getrokken was er vanzelfsprekend niet meer. Hoe dan ook mocht de Nederlander het tempo gaan bepalen, en had daarbij de hete adem van Buus en Ten Voorde in zijn nek. De Deen was flink op jacht naar Hartog, maar de 24-jarige bezweek niet onder de druk. Hartog wist opnieuw een gat van vier tienden te slaan. Ondertussen was Ten Voorde bezig met King achter zich te houden, die toch wel begon aan te dringen. De race werd halverwege opnieuw onderbroken door een safetycar, helaas voor de spin van Lucas van Eijndhoven.

Van Eijndhoven zal niet lekker slapen na Supercup-debuut

De 21-jarige kende een goed begin van het weekend, maar spinde op zondag het grind in en beëindigde daarmee zijn eigen race. De Nederlander baalde behoorlijk. Zijn incident zorgde ervoor dat er opnieuw een safetycar kwam, wat Hartog en Ten Voorde enige ademruimte gaf. Het betekende echter wel dat beide heren wakker moesten zijn bij de herstart. King schoot over het gras in ronde elf en daardoor kreeg Ten Voorde de gretige Schuring achter zich. De achttienjarige was opgeklommen vanaf P9 en zat op zo'n acht tienden van Ten Voorde. Hartog wist opnieuw weg te rijden bij Buus en pakte zes tienden voorsprong met nog vijf ronden te gaan.

De Nederlander kon zijn zege al ruiken en het leek alsof hij elk rondje harder ging. Het gat verkleinde uiteindelijk tot drie tienden, en dus werd het in de laatste twee rondes nog behoorlijk spannend. Hartog remde zo laat als hij kon terwijl hij het roze racemonster van Buus steeds groter zag worden in zijn spiegels. Hoe dan ook was Hartog oppermachtig en wist Buus hem niet meer voorbij te steken. De Nederlander won op Zandvoort zijn eerste Supercup-race, en Ten Voorde sloot aan op P3. Beide heren hebben weer goede punten gescoord voor het kampioenschap. King, normaal redelijk foutloos, kende een rommelig weekend.

Tekst gaat verder onder de foto

Porsche Supercup GP Nederland | Schuring en Hartog laten Wilhelmus twee keer klinken op thuiscircuit
Hartog was heer en meester op Zandvoort. (Foto: GP Elite)

Hartog door het dolle heen met thuiszege

Een mooiere plek om je eerste race te winnen dan op je thuiscircuit is er natuurlijk niet. Hartog was uitbundig aan het juichen op de boordradio. Met een zege en een podium op zondag sloot GP Elite het weekend op een prachtige manier af. 'Ik was in de eerste instantie goed weg kon direct een gaatje trekken', zegt Hartog in het persbericht van GP Elite. 'Ik moest hard vechten na de safetycar', vervolgt de Nederlander. 'Ik ben hier in de omgeving opgegroeid en ik heb al zoveel op dit circuit gereden. Dat hielp om mijn auto breed te houden', sluit Hartog af, die een fantastische race heeft gereden.

Het Porsche Supercup-seizoen zal zich voortzetten in Monza, en dat zal dan ook de laatste race van het seizoen zijn. Wat betreft het kampioenschap staat er nog van alles op het spel, met name nu Ten Voorde een mooie inhaalslag heeft kunnen maken. De Nederlander staat op de tweede plek in het kampioenschap, slechts 21 punten achter kampioenschapsleider Buus. Ook voor Schuring liggen er nog genoeg kansen op tafel; de jonge Nederlander staat op de derde plek in het WK met 91 punten. In Monza staat er dus voor iedereen veel op het spel, en dat zal ongetwijfeld een spannende seizoensafsluiter opleveren.

Bekijk hier de complete WK-stand van de Porsche Mobil 1 Supercup

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws