Ziggo-analisten lachen om 'charmeoffensief' van de FIA: 'Ben Sulayem moest aan zijn imago werken' Opinie
Opinie

Ziggo-analisten lachen om 'charmeoffensief' van de FIA: 'Ben Sulayem moest aan zijn imago werken'

Ziggo-analisten lachen om 'charmeoffensief' van de FIA: 'Ben Sulayem moest aan zijn imago werken'

Na de commotie over Red Bull Racing en haar rijderswissel wordt er op de achtergrond nog gediscussieerd over andere onderwerpen. Zo heeft de FIA in China aangegeven dat er wordt gekeken naar een comeback van de V10-motoren of V8-motoren. Ziggo Sport-analisten Renger van der Zande, Nick Catsburg en Rob van Gameren zien er niets in.

De FIA zou mogelijk kijken naar een comeback van de iconische Formule 1-motoren. Fans en coureurs reageerden hier direct enthousiast op, maar de teambazen en motorfabrikanten waren niet zo enthousiast. De nieuwe Concorde Agreement is onlangs vastgelegd, en die zou dan aangepast moeten worden om de invoering van V10-motoren mogelijk te maken.

Zoiets zou niet echt geloofwaardig overkomen, aangezien de fabrikanten en de teams veel tijd en geld in motoren steken waarmee ze vanaf 2026 zullen gaan werken. Toto Wolff gaf aan dat het enigszins raar zou zijn om de Concorde Agreement te verkorten om V10-motoren te laten terugkeren. Hij dacht dat het een poging was van onzekere concurrenten, die nu al vrezen dat ze niet competitief zullen zijn vanaf 2026.

'Ik denk dat dit een charmeoffensief is van de FIA', zegt Van Gameren bij het Race Café. 'Daar is best veel slecht nieuws geweest de afgelopen maanden. Waar kunnen we de fans lekker mee maken? Nou, dat ouderwetse motorgeluid weer terug', kaart hij aan. Er werd al eerder gesproken over het terugbrengen van de iconische Formule 1-motoren, maar vaak verdween dat onderwerp direct weer van de agenda.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

sebastian vettel rb7 2011
In de RB7 van Sebastian Vettel zat een V8-motor.

Blijft Verstappen dan langer?

'Ik denk dat Ben Sulayem inderdaad een beetje aan zijn imago wilde werken. Dat had hij wel nodig', vult Catsburg aan. 'Dan kan je zeggen wat iedereen wil horen, maar dat kan natuurlijk helemaal niet. Misschien over zes jaar, maar ik kan het me niet voorstellen (dat de motoren binnen een jaar of drie al terugkeren, red.)', aldus de IMSA-coureur.

Daar is Van der Zande het mee eens. Hij ziet niet in hoe de teams zoiets accepteren. 'Het is een politiek marketingverhaal', is hij van mening. 'Je kan niet in één keer zeggen: ga maar iets anders bouwen. Als fans is het natuurlijk wel leuk om dat geluid terug te krijgen', haalt hij zijn schouders op.

Max Verstappen heeft aangegeven dat een comeback van V10-motoren het aantrekkelijker maakt om langer te blijven. 'Hij is natuurlijk een echte racer', zegt Van der Zande. Verstappen vindt de 2026-regels bovendien ook maar niks. 'Hij vond die halo ook niets in het begin, en nu is hij daar ook voor', zegt Van der Zande met een kleine lach.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen banden pirelli 1282
Voor Verstappen zijn de iconische motoren mogelijk doorslaggevend.

V10-motoren niet eens mogelijk

De heren krijgen bijval van Rick Winkelman, die aankaart dat een V10-motor wellicht niet eens mogelijk is. 'Als het iets anders gaat worden betreffende de motoren, dan zou het misschien een V8 zijn. Een V10 hebben ze helemaal niets aan. Die is te zwaar en verbruikt te veel benzine. Ik denk dat de reglementen gewoon gaan komen zoals ze nu gepland zijn', aldus Winkelman.

De Formule 1 gebruikte V10-motoren van 1989 tot 2005, deze motoren waren enorm krachtig en luid. In 2006 werden de V10s ingeruild voor V8-motoren, vanwege de reglementaire veranderingen. Van 2006 tot 2013 werden die motoren vervolgens gebruikt. In 2014 schakelde de Formule 1 over op de V6-turbo hybride motoren.

Poll

Zou jij V10-motoren of V8-motoren terug willen in de Formule 1?

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws