Analist en voormalig teammanager Peter Windsor heeft zijn complimenten uitgedeeld aan het adres van Red Bull Racing. Het Oostenrijkse team zat een aantal jaar geleden nog in een penibele motorsituatie met Renault, maar heeft het met Honda voor elkaar gekregen om te doen wat McLaren niet lukte. Windsor verwacht dan ook dat de samenwerking met Ford vanaf 2026 ook goede resultaten gaat opleveren.
Red Bull debuteerde in 2005 met motoren van Cosworth, dat destijds net door Ford verkocht was. Na een jaar Cosworth stapte Red Bull over naar Ferrari, en vanaf 2007 maakte het team gebruik van Renault-motoren. Dat leverde met Sebastian Vettel de nodige successen op, maar met name de periode vanaf 2014, na de introductie van de hybride motoren, zorgde voor veel uitvalbeurten, weinig topsnelheid, en veel frustratie.
Het moeizame huwelijk liep in 2018 definitief op de klippen, waarna Red Bull de samenwerking met Honda aanging. Honda was juist hét lachtertje van de Formule 1 vanaf 2015, na enkele moeizame McLaren-jaren, maar na een jaartje testen met Toro Rosso durfde Red Bull het toch aan. Die keuze heeft Red Bull geen windeieren gelegd, want Red Bull-Honda is in de jaren daarna uitgegroeid tot een dominantie combinatie.
Red Bull toverde probleem om tot een voordeel
Even leek het nog allemaal mis te gaan, want aan het einde van 2020 kondigde Honda aan dat het na 2021 uit de Formule 1 zou vertrekken, een besluit waar het later op terugkwam. Enkele maanden later kondigde de FIA aan dat de motorontwikkeling vanaf 2022 bevroren zou worden, een cruciaal onderdeel van het succes van Red Bull, volgens Windsor. 'Red Bull heeft het heel slim aangepakt. Ze hebben heel goed werk geleverd bij de FIA door de motorontwikkeling te laten bevriezen, omdat ze zelf de motor niet meer konden doorontwikkelen, aangezien Honda bekendmaakte dat het zich terug zou trekken', meldt Windsor.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Wat een catastrofe had kunnen inleiden, pakte uiteindelijk geweldig uit, omdat Honda net op tijd voor de motorbevriezing met de absolute top kon meedingen. 'Red Bull heeft de samenwerking met Honda precies goed aangepakt', vindt Windsor. 'Ze hebben ook in Milton Keynes goed gewerkt, en het maximale uit Honda weten te halen. Daarnaast hebben ze hun eigen engineers ingezet, en zelf bijgedragen aan de power units. Dat is wat McLaren ook had moeten doen. Zij lieten al het werk aan Honda over', aldus de analist.
Kan Red Bull succes herhalen?
Nog voordat Honda zich bedacht, en tóch in de Formule 1 actief besloot te blijven, moest Red Bull op zoek naar een ander plan. Dat bleek uiteindelijk het ontwikkelen van de eigen power units, waarna later alsnog een deal met Ford werd aangekondigd, dat niet alleen als sponsor geldt, maar ook zal helpen bij het ontwikkelen van de motor. 'Ik denk dan ook dat Red Bull het heel goed zal doen met Ford', voorspelt Windsor.
'Ze zullen zelf het overgrote deel doen bij de ontwikkeling van de power units, maar ze profiteren daarbij van al het goeds dat Ford ze te bieden heeft. Dat kan voor een groot deel in het elektrische gedeelte zitten. Ford sprong snel in op de elektrificatie van de auto's, dus dat gedeelte moeten ze best goed voor elkaar hebben.'
Hoewel de 2026-reglementen de grootste onzekerheid omtrent Red Bull zijn op het moment, met name gezien het nieuw op te zetten motorproject, denkt Windsor dat Red Bull zich prima zal gaan redden. 'Ik denk dat Red Bull de motorsituatie helemaal perfect opgezet heeft. Ze hebben de juiste structuur, en op dezelfde locatie als waar het raceteam gevestigd is', concludeert de 71-jarige Windsor.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties