Formule 1-journalist en voormalig teammanager Peter Windsor heeft felle kritiek op Franse renstal Alpine. De Brit was eerder al niet mals voor de equipe toen het management besloot om een aantal technische kopstukken te ontslaan, en vindt de reacties na op het incident tussen de Alpine-coureurs ook belachelijk. Windsor vraagt zich af wat ze aan het doen zijn in Enstone.
De competitiviteit tussen teamgenoten Pierre Gasly en Esteban Ocon bereikte al vroeg in het seizoen een hoogtepunt. De twee Fransozen hebben elkaar al een paar keren het leven zuur gemaakt op de baan, maar in Monaco ging het goed mis. Gasly was de enige die op zaterdag in Q3 terecht wist te komen en startte daardoor verder naar voren dan Ocon, en Ocon wilde die plekken graag goedmaken tijdens de race. In de openingsronde dook hij in het gat aan de binnenkant naast Gasly, maar het was toch echt te krap om met twee auto's door de bocht te gaan voor het ingaan van de tunnel.
Ocons auto ging bijna met vier wielen van het asfalt toen hij Gasly aanreed. Na afloop gaf hij aan dat het zijn schuld was en bood hij zijn excuses aan. Teambaas Bruno Famin zat er helemaal doorheen en stelde tegenover Sky Sports dat er gevolgen zouden zijn voor diegene die de crash veroorzaakte. Direct werd er gesuggereerd dat Ocon in Canada al vervangen zou worden, maar dat blijkt niet zo te zijn. 'Hij is een goede en snelle jongen', zegt Windsor tijdens zijn livestream op zijn YouTube-kanaal. die een beetje boos wordt van de gang van zaken bij Alpine. 'Daar zit een management van niets. Als je twee Franse coureurs in één team stopt, dan moet je ze kunnen managen. Ocon tegen Gasly laten rijden, is vragen om problemen.'
Windsor wijst het management van Alpine aan als schuldige
De Brit is van mening dat de Alpine-top er wat aan moet doen, en niet telkens het vingertje moet wijzen naar de coureurs. De twee teamgenoten zijn elkaar immers al vaker tegengekomen, en ook tijdens de kwalificaties verliepen dingen niet helemaal eerlijk. Daar kunnen de coureurs niet altijd wat aan doen, denkt Windsor. 'Er is geen manier waarop het een kans van slagen heeft, ze moeten echt goed gemanaged worden. Als ze dan tegen Ocon zeggen: je toekomst is een vraagteken, waarom hebben ze hem dan in die positie (naast Gasly, red.) gebracht? Het is echt enorm jammer', legt de voormalig teammanager uit.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Ocon kwam afgelopen week met een lang bericht op zijn officiële kanalen. De Fransman had veel nare berichten gekregen na het incident in Monaco, en liet weten dat hij het oneerlijk en zeer kwetsend vond. De FIA was op 29 mei de host van de allereerste 'United Against Online Abuse Conference', waarmee ze dus online haatberichten tegen willen gaan. Windsor vindt het goed dat de FIA daar mee bezig is. 'Dat is ook de reden waarom ik niet zo vaak op Twitter zit. Daar slingeren ze heel gemakkelijk de haatberichten om je oren. Af en toe komen zulke berichten ook al hier in de chat. Dus, als je in zo'n stemming bent, ga weg van mijn YouTube-kanaal!'
Hamiltons opleving gaat nog wel even duren
Terwijl de Alpine-coureurs het met elkaar aan de stok kregen in Monaco, scoorden beide Mercedes-coureurs punten in Monaco. Het verschil tussen hen in het klassement is nog acht punten. Russell heeft Hamilton echter al zeven keer verslagen op zaterdag, dus vraagt men zich af of Hamilton zijn pace verloren heeft. 'Ja, maar het hangt af van de auto', zegt Windsor. 'Ik denk dat hij wat pace heeft verloren in de Mercedes waarin hij nu rijdt', kaart de Brit aan.
Het is geen geheim dat Mercedes voor het derde jaar op rij moeite heeft met de bolide. Het gaat stukje bij beetje wat beter, maar de Zilverpijlen hebben nog niet echt indruk kunnen maken. 'Ik denk dat hij wat achter George zit als het gaat over één ronde, en dat is begrijpelijk. Waarom zou hij net zo snel zijn in een behoorlijk scherpe auto? Ik denk dat hij er gewoon bij zit als hij in een goed gebalanceerde auto rijdt', besluit Windsor. Wanneer die goed gebalanceerde auto komt, is nog maar de vraag. Hamilton moet nog zestien races met de W15 overleven.
Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties