Lando Norris lijkt net als in 2024 steeds meer te bezwijken onder de druk van de kampioenschapsstrijd. Na slordige weekenden in China en Bahrein, crashte de Brit in de kwalificatie in Jeddah, waardoor hij voor een inhaalrace staat. Peter Windsor heeft echter niet alleen kritiek op de stuurfout van Norris, maar ook op twee fouten die Norris ná zijn inschattingsfout maakte.
Windsor beseft dat de druk er vol op stond bij de coureurs op de zaterdagavond in Saoedi-Arabië. 'Het Jeddah Corniche Circuit heeft niet zoveel uitdagende bochten als bijvoorbeeld Suzuka, maar het zorgt wel voor een snelkookpan in de kwalificatie. Dat komt met name doordat de muren zo dicht naast het circuit staan, en ook omdat er zoveel snelle bochten en chicanes zijn. Er is gewoon zoveel dat fout kan gaan op dit circuit', meldt Windsor op zijn YouTube-kanaal.
Norris moet zich bewijzen
Norris was in 2024 nog de eerste coureur van McLaren, maar Oscar Piastri heeft vanaf het eerste weekend duidelijk gemaakt dat hij ook een serieuze titelkandidaat is. Inmiddels is de Australiër zelfs favoriet. Het lijkt er na de poleposition van Max Verstappen sterk op dat Piastri en Verstappen in Jeddah zullen vechten voor de leiding in het kampioenschap. 'De druk bleef verder oplopen richting Q3, tot Lando Norris crashte', vervolgt Windsor.
'Hij moest zich opnieuw bewijzen bij McLaren na die overtuigende overwinning van Oscar Piastri in Bahrein', zo legt de 73-jarige de situatie uit. 'Lando had tot nu toe een goed weekend. Hij was de snelste coureur in de tweede vrije training, en hij was ook in VT3 snel.' Piastri beseft echter dat de punten niet in de vrije trainingen verdeeld worden, en lijkt vaak steeds sneller te worden tijdens een raceweekend.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor zag dat dit een rol speelde bij de keuzes van Norris. 'In Q1 was Piastri iets sneller. Het was een veelzeggend moment dat Piastri na die ronde weer naar binnen ging. Lando bleef buiten, en reed nóg een snelle ronde. Daarin ging hij net wat sneller dan Oscar. Dat voelde aan alsof Lando zijn status bij McLaren wilde herstellen, maar McLaren zal dat natuurlijk ontkennen', weet de analist maar al te goed. 'Lando hoefde dit niet te doen, dus het was een veelzeggend moment. Hij hoefde alleen bij de eerste vijftien te staan.'
Opeenstapeling van fouten
'In Q3 kregen we een rode vlag, nadat Norris de muur raakte', zo komt Windsor aan bij de crash van de kampioenschapsleider. 'Je stuurt die bocht met 180 kilometer per uur in. Opvallend genoeg ging Oscar in die bocht vijf kilometer per uur sneller dan Lando. Dat suggereert dat Lando zijn banden nog niet voldoende op temperatuur had. Lando maakte twee grote fouten, die met druk te maken hadden.'
'Hij ging te diep die bocht in op banden, die nog niet op temperatuur waren', aldus Windsor, die denkt dat Norris op dat moment zijn verlies had moeten nemen. 'In plaats van dat hij de auto wijd liet lopen, probeerde hij te blijven vechten met correcties. Hij stuiterde over de kerbstones, en dan word je de muur ingegooid.' Daardoor kreeg Norris aan het einde van Q3 geen kans meer om zijn fout uit het begin van Q3 te herstellen. Norris is er in de eerste vijf raceweekenden overigens nog niet één keer in geslaagd om een goede eerste Q3-ronde te rijden.
Windsor meldt echter dat de grootste fout van Norris pas later gemaakt werd. 'De andere grote fout die Lando maakte, was dat hij zijn handen niet van het stuur haalde toen hij de muur raakte. Ik kan dat niet geloven! Heeft hij niet gezien wat Daniel Ricciardo in Zandvoort overkwam?' vraagt Windsor zich af. De Australiër brak zijn hand door het stuur vast te blijven houden, en stond twee maanden aan de zijlijn. 'Dit was een hele grote fout. Dat hij hier niet aan dacht, heeft met de druk te maken.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Norris mag wel roepen dat dit geen raket van een auto is, maar ik kan je verzekeren dat dit wel zo is', vervolgt Windsor, die niet vindt dat Norris zich kan blijven verschuilen achter teksten dat de McLaren geen dominante auto is. 'In een auto die zo goed is moet hij minimaal vierde of vijfde eindigen, of zelfs op het podium. Hij moet wel de incidenten overleven, want die kunnen in Jeddah ook gebeuren.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties