Windsor had meer verwacht van Red Bull: 'Vreemd dat ze niet hun eigen oplossing vonden' Opinie
Opinie

Windsor had meer verwacht van Red Bull: 'Vreemd dat ze niet hun eigen oplossing vonden'

Windsor had meer verwacht van Red Bull: 'Vreemd dat ze niet hun eigen oplossing vonden'

Peter Windsor vindt de discussie rondom de flexi-wings vreemd, vooral als hij kijkt naar het team van Red Bull Racing. De voormalig teammanager van Williams had verwacht dat de Oostenrijkse renstal zijn eigen oplossing had kunnen vinden, maar Red Bull besloot naar de FIA te stappen. Dat er dan extra regelgeving komt, vindt Windsor dan weer niet zo vreemd.

De flexi-wings maken alweer een hoop los in de Formule 1. Vorig jaar was er veel te doen om de voor- en achtervleugel van McLaren. Dit jaar leek de oplossing overgenomen te worden door bijna ieder team, maar de FIA heeft toch besloten om de reglementen enigszins te wijzigen omtrent de flexibiliteit van de voorvleugels. Dit heeft vooral voor wat woede gezorgd bij Christian Horner, aangezien de verandering pas tijdens het negende raceweekend wordt ingevoerd.

Red Bull had in de ogen van Windsor twee opties vorig jaar. 'Je kan naar de FIA gaan, wat Red Bull en Ferrari vorig jaar deden, of je maakt je eigen versie van de flexi-wing', zegt Windsor in een video op het YouTube-kanaal van Cameron cc. 'Dat laatste is op meerdere manieren riskant, omdat het plotseling verboden kan worden, het werkt misschien niet, het kan veel geld kosten, en andere teams kunnen het kopiëren. Er werd dan ook voor de FIA-route gekozen.'

'Dan gaat de FIA er inderdaad naar kijken', vervolgt Windsor. Vorig jaar wachtte Ferrari nog in spanning af op de uitspraak van het bestuursorgaan. De FIA gaf pas na het seizoen aan dat de oplossing van McLaren legaal was, maar nu heeft het bestuursorgaan alsnog besloten om nieuwe regels in te voeren. 'En wat we nu zien, is die hobbelige weg van de FIA bij het toepassen van regelgeving. Dat is niets nieuws in de Formule 1. Het is totaal niet verrassend dat de regels worden aangepast.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

mclaren oscar piastri singapore gp zondag 2024
Voor de Grand Prix van Singapore moest McLaren alleen zijn achtervleugel aanpassen. 

Windsor begrijpt niks van Red Bull

Het grootste gedeelte van het nieuwe pakket van McLaren werd tijdens het Grand Prix-weekend in Miami geïntroduceerd. Dat leek ook het moment te zijn waar McLaren de flexi-wings introduceerde. Het idee wordt toegeschreven aan Rob Marshall, de ingenieur die in 2022 de overstap maakte van Red Bull naar McLaren. 'Rob Marshall was al een uitstekende ingenieur voordat hij bij Red Bull kwam, maar hij werd een nog betere ingenieur bij Red Bull', stelt Windsor.

De journalist vindt het echter vreemd dat Red Bull geen voorloper was op dit gebied. 'Het is ondenkbaar dat Adrian (Newey, red.) dat idee niet snel had kunnen nabootsen of kunnen anticiperen. Het lijkt mij vreemd dat dat niet zou zijn gebeurd, want hij kent Rob Marshall door en door.' Red Bull heeft echter aangegeven dat Adrian Newey in 2024 niet meer aan de Formule 1-auto werkte. De ontwerper was op dat moment bezig met het RB17-project.

Red Bull stapte dus samen met Ferrari naar de FIA. Het bestuursorgaan wilde alleen dat McLaren zijn achtervleugel aanpaste, waardoor de Britse renstal de voorvleugel mocht blijven gebruiken. 'Ik ontken niet dat McLaren een zeer goede flexi-wing op de auto had. De auto was in ieder geval wel enorm sterk. Ik vind het vreemd dat Red Bull niet hun eigen oplossing probeerde te ontwikkelen en in plaats daarvan direct naar de FIA stapte', aldus Windsor.

F1 live kijken in 2025? Bekijk onze overzichtspagina of bestel rechtstreeks bij Viaplay of F1TV

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws