Verstappens woorden geanalyseerd: 'Red Bull heeft misschien liever geen coureur die dit zegt' Opinie
Opinie

Verstappens woorden geanalyseerd: 'Red Bull heeft misschien liever geen coureur die dit zegt'

Verstappens woorden geanalyseerd: 'Red Bull heeft misschien liever geen coureur die dit zegt'

Joe Saward is een van de meest ervaren journalisten in de Formule 1-paddock, en de 61-jarige Brit deelt al jarenlang wat hem op en rondom de circuits ter ore komt. In de laatste versie van zijn Green Notebook ging hij vooral uitgebreid in op de onrust bij Red Bull Racing, al was er ook aandacht voor een opvallende transfer van Mercedes naar Ferrari, anders dan Lewis Hamilton zelf.

Saward ziet hoe Saoedi-Arabië een steeds grotere rol speelt in de Formule 1, met een eigen evenement en Saudi Aramco als sponsor, maar daar zou het niet bij blijven. 'Degenen die goed hebben opgelet in Jeddah hebben misschien gezien dat er veel werk aan de pitgebouwen verzet is, ook al ogen ze nog hetzelfde als voorheen', merkt de 62-jarige op.

Saoedi-Arabië organiseerde tot nu toe vier Grands Prix. 'In 2021 werd een tijdelijk pitcomplex gebouwd, dus dat moest opnieuw gemaakt worden. Saoedi-Arabië heeft een contract dat tot en met 2030 doorloopt, en hoewel de race in 2028 of 2029 naar het nog niet gebouwde circuit in Qiddiya kan verhuizen, is het waarschijnlijker dat Saoedi-Arabië voor het einde van het decennium gaat proberen om twee Grands Prix te krijgen.

Kopstukken rondom Wolff vallen weg

Verder besteedde Saward aandacht aan de transfer van voormalig Formule 1-coureur Jérôme d'Ambrosio. 'Mercedes heeft de directeur van Driver Development verloren. Zijn rol was veel groter dan de titel suggereert, aangezien het erop leek dat hij als mogelijke vervanger voor Toto Wolff werd opgeleid. Ik heb begrepen dat hij vertrokken is, omdat zijn familie het lastig vond om zich in Engeland te nestelen, en nu gaat hij naar Ferrari. Aangezien Toto (Wolff, red.) en Fred (Frédéric Vasseur, red.) beste maten zijn, weliswaar met een mes achter hun rug als het op zaken aankomt, zou het me niet verbazen als Toto aan Fred gevraagd heeft om een baantje te vinden.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

wolff vowles
Wolff en Vowles tijdens de Duitse Grand Prix van 2019.

Daarmee vertrekt het volgende kopstuk bij Mercedes. Sinds het overlijden van Niki Lauda vertrokken motorenchef Andy Cowell, Mike Elliott, en James Vowles al. Vowles was daarbij een van de meest logische opvolgers van Wolff, maar Vowles ging naar Williams. Nu Hamilton naar Ferrari gaat, vertrekt dus ook D'Ambrosio, waardoor van de oude garde alleen nog James Allison en Andy Shovlin.

Verstappen zorgt voor onzekerheid

Red Bull is echter al wekenlang het gespreksonderwerp in de paddock, en ook Saward besteedde uitgebreid aandacht aan het Oostenrijkse team. 'De grote vraag na Saoedi-Arabië is wat er met Max Verstappen gaat gebeuren, aangezien bepaalde uitspraken in Jeddah duidelijk maakten dat een verandering mogelijk is', schrijft Saward. 'Het zou voor Verstappen natuurlijk heel raar zijn als hij bij Red Bull vertrekt, omdat hij waarschijnlijk relatief eenvoudig de titel kan pakken dit jaar, en ook in 2025. We weten echter nog niet wat de pikorde in 2026 zal zijn', aldus de journalist.

'Het is duidelijk dat Verstappen niet onder de indruk is van hoe Red Bull met Helmut Marko om is gegaan, en in Jeddah maakte hij het heel duidelijk dat hij mogelijk volgt, als Marko vertrekt, vervolgt Saward. 'Loyaliteit is altijd goed, maar de opmerkingen van Max roepen bepaalde vragen op. Hij gaf een heel duidelijk bericht af. Red Bull zou misschien liever geen coureur hebben die dit soort dingen publiekelijk zegt, hoe goed hij ook is.' Saward lijkt zich daarmee aan te sluiten bij de woorden van teambaas Christian Horner, die aangaf dat geen enkel individu groter is dan het team.

'Ik probeerde afgelopen keer de chaos bij Red Bull uit te leggen. Het is niet eenvoudig om uit te leggen, maar het is duidelijk dat het Horner-verhaal niet het hoofdpunt is. Dat is een wapen dat tegen Horner wordt ingezet door mensen die aan dezelfde kant zouden moeten staan', oordeelt Saward, die dus op een machtsstrijd wijst. 'Men kan niet meer zeggen dat Red Bull een eenheid is, en daardoor is de verslaggeving omtrent dit verhaal ook verwarrend geweest, omdat het niet duidelijk is wie aan welke kant staat in deze burgeroorlog. Het is een heel lelijk en hard gevecht geworden.'

Gevolgen voor silly season

Saward probeert zelf ook uit te vogelen wat er nu aan de hand is. 'Het maakt me weinig uit wie de controle bij het team in handen krijgt, maar ik ga mijn best doen om erachter te komen hoe en waarom ze dat gedaan hebben. Op het juiste moment zal ik dat verhaal dan delen, zo mogelijk. Tot die tijd richt ik me op de sportieve gevolgen. Denk ik dat er nog vrede gesloten kan worden tussen de verschillende partijen? Nee, dat geloof ik niet', zegt Saward.

'In de afgelopen weken is er zoveel gebeurd, dat het vertrouwen nooit meer terug zal komen. En dat geldt voor beide kanten', aldus de journalist. 'Uiteindelijk zal de macht de uitkomst van dit verhaal bepalen, of het rechtssysteem, zo nodig. Ik weet zeker dat er koppen gaan rollen, maar ik weet nog niet welke koppen dat zullen zijn. Als Max volgend jaar niet voor Red Bull wil racen, is dat zijn keuze. Red Bull kan hem daar niet toe dwingen, wat zijn contract ook zegt.'

Mocht Verstappen inderdaad vertrekken, dan zet het de coureursmarkt helemaal op zijn kop, nadat Hamilton eerder al verraste met een transfer. 'Red Bull heeft de dominante auto, en waarschijnlijk zal dat ook in 2025 weer zijn, dus Verstappen geeft dan het beste plekje op. Dat zal tijdens het seizoen waarschijnlijk niet mogelijk zijn, maar in 2025 kan dat gebeuren. Coureurs kunnen mogelijk gokken op welke power units in 2026 goed gaan zijn, en dat speelt mogelijk ook mee.'

Daarmee komt Saward uit bij Mercedes. Marko liet een half jaar geleden nog optekenen dat Red Bull Powertrains op de tweede plek stond, en de Oostenrijker hintte er vervolgens naar dat Mercedes het vooralsnog het beste voor elkaar heeft. 'Mercedes heeft een stoeltje vrij voor 2025, en hoewel de auto momenteel niet in de buurt van de Red Bull komt, heeft Wolff duidelijk gemaakt dat hij Verstappen in die auto wil', weet Saward. 'Als dat Red Bull-stoeltje vrijkomt, zal iedere Formule 1-coureur daar vol voor gaan. Daarbij houden de contracten de coureurs niet tegen. De rest van dit jaar wordt een achtbaan', luidt de afsluitende voorspelling van de journalist.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws