James Hinchcliffe, voormalig IndyCar-rijder, maakt na elke race een lijstje met zijn persoonlijke helden van het weekend. Na het weekend in Mexico was er genoeg om over te praten. De Canadees zag hoe Carlos Sainz de race domineerde, maar hij had ook oog voor coureurs die net aan in de punten finishten. Lando Norris en Max Verstappen vochten een titanenstrijd uit, en dit keer was het de Brit die aan het langste eind trok, en daarom is hij ook terug te vinden in het lijstje.
Carlos Sainz benadrukte enkele weken geleden al dat hij niets liever wilde dan nog één keer winnen met Ferrari, omdat hij per volgend seizoen rijdt voor het team van Williams. Hinchcliffe zag een vastberaden Sainz, die een ijzersterke prestatie leverde in zijn rode bolide. 'Mensen verwachtten dat hij snel zou zijn in Mexico, maar verwachtingen brengen vaak extra druk met zich mee. Voor Sainz was dat geen probleem', stelt de Canadese coureur.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Zijn ongelooflijke inzet na de eerste training en zijn overtuigende poleposition op zaterdag waren wederom een bewijs van hoezeer hij verbonden is met de huidige versie van de SF-24', vervolgt de Canadees. Nadat Verstappen de leiding pakte, bleef de Spanjaard koel en daarna kon hij zijn eigen tempo rijden. 'Hij verspilde geen tijd om Verstappen te passeren, zodat hij zich daarna in een comfortabel en gecontroleerd tempo kon nestelen. Het was een foutloze prestatie en een nieuwe poleposition leidde tot een overwinning voor de Spanjaard die naar Williams gaat.'
Flink gevecht tussen Norris en Verstappen
Achter Sainz vond een flink gevecht plaats in de openingsfase van de race; hier kwamen titelkandidaten Norris en Verstappen elkaar wederom tegen. Uiteindelijk was het de McLaren-coureur die aan het langste eind trok, omdat Verstappen een tijdstraf kreeg van twintig seconden. Volgens Hinchcliffe was dit het voornaamste doel voor Norris. 'Norris had één doel voor het weekend: Max Verstappen verslaan', aldus de Canadees. 'Het gebeurde niet bij de start, maar toen Sainz Verstappen voorbij was, was het Norris' kans om een poging te wagen. Wat er daarna gebeurde was dat Verstappen de voorzichtigheid (en het regelboek) in de wind sloeg, twee keer in een paar bochten tijd, waardoor Norris in beide gevallen van de baan ging.'
'Verstappen kreeg hiervoor twee keer een straf, maar het was vooral Norris' poging om de enorme achterstand richting de Ferrari's te dichten, waardoor Leclerc P2 op moest laten gaan. Dat is wat zijn race zo indrukwekkend maakte', stelt Hinchcliffe over de prestaties van Norris in Mexico.
Knappe prestaties in het middenveld
Het waren niet alleen de coureurs die op het podium finishten die credits kregen van Hinchcliffe, maar ook de coureurs die net aan de punten reden. Kevin Magnussen werd knap zevende in Mexico en oogde het gehele weekend scherp. 'De Deen beleefde een van zijn sterkste allroundweekenden in lange tijd en behaalde zijn beste resultaat sinds zijn comebackrace in de Formule 1 twee jaar geleden in Bahrein. Hij maakte een goede start. Vanaf daar was het een rustige race, maar wel een waarin hij en het team het pakket maximaliseerden en profiteerden van de kans om nog een goede buit aan punten te pakken in de constructeursstrijd', stelt de voormalig IndyCar-racewinnaar over de Haas-coureur.
Naast Norris kan ook de andere McLaren-coureur op complimenten rekenen van de Canadees. Piastri stond een lastige race te wachten nadat hij in het eerste deel van de kwalificatie werd uitgeschakeld. Toch knokte hij zich naar voren tijdens de race op zondag. 'Hij besloot de alternatieve strategie met harde en medium banden over te slaan en paste in plaats daarvan dezelfde medium-harde aanpak toe als de koplopers. Hij reed echter een krachtige eerste stint en reed met de mediums ruim voorbij het midden van de race.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Met verse harde banden en zonder de noodzaak om banden te sparen, maakte hij een aantal gedurfde inhaalacties op middenveldauto's die allemaal verwikkeld zijn in een spannende strijd om positie in de constructeursrace. Dit betekent dat ze geen centimeter ruimte gaven en wanhopig vochten om elke positie te behouden. Niettemin vermeed hij grote problemen en hielp hij McLarens verlies tegen Ferrari te beperken', stelt Hinchcliffe over de Australiër.
En de laatste coureur op het heldenlijstje is Pierre Gasly. De Fransman loodste zijn Alpine naar een knappe tiende plaats. De coureur kwalificeerde op de achtste plaats en scoorde dus punten op zondag. 'Het was bijna allemaal voor niets geweest toen kort contact het incident veroorzaakte waarbij Albon en Tsunoda op weg naar T1 werden uitgeschakeld. Gasly moest zich vervolgens concentreren op het behouden van zijn positie, aangezien het onwaarschijnlijk was dat hij vooruit zou komen gezien de relatieve snelheid van de Alpine', concludeert Hinchcliffe.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties