Auto, Motor und Sport-journalist Michael Schmidt haalt de analyse van Christian Horner aan over de telemetriegegevens van Lando Norris in bocht 4 in Mexico, en komt tot de conclusie dat de situatie omgedraaid was in bocht 8. Naar het idee van de Duitser had Max Verstappen bocht 8 nooit kunnen halen, en nam hij Norris daarom mee naar de uitloopzone. Schmidt is het duidelijk oneens met Horner. Tevens vond hij niet dat de stewards de laatste twee weekenden inconsistent handelden.
Het was te verwachten dat het na de zondag in Mexico tot aan de eerste vrije training in Brazilië over het gevecht tussen Norris en Verstappen zou gaan. De twee heren vochten, net als in Austin, weer met elkaar, maar ditmaal kreeg Verstappen twee straffen aan zijn broek. De Nederlander kreeg twee keer tien seconden: de eerste straf kreeg hij voor forcing another driver off the track in bocht 4, en de tweede kreeg hij voor leaving the track and gaining an advantage in bocht 8. Verstappen leek zich achteraf totaal niet te bekommeren om de straf, hij maakte zich meer zorgen om de snelheid die Red Bull (niet) had.
Terwijl de discussies over Verstappens houding en rijgedrag nog steeds gaande zijn, was Verstappen er zelf tevreden mee dat Norris tien punten in was gelopen in de plaats van dertien, wat het verschil zou zijn geweest tussen P1 en P4. De Nederlander dacht dat Norris de race nog had kunnen winnen, en dat voorkwam hij. Schmidt vindt de straffen die Verstappen kreeg terecht, maar betwijfelt of ze zo zwaar hadden moeten zijn. 'Ja, het was absoluut een straf waard', reageert de Duitser in Formel Schmidt, de podcast van Auto, Motor und Sport. 'Alleen misschien niet zo zwaar. Ik zou eerder vijf seconden hebben gegeven', zegt Schmidt over het incident in bocht 4.
'De sportcommissarissen hebben duidelijk wat speelruimte, wat ook in Austin bleek', wijst hij aan, waarmee hij verwijst naar het feit dat Norris in Austin ook maar vijf seconden kreeg, en geen tien. 'Maar deze keer had Norris duidelijk zijn neus ervoor bij de apex en werd hij simpelweg door Verstappen naar buiten geduwd. Horner beweerde dat Norris veel later remde dan normaal en dus de bocht niet kon halen, maar ik denk dat hij dat wel kon, ware het niet dat Verstappen hem naar buiten duwde. Het was dus terecht dat Verstappen een straf kreeg, hoewel ik eerder vijf seconden had gegeven', is Schmidt van mening.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Schmidt zag Verstappen bocht 8 ook niet halen
Horner nam zelfs een A4-tje met telemetriegegevens van het moment mee naar het mediamoment na de race. Hij legde uit dat Norris vijftien kilometer per uur harder bocht 4 inging dan Verstappen, wat hij deed om de regels betreffende de apex aan zijn zijde te krijgen, dacht de teambaas. Norris bleef vervolgens voor Verstappen, en toen wilde de drievoudig wereldkampioen hem terugpakken. Dat deed hij wellicht wat hardhandig. 'Hij had geen kans om de bocht met die snelheid te halen', zegt Schmidt vervolgens over bocht 8, waar de rijders er samen afgingen. 'Hij had een slechte radius omdat hij zo ver aan de binnenkant zat en hij had veel meer in moeten sturen.'
Verstappen kreeg de inhaalactie uiteindelijk wel gedaan, maar daar was McLaren niet blij mee. Red Bull Racing verzocht haar coureur echter niet om de plek terug te geven, ze lieten het gevecht gebeuren. 'Die bocht wordt normaal genomen met 160 à 170 kilometer per uur, dus het was logisch dat Verstappen de uitloopzone inging en Norris meenam. Daardoor had hij een betere lijn en bleef hij voor Norris', gaat Schmidt verder. 'Dit was duidelijk een overtreding.' Door de twintigsecondenstraf die hij in totaal kreeg, zakte hij na zijn pitstop terug naar P15. Het lukte hem nog wel om terug te komen naar de punten en als zesde te eindigen.
Horner heeft geen gelijk: 'Dat vind ik onterecht'
Na afloop waren er vooral veel vragen waarom Norris in Austin maar vijf seconden kreeg en Verstappen in Mexico twee keer tien. Volgens velen waren de stewards behoorlijk inconsistent bezig. 'Ik zou niet zeggen dat de regels drastisch anders zijn toegepast', zegt de Duitser. 'De stewards moeten in principe altijd dezelfde beslissingen nemen. Dat idee dat ze inconsistent zijn, klopt dus niet helemaal. De stewards hebben richtlijnen die de coureurs zelf wilden, een lijst met criteria. Als aan zelfs maar één van die criteria niet kan worden voldaan, wordt er geen straf uitgedeeld. Dit zorgt ervoor dat bij verschillende incidenten toch soortgelijke uitkomsten worden bereikt. Dus ik denk dat ze in Austin goed werk hebben geleverd.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Norris kreeg in Austin maar vijf seconden omdat de stewards vonden dat hij geen andere keus had dan buiten de baan rijden om een crash te voorkomen. Toen zat Norris erachter bij de apex. 'Op basis van de voorstellen van de coureurs over bochten waar ze uitloopzones met grind of gras toe willen voegen, wordt in Qatar een nieuwe richtlijn gepresenteerd. Maar die gelden pas volgend seizoen, om oneerlijkheid te voorkomen tijdens een WK-strijd', onthult Schmidt. Horner is echter van mening dat een coureur die aan de binnenkant zit altijd mag bepalen waar de twee vechtende coureurs heen gaan op de baan. Hij zou graag zien dat dat in de regels wordt voorgeschreven.
'Dat vind ik onterecht, want denk aan de mooiste inhaalacties, zoals Villeneuve tegen Schumacher in Estoril, of Montoya tegen Schumacher', kaart de Duitser aan. 'Die willen we niet missen.' Hoewel Schmidt de straffen terecht vond en Verstappen gedrag in het gevecht met Norris af lijkt te keuren, looft hij wel hoe Verstappen ermee omging toen hij het slechte nieuws ontving. 'Hij bleef kalm, ging niet in op de details van de incidenten, al wist hij waarschijnlijk wel dat het niet helemaal oké was, maar hij zei dat hij hard moest verdedigen en nooit opgaf of vrijwillig ruimte zou geven.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties