Het is de moeite waard om wat nader te bekijken wat de Formule 1-teams veranderden na het afgelopen seizoen en wat juist niet. Er werd verondersteld dat er bij Red Bull Racing heel wat wijzigingen zouden gebeuren, op basis van hoe het tweede deel van het vorige seizoen is verlopen. Op het eerste zicht lijkt het team van Max Verstappen eerder voor gerichte veranderingen te kiezen. Craig Scarborough heeft iets opgemerkt.
Scarborough heeft als technisch expert een scherp oog, en dat is ook nodig om de ontwikkelingen bij Red Bull vast te stellen. 'De zichtbare veranderingen zijn momenteel erg subtiel', haalt hij aan in een gesprek op het YouTube-kanaal van Peter Windsor. 'Ze werken nog grotendeels met het pakket van 2024. We weten dat ze in de eerste races met een updatepakket zullen komen, zoals de meeste teams. Je stelt je dan de vraag: moesten ze niet wat harder werken?'
Geen grote visuele verandering bij Red Bull
Het is alleszins niet zo dat ze alle karakteristieken van de RB20 helemaal overboord gooien. 'Ze hadden hun probleem in het midden van het vorige seizoen. We weten dat ze na Miami problemen hadden. Ze hadden in het algemeen moeilijkheden met de balans en de performance van de wagen. Naar het einde van het seizoen toe leken ze dat te hebben hersteld. Misschien werkten ze aan het gedeelte waar werk nodig was en wilden ze geen grote visuele verandering.'
Dat zou betekenen dat Red Bull geconcludeerd heeft dat lang niet alles slecht was aan de vorige wagen en er met kleine aanpassingen veel vooruitgang geboekt kan worden. 'Het interessante dat ik heb opgemerkt bij Red Bull, is dat ze de intercoolers veranderd hebben', komt de technische kant van Scarborough naar boven. Er zou niet langer sprake zijn van lucht-lucht intercoolers maar wel van water-lucht intercoolers.
Mogelijk meer aerodynamische speelruimte
'Red Bull heeft nog altijd de intercoolers in de sidepods maar vreemd genoeg lijken ze op ouderwetse water-lucht intercoolers. Dit betekent dat ze zwaarder zijn maar goedkoper. Het geeft hen in de toekomst wat speelruimte qua aerodynamica achteraan de wagen.' Het is dus veel meer dan een zomaar een detail. Het zou wel eens de hele wijze kunnen verklaren waarop ze bij Red Bull denken over 2025 en de volgende seizoenen.
'Het lijkt erop dat ze een meer rationele aanpak hanteren op vlak van het spenderen van geld. Dat geeft je een indicatie van wat ze bij Red Bull denken, vooral met het oog op 2026. Ze willen in dat jaar niet het voordeel verliezen dat ze hebben gehad onder de huidige reglementering', besluit Scarborough.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties