Russell 'een beetje boos' op zijn Mercedes-team: 'Hij moest later boeten' Opinie
Opinie

Russell 'een beetje boos' op zijn Mercedes-team: 'Hij moest later boeten'

Russell 'een beetje boos' op zijn Mercedes-team: 'Hij moest later boeten'

George Russell was niet helemaal tevreden met de racestrategie van Mercedes tijdens de Grand Prix van Emilia-Romagna. Volgens de Brit werd hij te vroeg naar de pits gebracht voor zijn eerste bandenwissel, waardoor hij later in de race uiteindelijk een positie en punten verloor aan teamgenoot Lewis Hamilton. Auto Motor und Sport-journalist Michael Schmidt neemt de race van Mercedes onder de loep.

Mercedes ging met een zesde en zevende finishplaats weer naar huis na de race in Imola. Russell pakte daarbij nog wel een extra punt, omdat de Brit de snelste raceronde had gereden. Duitse analist Michael Schmidt zag Mercedes haar hele racestrategie passen voor dat extra punt. 'Volgens de strategen van Mercedes konden de 63 ronden van Imola met slechts één pitstop worden afgelegd, zelfs als ze alleen reden', legt Schmidt uit in zijn analyse voor Auto Motor und Sport. 'De harde banden kwamen snel op temperatuur en gingen qua slijtage een raceafstand mee. Het enige wat tegen een vroege pitstop sprak, was het verlies van grip, dat op zijn laatst na 40 ronden optrad.'

Schmidt vond het daarom opvallend dat Mercedes toch voor een tweede pitstop ging, zeker omdat het circuit op Imola één van de langste pitstraten heeft en een coureur 27 seconden verliest als hij naar binnen gaat. 'Ondanks de duidelijke parameters was Mercedes een van de weinige teams die opzettelijk een auto twee keer liet stoppen. Het als vierde geplaatste team in het wereldkampioenschap doorbrak de trend omdat het de mogelijkheid had om het extra punt voor de snelste ronde te scoren zonder een offer te brengen. Maar dat was alleen mogelijk met George Russell (die 30,5 seconden voorlag op Pérez lag, red.). Alleen hij had het pitstopvenster voor Sergio Pérez. En zijn banden dreigden het aan het einde van de afstand te begeven.'

Onenigheid bij Mercedes

Uiteindelijk werd Russell 'opgeofferd' om het punt voor de snelste racerond binnen te halen, wat de Brit 'een plaats tegen Hamilton en twee kampioenschapspunten kostte.' Schmidt zag daarom ook dat 'Russell een beetje boos was na de finish. Niet vanwege de zet, die logisch was vanuit het oogpunt van het constructeurskampioenschap. Hij had het gevoel dat zijn strategen hem te vroeg naar de pits hadden gebracht voor de eerste bandenwissel, waarvoor hij later moest boeten. Hamilton bleef zes ronden langer op de baan. De commandopost verdedigde de timing: George verloor te veel tijd. Hij raakte steeds verder achter Sainz. Zijn medium banden hadden te veel geleden.'

Russell was in ronde 48 van de race daarom al vier tienden langzamer dan Hamilton, en Mercedes haalde hem daarom vooral naar binnen omdat de 'slijtagevoorspellingen lieten zien dat het moeilijk voor hem (Russell, red.) zou kunnen worden om het einde van de race te halen op harde banden', aldus teambaas Toto Wolff. De pitstop van de Mercedes-coureur in ronde 21 zorgde er wel voor dat alle topcoureurs eerder dan verwacht wisselden naar de hards.

McLaren beter bandenmanagement dan Ferrari?

Schmidt viel naast de racestrategie van Mercedes nog iets op in Imola. 'Het feit dat de harde banden van de winnaar van Miami (Lando Norris, red.) 41 ronden lang grip boden, laat zien hoe goed het bandenmanagement van McLaren is geworden', legt de Duitser uit. 'De banden van Ferrari gingen tien ronden eerder kapot.' Uiteindelijk finishte Charles Leclerc daarom een ruime zeven seconden achter de McLaren van Lando Norris.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws