Rudy van Buren merkt dat de verhouding op het circuit tussen Lando Norris en Max Verstappen op de baan op scherp staan. Naast de baan kunnen beide kemphanen prima met elkaar door een deur, maar voor een stukje asfalt wordt veel harder gestreden. De simulatorcoureur van Red Bull Racing zag Norris een echte schwalbe doen, zonder al te veel succes.
Verstappen was op zaterdag 0,012 seconden sneller dan vicewereldkampioen Lando Norris. Bij start-finish rijden de coureurs 250 kilometer per uur, wat betekent dat Verstappen na ruim vijf kilometer een voorsprong van 83 centimeter had opgebouwd. Dankzij dit verschil mocht Verstappen vanaf de eerste startplek aan de race beginnen. De Limburger startte zoals zo vaak goed, en behield de leiding zonder problemen.
Red Bull slordig bij traditioneel sterk onderdeel
Vervolgens kwam de Red Bull Racing-coureur lange tijd niet meer in de problemen, tot de pitstops. Red Bull blonk de afgelopen jaren uit in de pitstops, maar dit jaar zijn andere teams net wat sneller. In Suzuka verliepen de pitstops ook niet vlekkeloos, met een stoptijd van 2,9 seconden voor Yuki Tsunoda, en zelfs 3,3 seconden bij Verstappen. De stop van de racewinnaar had geen tiende langer moeten duren, want dat had Verstappen de overwinning kunnen kosten.
Norris was een seconde sneller bij de pitstop, en hing half naast Verstappen bij het uitrijden van de pitstraat. 'We hadden één cruciaal moment', zegt Van Buren bij de analyse van Viaplay over die bepalende pitstops. 'Er zat een klein verschil erin wanneer ze de pit limiter eraf haalden. Max was een fractie aan de late kant. Hij komt in de situatie terecht dat hij iets rechtdoor rijdt', zo omschrijft de collega van Verstappen hoe Norris geen ruimte werd gegund.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen vroeg zich af of Norris niet te snel op het knopje drukte, maar Van Buren weet dat op basis van de beelden tegen te spreken. 'Je ziet op het stuur dat Norris precies op de lijn op de knop drukt. Bij Max zie je dat de pit limiter er een fractie later pas afging. Dat veroorzaakte net het verschil, maar het ging net goed', zegt hij over het onnauwkeurigheidje van Verstappen. Van Buren merkte eerder nog op dat Norris in de kwalificatie juist de DRS-knop te laat indrukte. Dat kostte de Brit achteraf gezien de poleposition.
Straffen aansmeren
Norris reed bij het uitrijden van de pitstraat door het gras, en beklaagde zich vervolgens erover dat Verstappen hem van de baan gedrukt zou hebben. McLaren liet al snel weten dat zij dit ook gezien hadden, en dat het doorgespeeld werd aan de wedstrijdleiding. 'Dit is een beetje moddergooien', baalt Van Buren. 'Ze proberen elkaar voor de bus te gooien. In dit geval probeert Lando bij Max een straf te forceren.' De wedstrijdleiding liet zich niet beïnvloeden, en onderzocht het incident niet eens.
Van Buren liet ook zijn mening weten over het feit dat McLaren Oscar Piastri geen kans gunde om Verstappen aan te vallen. Dat begrijpt de analist van Viaplay wel. 'Ik vind echt dat je uitverkoop houdt bij je team als je nu al gaat wisselen. Dit is de derde race', kaart hij aan. 'Als hij erlangs wil, moet hij het op de baan doen. Als er een kampioenschap op het spel staat aan het einde van het seizoen is het een ander verhaal.' Ondertussen profiteert Verstappen ervan dat Norris tweemaal voor Piastri is geëindigd, en andersom.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties