Oud-coureur Robert Doornbos en Ziggo Sport-commentatoren Olav Mol en Jack Plooij bespreken de toekomst van Carlos Sainz, die nu al het papierwerk van Audi kan tekenen als hij dat wil. Volgens Plooij wil de drievoudig Grand Prix-winnaar liever wachten. Naar het idee van de Ziggo Sport-heren wacht Sainz dan op Mercedes, want Red Bull Racing is geen optie meer.
Het 2024-seizoen is nog maar vijf races oud, maar er wordt druk gepraat en gespeculeerd over de rijdersduo's van 2025 en 2026. In 2026 staat er natuurlijk een grote regelwijziging voor de deur, en de coureurs die nu nog van team moeten wisselen, hopen een goede keuze te maken. Sainz is een van de rijders die nog een nieuwe werkgever zoekt. De geluiden in de geruchtenmolen bespreken een aantal mogelijkheden: Red Bull, Mercedes en Audi. Nu Sergio Pérez het goed doet naast Max Verstappen, lijkt de kans voor Sainz om terug te keren bij Red Bull steeds kleiner te worden.
Audi lijkt voor velen de meest voor de hand liggende optie, zo gaf ook Helmut Marko aan dat Sainz een aanbod heeft gekregen van de toekomstige renstal uit Ingolstadt om drie jaar voor hen te komen rijden. Op dit moment zijn er nog twee rijders bij die renstal: Valtteri Bottas en Guanyu Zhou. 'Zhou staat daar wel heel emotioneel, maar of hij er volgend jaar nog is, is een ander verhaal', zegt Jack Plooij, die de beelden terugkijkt van Zhou die zijn thuispubliek in Shanghai bedankt voor de steun tijdens de Grand Prix van China en daar emotioneel op reageert. 'Audi wil verder met twee nieuwe rijders: Hülkenberg en Sainz. Sainz mag tekenen, maar hij wacht nog even. Red Bull is al klaar, maar Mercedes kan nog', aldus Plooij.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Eigenlijk moet Wolff wel toegeven'
Bij Mercedes komt er in 2025 een plekje vrij, aangezien Lewis Hamilton aan het einde van het 2024-seizoen vertrekt naar Ferrari. 'Mercedes is wel het verstandigst', zegt Mol. 'Mercedes is geen team voor een rookie, dus Antonelli is geen goede keuze. Sainz zit in een heel gunstige positie. Ik denk niet dat Mercedes voor een Bottas of een Vettel gaat', geeft Mol aan. 'Er zijn een aantal dingen gaande nu', vervolgt Doornbos. 'Antonelli heeft net getest, dus nu worden die data geanalyseerd. Toto moet beslissen of hij voor Sainz of Antonelli wil gaan. Maar met Sainz moet hij een deal van twee jaar aangaan, anders gaat hij naar Audi. Dus eigenlijk moet Wolff wel toegeven', aldus Doornbos.
Het praten over de regels van 2026 en veranderingen die vooral de motor betreffen, doet Mol denken aan een uitspraak van Enzo Ferrari: aerodynamics are for people who can't build engines. 'Daar zit een kern van waarheid in', begint Doornbos. 'Toen in 2014, toen Mercedes kwam met de hybride-motor, verbloemde die motor de rest van de problemen. Dat ding liep als een raket', zegt de oud-coureur, die eerder al heeft aangegeven te verwachten dat Mercedes het heel goed gaat doen onder het 2026-reglement. 'En toen was party mode er ook nog, en ik was heel blij dat die weg was', sluit Mol af.
Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties