Jolyon Palmer denkt dat de straf voor Lando Norris terecht was, ondanks dat de gele vlaggen lastig te spotten waren tijdens de Grand Prix van Qatar. Max Verstappen ging wel van zijn gas, waardoor Norris de dubbele gele vlaggen ook had kunnen spotten. Palmer kan vooral lachen om de snelle reactie van Verstappen na het voorval.
De wedstrijdleiding had zijn handen vol tijdens het Grand Prix-weekend in Qatar. Verstappen kreeg op zaterdag al een straf en hij werd op zondag ook onderwerp van gesprek. De Red Bull Racing-coureur merkte namelijk dat Norris niet van zijn gas ging, ondanks dat er met een dubbele gele vlag werd gezwaaid. 'Hij houdt zijn voet stevig op het gas, omdat hij het gewoon niet heeft gezien. Dan krijg je normaal gesproken een straf. Voor hem is het dan een straf van 35 seconden, maar een dergelijke straf hebben we eerder ook al gezien', geeft Palmer aan in zijn analyse voor F1TV.
'Max heeft de dubbele gele vlag wel gezien en gaat dan ook van zijn gas', vervolgt de oud-coureur zijn verhaal. De Nederlander zorgde ervoor dat zijn team bovenop een potentiële straf van Norris dook, aangezien de McLaren-rijder ineens een stuk dichterbij was gekomen. 'Max kijkt daarna snel in zijn spiegel en drukt gelijk het knopje voor de boordradio in, want je ziet ook gelijk het lichtje branden. Max laat zien over een geweldige diepteperceptie te beschikken', lacht Palmer.
Verzachtende omstandigheden voor Norris?
Ondanks dat Verstappen heeft laten zien dat het wel mogelijk was om de gele vlaggen te zien, denkt Palmer dat het een lastige situatie was. Zeker omdat de coureurs geen kapotte auto of grote brokstukken konden zien. 'Normaal krijg je een bericht over de boordradio en zie je een paneel knipperen.' Het paneel knipperde wel, maar pas heel laat. 'Dat was echt onmogelijk voor hem om te spotten', zegt Palmer ter verdediging van Norris.
Desalniettemin heeft de oud-coureur ook kritiek op de McLaren-rijder. 'Die dubbele gele vlaggen had hij absoluut moeten zien. Als juniorrijder krijg je al te horen dat je de vlaggen moet respecteren. In de lagere raceklassen heb je niet altijd van die lichtpanelen, dus dan ligt de verantwoordelijkheid bij de coureur. Norris moest dan ook een straf krijgen in dit scenario. Als je naar de data kijkt van andere rijders, zie je dat de andere coureurs ook flink van hun gas gingen.'
Er ontstond wel enige discussie over de straf van Norris. Red Bull en McLaren wisten in eerste instantie niet wat er aan de hand was op de baan, waardoor zowel Verstappen als Norris niks te horen kregen over de gele vlaggen. 'De vijf auto's achter de leiders kregen wel een betere waarschuwing. Verstappen dacht waarschijnlijk ook: dat was lastig te zien, dus heel even checken of Norris dat ook heeft gezien. Dat was dus niet het geval', aldus Palmer.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties