Newey maakt nog geen verschil: 'Ben ik wel gechoqueerd en verbaasd over' Opinie
Opinie

Newey maakt nog geen verschil: 'Ben ik wel gechoqueerd en verbaasd over'

Newey maakt nog geen verschil: 'Ben ik wel gechoqueerd en verbaasd over'

Nu er drie Grands Prix verreden zijn, is het voorzichtig tijd om een aantal conclusies te trekken over de start van het 2025-seizoen. Waar bepaalde uitblinkers duidelijk zijn, waaronder McLaren, Max Verstappen, en Alexander Albon, ziet Christijan Albers ook enkele coureurs en teams volledig door de mand vallen.

Bij de Formule 1-podcast van De Telegraaf besteedde Albers onder meer aandacht aan Alpine-coureur Jack Doohan. De Australiër begon in eigen land met een crash in de openingsronde, en bezorgde zijn team in Japan ook veel schade. Alpine had de keuze gemaakt om Doohan in de eerste vrije training aan de kant te houden en thuisrijder Ryo Hirakawa - die inmiddels verhuisd is naar Haas - een kans te bieden.

Doohan op weg naar de uitgang

Doohan kwam daardoor pas in de tweede vrije training in actie. In zijn eerste snelle ronde eindigde hij meteen in de muur in de eerste bocht. De 21-jarige coureur had in de simulator ontdekt dat hij met DRS open de eerste bocht kon induiken, maar had blijkbaar niet de moeite genomen om enkele snelle ronden van collega's uit 2024 beter te bestuderen. Ondanks twee zware crashes laat Doohan ook regelmatig positievere dingen zien. 'Ik vind dat Jack Doohan het niet eens slecht doet. Hij kan zich soms nog best met Pierre Gasly meten', laat Albers optekenen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

jack doohan alpine japan crash 12
Dit moment zal Doohans toekomst weinig goeds gedaan hebben.

In Japan moest Doohan als voorlaatste aan de race beginnen. Anderhalf uur later kwam hij als vijftiende over de streep. Daarmee had hij meer plekken winst geboekt dan wie dan ook. 'In de race deed hij het ook redelijk goed, nadat hij achteraan startte', concludeert Albers dan ook. De analist leeft vooral met de rookie mee, omdat hij al in de winterstop onder druk kwam te staan. Doohan zou een contract voor slechts vijf of zes races hebben, en moet rekening houden met Franco Colapinto als een van de reservecoureurs.

'Het is een hele moeilijke situatie, en ik vind het ook geen leuke situatie', vervolgt Albers. 'Hij maakt net zijn debuut in de Formule 1 en dan wil je je focussen. Genieten kan niet. Iedereen denkt altijd dat je even gaat genieten als je in de Formule 1 rijdt. Dat is er niet bij, want je staat vanaf de eerste dag onder druk, maar dit is wel een heftige druk', weet de Eindhovenaar. 'Er wordt meteen geroddeld dat je er na een paar races al uitligt, maar dat heeft ook alles te maken met de sponsoren van Franco Colapinto. Dat gaat wel de doorslaggevende factor zijn', zo geeft hij Doohan weinig kansen. De Australiër moet zich nu dus in de kijker rijden bij andere teams, maar lijkt hier nog niet in te slagen.

Ferrari versus Mercedes

Albers deelde ook zijn mening over Mercedes en Ferrari, die in Suzuka plekken vier tot en met zeven pakten. 'De Mercedessen waren wel sterk in de race. George Russell viel niet echt op, maar was wel constant en snel', vertelt de analist. 'Kimi Antonelli heeft een superrace gereden. Jammer dat hij aan het begin wat tijd verloor, maar aan het einde heeft hij ook veel goedgemaakt. Je ziet wel dat er nog een wilde kant in zit. Dat is ook wel mooi, want dat hoort bij een jonge hond, dat hij wel een paar fouten maakt. Als ik deze race zag, kan het nog wel eens een zware dobber worden voor Russell halverwege het seizoen', voorspelt Albers.

Ferrari is juist veel minder goed gestart. Waar Mercedes al 75 punten gepakt heeft, staat Ferrari pas op 35 punten, nog ruim achter Red Bull Racing. 'Je ziet toch dat Ferrari zoekende is. In de beginfase kon Charles Leclerc het nog redelijk bijbenen, al had hij niet de snelheid van de McLarens en de Red Bulls. Die zitten in een andere league. Lewis Hamilton heeft een uitzichtloze race gereden. Daar had ik veel meer van verwacht. Ferrari was teleurstellend, en Leclerc mag blij zijn dat hij nog vierde is geworden.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Newey maakt nog geen verschil: 'Ben ik wel gechoqueerd en verbaasd over'
Hamilton heeft het op een sprintzege na nog lastig bij Ferrari.

Newey levert nog niet

Tot slot vestigde Albers de aandacht op Aston Martin. Begin 2024 werd er nog gevraagd om een nieuw puntensysteem door de vijf zwakste teams, omdat de vijf topteams anders geen punten over zouden laten. Een jaar later kan Aston Martin absoluut geen topteam meer genoemd worden. De zevende plek bij de constructeurs lijkt zelfs een optimistische weergave van de verhoudingen te zijn, nadat Racing Bulls veel punten liet schieten met strategische missers.

Albers had duidelijk meer verwacht van het Britse team. 'Je kunt niet altijd aan de top blijven, daar zullen altijd veranderingen komen. Het enige waar ik wel gechoqueerd en verbaasd over ben, is dat er bij Aston Martin echt geen schwung meer in zit', kaart Albers aan. Het team van Lawrence Stroll heeft flink inkopen gedaan, en heeft Adrian Newey achter zijn tekentafel gezet. Hoewel de Brit pas vijf weken geleden begon te werken bij Aston Martin, had Albers wel al enige invloed van de meesterontwerper verwacht.

'Ik had verwacht dat Adrian Newey wel al een bepaalde richting zou geven, en dat die auto wel dichterbij zou komen', vertelt de oud-coureur. 'Toen Dan Fallows overstapte naar Aston Martin en alles van Red Bull kopieerde, stonden ze er meteen bij. Toen waren ze opeens competitief en toen stond Fernando Alonso ook op het podium. Ik had er dus wel wat van verwacht, maar dat is niet het geval.' Alonso is na drie weekenden nog puntloos.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws