De rijderswissel bij Red Bull Racing is inmiddels al twee dagen een hot topic en dat zal nog wel even zo blijven. Na slechts twee races heeft Red Bull de knoop doorgehakt en besloten dat Yuki Tsunoda vanaf Japan de nieuwe teamgenoot van Max Verstappen zal worden. Of het het probleem met de auto op zal lossen, is een tweede. Oud-coureur Juan Pablo Montoya ziet de oorzaak ergens anders liggen.
Liam Lawsons carrière als teamgenoot van de viervoudig wereldkampioen was van korte duur. Na twee teleurstellende weekenden heeft Red Bull besloten om hem terug te zetten naar het zusterteam en Tsunoda te promoveren. Enkele maanden geleden dacht Helmut Marko nog dat de Japanner daar niet klaar voor zou zijn, maar na Australië en China is zijn mening compleet veranderd. Red Bull heeft de beslissing genomen om Lawsons carrière 'te beschermen'.
'Dit is een nieuw record, of niet?' begint Montoya in de podcast die hij heeft met de Colombiaanse tak van AS. Lawson heeft nog korter in de Red Bull gezeten dan Robert Doornbos, die het drie races volhield. 'Het is ongelooflijk, hè? Dit verhaal heeft veel kanten. Aan de ene kant kunnen ze zijn carrière redden door hem terug te zetten naar Racing Bulls, want daar is hij al geweest. Daar ging het goed en was hij competitief. Hij was min of meer gelijkwaardig aan Yuki.'
Verstappen kwam voor zijn teamgenoot op door aan te geven dat de RB21 heel lastig te besturen is. Dat is exact het probleem volgens Montoya. 'Het echte, grote probleem ligt bij Red Bull, niet bij de coureurs', luidt het harde oordeel. 'Ik weet niet of het ligt aan de kern van Red Bulls ingenieursteam, maar ik begrijp dat alles is ontworpen voor Max. Alles is zo gemaakt dat Max zich comfortabel voelt, dat de auto zo instuurt zoals Max dat wil. Het kan hem niet schelen als de auto uitbreekt.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verkeerde filosofie
Verstappen vindt vaak wel een manier om alsnog een goed resultaat uit de auto te persen, maar iemand die nog moet wennen aan de auto, kan dat vanzelfsprekend niet leren binnen twee races. 'Aan de andere kant van de garage zijn er ook ingenieurs. Ik ben er niet bij geweest om uit te kunnen leggen hoe de filosofie daar is, maar ik ben er vrij zeker van dat ze, op zijn minst tot de race in China toen ze besloten de auto te veranderen, vooral zeiden: hij doet het verkeerd', gaat Montoya verder.
'In plaats van dat de ingenieur zegt: kom op, ik verander de auto voor je, probeert hij de coureur te vertellen hoe hij moet rijden. Dit is mij ook overkomen bij Williams in het begin', gaat de Colombiaan verder. 'Ze zeiden tegen me: je bestuurt de auto niet zoals Ralf (Schumacher, red.). Ik moest naar mijn teambaas en zeggen: ik hoef niet iemand te hebben die me zegt dat ik slecht rijd, de auto moet aangepast worden zodat ik ermee kan rijden. Dat is precies wat Red Bull nodig heeft.'
Grote les voor Red Bull
Andere analisten en journalisten, zoals Michael Schmidt, wezen er al op dat Red Bull een eenmansformatie blijft zolang de auto precies op Verstappens voorkeuren afgesteld wordt. Als Tsunoda er ook niet mee kan rijden, bewijst het volgens Montoya dat Sergio Pérez en Lawson geen slechte coureurs waren. 'Red Bull moet iemand nemen en het andere deel van de garage opbouwen. Ze moeten de tijd nemen om dat te doen. Voor hen is Yuki de perfecte persoon, omdat hij, als het misgaat, de ideale kans biedt om iemand anders in de auto te zetten, zoals Lindblad', zegt Montoya.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Tsunoda's verbintenis met Honda zorgt ervoor dat Red Bull mogelijk in een ingewikkeld dilemma terechtkomt. 'Honda vertrekt (bij Red Bull, red.), dus wat gaat er dan gebeuren?' vraagt de oud-coureur zich af. 'Als het goed gaat, verstevigt hij zijn plek in de Formule 1. Als hij goed werk levert en met Red Bull meegroeit, zal Red Bull zich gedwongen voelen om hem in de toekomst vast te leggen, wat goed is voor hem. Honda steunt Yuki, en dat maakt het ingewikkeld. Hij heeft nu een kans, een tweesnijdend zwaard als het ware, dat hij kan gebruiken om zijn toekomst veilig te stellen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties