Jan Lammers blikt terug op de race in op het Circuit of The Americas. Voor het eerst in een lange periode was er weer een gevecht tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen, Red Bull Racing maakte een grote fout tijdens de pitstop van de Nederlander en Lammers benoemt de grote invloed van Dietrich Mateschitz op de sport.
Het was weer even geleden, maar in Austin was er weer een aardig gevecht tussen Verstappen en Hamilton. Lammers vond het mooi om de strijd tussen de meervoudig wereldkampioenen weer eens te zien. 'Het was wel weer even geleden en dit is wat we natuurlijk willen zien', vertelt de oud-Formule 1-coureur bij de NOS. 'Je zag ook weer dat het knopje van de boordradio vaak werd ingedrukt, en soms werd er een beetje gevraagd om een gele kaart', verklaart Lammers. Hij doelt hiermee op Hamilton die erg druk bezig was met de baanlimieten van Verstappen.
'Hij zat in zijn DRS, dus ik snapte het niet helemaal, want er was nog kans om te winnen. Maar hij was zo druk bezig met die baanlimieten, waardoor hij blokkeerde en uit de DRS van Max was', legt Lammers uit. 'En vlak nadat Max de waarschuwing kreeg dat hij zijn maximum aantal overschrijdingen had bereikt, kreeg Lewis die ook, dus dat was een hele rare situatie.' De Nederlander is dan ook kritisch op de Brit. 'Lewis had Max nog kunnen terugpakken, maar door het gemekker denk ik dat hij zijn concentratie kwijt was.'
'Verstappen verloor veel tijd met de pitstop'
Lammers vindt het knap wat Verstappen de gehele race wist te bewerkstelligen. Verstappen had een goede start, maar het werd hem wel moeilijk gemaakt door een mislukte pitstop bij Red Bull. 'Het is een technische sport en je ziet dat de wielsleutel het niet deed. Zo'n pitstop duurt net iets meer dan twee seconden in principe, maar dan moeten ze de reserve wielsleutel pakken. Daardoor duurde de pitstop meer dan elf seconden en verloor hij veel tijd', legt Lammers uit over dat moment.
Ondanks de fout wist Verstappen zich weer goed naar voren te rijden en kon hij uiteindelijk na onder andere een mooie strijd met Charles Leclerc de race winnen. Een mooi eerbetoon aan Mateschitz die zaterdag overleed. Volgens Lammers heeft de oprichter van Red Bull veel invloed gehad op de Formule 1. 'Hij is niet alleen voor heel veel rijders instrumenteel geweest, maar hij heeft ook twee Formule 1-teams.'
De emoties liepen dus hoog op, vooral bij het team van Red Bull. Ook bij mannen als Christian Horner, Adrian Newey en Dr. Helmut Marko was duidelijk zichtbaar dat ze het moeilijk hadden. 'Dat is echt een hele duidelijk reflectie van wat voor bijzondere vent het was. Totaal no-nonsense, to the point en heel daadkrachtig vooral', eindigt Lammers.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties