Knoors oneens met Verstappen: 'We weten allemaal wat er in 2021 is gebeurd' Opinie
Opinie

Knoors oneens met Verstappen: 'We weten allemaal wat er in 2021 is gebeurd'

Knoors oneens met Verstappen: 'We weten allemaal wat er in 2021 is gebeurd'

Ernest Knoors is het niet eens met Max Verstappen. De Nederlander was kritisch op de manier waarop de wedstrijdleiding de slotfase van de Grand Prix van Australië heeft afgehandeld. Een safetycar was volgens de regerend wereldkampioen een betere optie geweest. Knoors deelt de mening van de coureur van Red Bull Racing niet en springt juist in de bres voor de FIA.

'Ik vind het een beetje een rare reactie', reageert de voormalige ingenieur van Ferrari bij Motorsport.com op de kritische uitspraken van Verstappen aan het adres van de wedstrijdleiding. 'We weten allemaal wat er in 2021 is gebeurd. Het einde van het seizoen waar de race niet geneutraliseerd werd door een rode vlag, maar door een safetycar. Daar hebben sommige rijders echt een groot voordeel van gehad. Toen werd er gezegd: ja, maar we moeten zorgen dat de race altijd onder racecondities eindigt en niet onder de safetycar', aldus Knoors.

De oud-ingenieur gaat vervolgens verder met zijn relaas. 'Dan hebben we ook de race in Monza gehad vorig jaar, waar de race ook in de eindfase onder een safetycar eindigde. En nu doet race control eigenlijk wat je zou verwachten. Ze neutraliseren de race. Iedereen krijgt de kans om nieuwe banden te halen. Ook als je banden zijn beschadigd door alle rommel die door dat ongeluk van Magnussen op de baan lag, dan kan je gewoon nieuwe banden halen. Je gaat opnieuw van start. Iedereen heeft dezelfde kansen en dan is het ook niet goed. Ik denk in die zin dat race control de juiste beslissing heeft genomen.'

Wedstrijdleiding had wel een andere optie

Over het algemeen is er dus juist gehandeld volgens Knoors, al had de wedstrijdleiding volgens Knoors nog wel een andere optie om de race op een veiligere manier te hervatten. 'Ik denk dat het enige dat race control anders had kunnen doen, is zeggen: we gaan niet voor een staande start, maar voor een rollende start. Dan vermijd je ook een beetje die hele grote flessenhals in bocht één en twee. Dat staat ook in de regels. Ik vind het neutraliseren door de rode vlag oké, dat valt ook te verantwoorden doordat er zoveel rommel op de baan lag. Het feit is dan dat je banden kan wisselen. Omdat het circuit zo gevaarlijk is in de eerste twee bochten, doe in plaats van een staande start dan een rollende start achter de safetycar. Dan had je nog een rondje kunnen racen en was er waarschijnlijk minder kans op een ongeluk in de eerste bocht', denkt Knoors.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws