Jordan sprak Newey en oordeelt: 'Ze hebben geluk gehad' Opinie
Opinie

Jordan sprak Newey en oordeelt: 'Ze hebben geluk gehad'

Jordan sprak Newey en oordeelt: 'Ze hebben geluk gehad'

Eddie Jordan denkt dat Red Bull Racing van geluk mag spreken dat het haar straf voor het overschrijden van het budgetplafond kan uitdienen terwijl er geen noemenswaardige regelveranderingen zijn. Volgens de voormalig teameigenaar zouden de consequenties voor Red Bull veel groter zijn als het aan een volledig nieuwe auto moest werken. De Ier sprak zelf in Zuid-Afrika met topontwerper Adrian Newey over de straf.

Jordan vertelt in de Formula For Succes-podcast aan voormalig Formule 1-coureur David Coulthard hoe hij samen met Newey in Zuid-Afrika meedeed aan een wielrenwedstrijd. Volgens Jordan is Newey verrassend competitief op de tweewielers. Hij sprak de 64-jarige ontwerper van Red Bull uiteraard ook over de Formule 1. 'Newey is zonder twijfel nog steeds de beste aerodynamica-specialist ter wereld, niemand komt bij hem in de buurt. Ik denk dat als je terugkijkt op wat hij bereikt heeft met Vettel of Senna, of wat hij nu bij Red Bull Racing doet, dat is simpelweg ongelofelijk', zo opent Jordan met een lofzang aan het adres van de Brit.

Een zwaardere straf dreigde voor Red Bull

Red Bull liep in 2021 het constructeurskampioenschap mis, maar zag wel Max Verstappen zijn eerste wereldtitel pakken. Later bleek dat Red Bull het budgetplafond had overschreden. 'Ik sprak met hem over de straf voor het overschrijden van de budgetlimiet toen we in Kaapstad waren. Hij zei dat ze de straf met tegenzin moesten accepteren, omdat ze al geïnformeerd waren dat ze zich moesten voorbereiden op een vermindering van 20% van de aerodynamische testmogelijkheden. De financiële straf interesseerde hem niks', zegt Jordan.

Red Bull kreeg naast beperkingen op de testmogelijkheden een straf van zeven miljoen dollar opgelegd, maar dit bedrag wordt niet afgetrokken van het budget van het huidige seizoen, en heeft dus geen directe invloed op de ontwikkelingsmogelijkheden van Red Bull. 'Adrian (Newey, red.) is een heel pragmatische man. Hij was niet blij met de 10%, omdat hij het gevoel had dat het hem beperkte in wat hij met de nieuwe auto kon doen, maar hij had geluk, en Red Bull had geluk, omdat de auto een doorontwikkeling was, en geen geheel nieuw concept', is Jordan van mening. 'Als het om een nieuw ontwerp was gegaan, had die 10% de prestaties van het team echt beïnvloed. Ik denk dat ze dus geluk hadden met de timing van de straf.'

De vermindering in windtunneltijd en CFD-simulaties geldt tot en met 26 oktober voor Red Bull, dat nu dus net iets meer dan de helft van haar straf erop heeft zitten. Omdat het vervolgens nog de nodige tijd vergt om de upgrades ook op het circuit te laten verschijnen, is de kans echter groot dat de gevolgen van de straf nog langer zichtbaar gaan zijn, zo liet Red Bull-teambaas Christian Horner eerder al weten. Vooralsnog is er in ieder geval geen wolkje aan de lucht voor het team dat de eerste vijf Grand Prix-weekenden van het seizoen domineerde.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws