GPDA-voorzitter met uitgebreid pleidooi voor Verstappen: 'Was meer dan genoeg ruimte' Opinie
Opinie

GPDA-voorzitter met uitgebreid pleidooi voor Verstappen: 'Was meer dan genoeg ruimte'

GPDA-voorzitter met uitgebreid pleidooi voor Verstappen: 'Was meer dan genoeg ruimte'

Alexander Wurz vindt dat de wedstrijdleiding in Oostenrijk te hard optrad door Max Verstappen een straf van tien seconden te geven voor zijn rol in de crash met Lando Norris. De Oostenrijker, die voorzitter is van de GPDA, vindt juist dat er niet te veel regels moeten zijn, en prees zichzelf gelukkig dat hij het prachtige gevecht mocht aanschouwen. Let them race, is het motto waar Wurz zich aan vasthoudt.

'Een dive-bomb is op zich niet verboden', reageert Wurz op de vraag van Motorsport-Magazin of de klachten van Verstappen over zijn agressieve uitdager terecht waren. 'Het is absoluut spectaculair en ook heel moedig. Je moet ook rekening houden met de gevolgen als je zo'n actie inzet, maar ik ben iemand die de coureurs graag hard ziet racen. Ik neig dus ook altijd richting 'let them race', vertelt de Oostenrijker, die zelf voor én na zijn Formule 1-carrière de 24 uur van Le Mans won.

'Norris had ongeluk kunnen vermijden'

'Dat brengt me ook naar het volgende punt', kaart Wurz zelf al aan. 'Ik vond de straf voor Verstappen te streng. Ik zag het als een klassiek race-incident', oordeelt de 50-jarige over het moment waarbij beide mannen lekke banden opliepen. 'Ze hebben zichzelf al gestraft ook. Het draait daarnaast niet om de straf. Ja, Verstappen stuurt lichtjes naar links, maar er was nog meer dan genoeg ruimte. Lando had het ongeluk kunnen vermijden', stelt Wurz. 'Eigenlijk was het van beide kanten totaal onnodig en wat te agressief.'

Wurz baalt er vooral van dat het spectaculaire gevecht tot een abrupt einde kwam. 'Ik had liever gezien dat ze samen nog hard hadden kunnen vechten in de volgende ronden, maar ze raakten elkaar, dus nu hebben we ook genoeg om te bespreken. Voor mij was het echter geen straf', benadrukt Wurz, die als voorzitter van de coureursvakbond, de Grand Prix Drivers' Association, nauw betrokken is bij kwesties rondom veiligheid.

Dive-bombs

De voormalige Formule 1-coureur bespreekt vervolgens de diepe uitremacties van Norris, in het Formule 1-wereldje ook wel dive-bombs genomend. 'Als de coureur aan de binnenkant doorschiet, maar je hebt je auto aan de buitenkant onder controle, dan kun je nog een undercut doen als een andere een dive-bomb doet, en dan pak je hem op de exit', legt Wurz uit. 'Als hij op zo'n manier remt dat je geen undercut kunt doen, dan heeft hij het gewoon sensationeel getimed, en zijn gripvoordeel uitgebuit. Kamui Kobayashi was ook een specialist van dive-bombs: hij positioneerde zichzelf op zo'n manier dat de coureur aan de buitenkant niet wist wat hem overkwam, en niet in kon sturen, maar Kamui haalde de bocht altijd. Wat mij betreft was dat prima. Agressief, maar prima. Dat moet niet bestraft worden.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen lando norris oostenrijk 2024 7
Norris remde regelmatig extreem laat.

Wurz laat ook zijn licht schijnen op een tweede contact tussen Norris en Verstappen, momenten na het eerste contact. Verstappen schoot rechtdoor vanwege zijn lekke band, terwijl Norris instuurde. 'Hij wilde gewoon die bocht nog halen. Beide mannen gleden al richting de witte lijn, en hij wilde nog per se die bocht halen. Ik geloof niet dat hij bewust op hem instuurde, daar had hij ook niet genoeg reactietijd voor', zo pleit Wurz Norris vrij.

Genieten van harde actie

'In deze situatie hadden de coureurs niet de punten of zelfs de zege in het achterhoofd. Ze wilden elkaar koste wat kost verslaan, en laten zien wie het sterkste was. Soms is dat ook nodig', lacht Wurz goedkeurend. 'Dit gebeurt wel eens, en als je verstandig bent, hoeft het niet te gebeuren, maar niemand dacht op dat moment verder na, en het is alleen maar mooi dat ze menselijk zijn, en wij dit mogen aanschouwen. Zij zijn de hoofdrolspelers, die het verhaal van dit jaar schrijven.'

Wurz hoopt eigenlijk dat dit duel een voorbode is van meer spannende gevechten. 'De volgende keer denken ze wel wat beter na over het halen van de finish. In een interview is het makkelijk om daarover te praten, maar je moet het altijd in the heat of the moment zien. Dit hele verhaal heeft echter een voorgeschiedenis, en het is nog lang niet voorbij.'

Gevecht wordt besproken bij GPDA

Als voorzitter van de coureursvakbond is Wurz betrokken bij gesprekken die de coureurs onderling voeren over wat wel en niet door de beugel kan. De Oostenrijker reageerde ook op harde kritiek van McLaren-teambaas Andrea Stella, die waarschuwde voor een herhaling van 2021. 'Ik begrijp wel wat hij bedoelt, en het is duidelijk dat we erover zullen moeten praten. De hoofdrolspelers moeten hiermee om kunnen gaan, maar ik wil waarschuwen tegen te veel regels. We moeten niet elk gevecht opdelen in komma's, en punten. Dan wordt de sport te veel geleid door de regels en omschrijvingen van situaties.'

'Ik kom dan terug bij Let them race: Als je wereldkampioen wil worden, of de race wil winnen, moet je soms een stapje terugzetten. Dat wilde hier niemand, en dat is precies wat het publiek wil zien', weet Wurz. 'Je kan wel zien dat de coureurs ook chagrijnig kunnen worden of heethoofden kunnen zijn, maar uiteindelijk wint degene die het hoofd koel kan houden.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws