Red Bull Racing houdt de ogen open voor rijders die aan het team iets kunnen toevoegen, zeker wat betreft talenten die nog een mooie en lange toekomst voor zich hebben. Met al dat gespeculeer rond Max Verstappen kan de Oostenrijkse renstal niet op zijn lauweren rusten. Bovendien heeft Verstappen ook een goede tweede rijder naast zich nodig. Er is besloten om Lawson de kans te geven om dat te worden, maar de keuze had ook op iemand anders kunnen vallen.
In de After Lap Podcast bespreekt Jaime Alguersuari het afgelopen jaar van Franco Colapinto, die bij Williams als een raket van start ging maar meer fouten maakte naarmate het seizoen vorderde. 'Mijn mening is dat Franco Colapinto besloten heeft: in de eerste drie à vier races zal ik beoordeeld worden in de Formule 1. Er doen al snel allerlei geruchten de ronde over Red Bull. Dat is eerder ook gebeurd bij Sainz, Hamilton, enzovoort. Dan komt er een bepaalde gedachte die de andere emoties afblokt. Dit gebeurt ook in tennis, golf of nog andere sporten.'
Colapinto kreeg het mentaal lastig
De Spaanse oud-Formule 1-coureur meent dus dat Colapinto het vooral mentaal lastig kreeg. 'Het organische is dat alles vlot verloopt omdat je er gewoon van geniet. In dit geval draag je veel druk met je mee omdat je jezelf moet bewijzen. Het is daardoor dat de fouten komen. Fouten maken maakt deel uit van de sport, omdat je een rookie bent. Het is normaal dat je als rookie fouten maakt. Het belangrijkste is dat je met de wagen wel de wedstrijd uitrijdt. De fout in Q2 in de kwalificatie van Las Vegas is voor mij een kantelmoment. Hij maakte voor meer dan twee miljoen euro aan schade.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Alguersuari denkt niet dat Colapinto naar zijn waarde gepresteerd heeft. 'Wat volgens mij gebeurde, is dat Franco boven zichzelf uitsteeg. In het laatste half jaar ging hij te ver over de limiet en dat brengt risico's met zich mee. In de Formule 1 moet je risico's nemen. Franco is gretig, zoals vele rijders wil hij altijd maar meer en meer. Dat is de attitude die je moet hebben. In Brazilië had hij wel moeten nadenken over het feit dat de wagen van zijn teamgenoot kapot was. Op zondag vertelden ze hem dat hij moest proberen de wagen op de baan te houden en moest proberen te overleven. Probeer dan ook te overleven.'
Veel schade bij crashes
De natte omstandigheden bleken een te lastige uitdaging. 'Je moet eraan denken dat je elke keer als je crasht veel schade maakt. Zo gaat veel geld verloren. Elk ongeval is minimum twee miljoen euro waard, of anderhalf miljoen euro. Dat was geen noodzakelijk ongeval.' In Zuid-Amerika maakte hij ondertussen steeds meer naam: heel Argentinië duimde voor hem. 'Je moet zijn seizoen ook wel objectief evalueren.'
Zijn sterke start moet ook niet vergeten worden. 'Ik ben het er mee eens dat hij het zeer goed deed in het begin. Met alles wat er aan de hand was met Chéco Perez, was Red Bull geïnteresseerd in hem. Ik denk dat hij bij velen iets heeft losgemaakt.' Het is misschien wel goed dat Colapinto nog niet bij Red Bull is beland. Dit jaar begint hij als reserverijder bij Alpine. 'Franco Colapinto heeft getoond dat hij iets unieks heeft, maar hij mist nog iets. Nu moet er een evolutie plaatsvinden. Dat is wat elke Formule 1-rijder nodig heeft.'
F1 live kijken in 2025? Bekijk onze overzichtspagina of bestel rechtstreeks bij Viaplay of F1TV
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties