Er is een hoop onvrede bij het team van Red Bull Racing wat betreft de technische richtlijn omtrent de flexibiliteit van de voor- en achtervleugel van de Formule 1-auto's. Christian Horner snapt niet dat de regels omtrent de voorvleugel pas in de negende race van kracht zijn. Hierdoor ziet de Red Bull-teambaas een deel van het ontwikkelingsbudget verdampen, waardoor deze richtlijnen een nog grotere impact zullen hebben op de kampioensstrijd.
De woede bij het team van Red Bull komt niet bepaald uit de lucht vallen. Horner heeft zich vorig jaar immers al meermaals uitgelaten over de flexibele vleugels van teams als McLaren en Mercedes. De FIA besloot de achtervleugel van McLaren wel gedurende het seizoen aan te pakken, maar het bestuursorgaan stelde een beslissing over de voorvleugel telkens uit. Frédéric Vasseur, teambaas van Ferrari, gaf toe dat zijn renstal ook een flexibele voorvleugel wilde ontwikkelen, maar het team durfde dit niet aan omdat de FIA nog niet wilde aangeven of het illegaal was of niet.
Het bestuursorgaan gaf pas na het seizoen aan dat de oplossing van McLaren legaal was, waardoor de productie kon beginnen bij het team uit Maranello. Er zijn echter weer aanpassingen nodig, aangezien de FIA een technische richtlijn zal introduceren. De FIA heeft besloten de tests op de voorvleugels aan te scherpen vanaf de Grand Prix van Spanje, wat race nummer negen is. De flexibiliteit van de voorvleugels zal dan een stuk beperkter moeten zijn ten opzichte van de eerste acht Grands Prix. De FIA zal de voorvleugels verder beoordelen tijdens statische tests.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'De RB21 zal aanvankelijk ook een voorvleugel hebben die agressiever is op het gebied van aero-elasticiteit', weet Autoracer.it te melden. De grote problemen die opdoken bij de RB20 maakten het in feite onmogelijk voor Red Bull om vorig jaar een dergelijke voorvleugel te ontwikkelen. Daarmee heeft de Oostenrijkse renstal een achterstand op de andere teams die vorig jaar al begonnen met deze ontwikkeling. Red Bull was echter bezig om de problemen met de auto op te lossen. Het team van Max Verstappen wilde vooral voor een betere balans zorgen.
'Het technische team van Christian Horner heeft veel tijd en geld geïnvesteerd in het verbeteren van de flexibiliteit van de voorvleugel van de RB21. Hierdoor was het nieuws over de nieuwe FIA-richtlijn een flinke klap voor Red Bull', vervolgt het Italiaanse medium. Red Bull was het team dat het meest verontwaardigd was over deze richtlijn. Bovendien zou McLaren zich geen zorgen maken over de nieuwe regels van de FIA. Het team is voorstander was van de invoering van de technische richtlijn.
Horner is woest
In de tijden van het budgetplafond kan de keuze van de FIA een flinke impact hebben op het ontwikkelingsbudget van de Formule 1-teams. De renstallen zullen zich gedurende het seizoen gaan richten op de auto's van 2026, waardoor de timing van de technische richtlijn allesbehalve perfect is. Doordat de verandering tijdens het seizoen plaatsvind, zullen de meeste teams meerdere versies van hun voorvleugels produceren, wat de kosten flink zal opdrijven.
'Het is positief dat de FIA het probleem aanpakt, ook al is het onmiskenbaar dat er sprake is van een onverwachtse koerswijziging', stelt een teleurgestelde Horner. 'Wat ik vooral niet begrijp, is waarom deze verandering pas bij de negende race wordt doorgevoerd. Dit betekent in feite dat we twee kampioenschappen zullen hebben – het eerste deel tot en met de negende race en dan alles wat daarna komt. Dit zal er alleen maar voor zorgen dat de kosten aanzienlijk worden verhoogd', aldus de Red Bull-teambaas.
F1 live kijken in 2025? Bekijk onze overzichtspagina of bestel rechtstreeks bij Viaplay of F1TV
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties