Doornbos haalt strijd tussen Horner en Marko weer van stal: 'Daar spelen andere machten' Opinie
Opinie

Doornbos haalt strijd tussen Horner en Marko weer van stal: 'Daar spelen andere machten'

Doornbos haalt strijd tussen Horner en Marko weer van stal: 'Daar spelen andere machten'

Oud-coureur en Ziggo-analist Robert Doornbos snapt niet wat Sergio Pérez nog bij Red Bull Racing doet na drie teleurstellende weekenden op een rij. Het gaat vanaf Imola al niet fantastisch met de Mexicaan, maar Monaco, Canada en Spanje waren wel drie dieptepunten. Doornbos weet nog dat Pérez in 2023 ook op het matje werd geroepen, en ziet genoeg redenen waarom dat nu weer zal gebeuren.

De laatste paar races gaat het niet bepaald soepel voor Pérez, en dat terwijl de Mexicaan begin juni trots bekend kon maken dat hij nog twee seizoenen bij Red Bull zal blijven. Hij heeft het team nog niet echt iets teruggegeven voor hun vertrouwen. Teambaas Christian Horner gaf aan dat de verlenging van Pérez ook liet zien dat Red Bull voor stabiliteit koos, wat belangrijk was in de titelstrijd. De vraag is echter hoeveel de 34-jarige op dit moment bij kan dragen aan de titelstrijd. 'Het is toch gênant hoe Max alles alleen moet doen?' vraagt Qmusic-dj en raceliefhebber Matti Valk zich af. 'Ja, Pérez zit bijna op de helft van de punten van Verstappen', vult Doornbos aan in de nabeschouwing van Ziggo Sport.

Verstappen heeft de leiding van het klassement in handen met 219 punten, Pérez staat op P5 met 111 punten, bijna de helft dus. 'In het voorgaande contract zat een clausule: als je op de helft van de punten zit van de nummer één, dan moeten we even in gesprek. In de laatste vier races heeft Max 83 punten gescoord, Sergio acht. Dat is negen procent van het Red Bull-totaal', zegt Doornbos. 'Ik snap ook niet hoe Helmut Marko nog altijd in de strijd zit met Horner. Daar spelen andere machten', denkt de oud-coureur. 'Het is ook waar je begint', zegt Mol, die verwijst naar Pérez' startplekken de laatste paar races. 'Als we de laatste paar Grands Prix bekijken, denk ik dat Pérez heel vrolijk naar huis gaat op P8.'

Mol ziet voordeel als hij kijkt naar Ferrari en Mercedes

Wat Verstappen en Pérez in ieder geval niet hebben, is ruzie onderling. Tijdens de Grand Prix van Spanje ging het er ook weer even verhit aan toe tussen Carlos Sainz en Charles Leclerc, en ook bij de Mercedes-heren was er wat wrijving. 'We zeggen wel dat Max het alleen moet doen, maar als er onderling strijd en ruzie is, zoals bij Mercedes, daar ging het al een beetje van: hij doet dit, hij doet dat. En bij Ferrari ook. Daar schiet je niets mee op', wijst Mol aan. 'Dat was wel duwen en trekken met veel risico', sluit Doornbos zich bij aan, die net de beelden terugkijkt van Sainz en Leclerc die elkaar raken in het heetst van de strijd.

'Een lekke band is zo opgelopen. Sainz kwam daar buitenom en kneep Leclerc echt van: fuck you, ik heb geen contract', merkt de oud-coureur op. 'Ze reden ook tien seconden langzamer dan de poleposition', vult Mol aan, waarop Doornbos antwoordt dat er iets moet gebeuren waardoor het nog spannender wordt, zoals een bandenoorlog. 'Het probleem met een bandenoorlog is dat je bij de ene race weet dat iedereen met Bridgestone vooraan staat en met Michelin achteraan, en de andere race is het andersom', antwoordt Mol. 'Maar Pirelli speelt het altijd op safe. Wanneer hebben we nou voor het laatst een klapband gehad?' sluit Doornbos af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws