Commentator Olav Mol voorspelde het al: de Britse media zouden massaal de Oostenrijkse Grand Prix aangrijpen om met de vinger naar Max Verstappen te wijzen, met verwijzingen naar zijn agressieve gedrag in het verleden. Mol kreeg zijn gelijk, want Sky Sports-commentator Martin Brundle vinkte bijna de hele bingokaart af in het affakkelen van Verstappen.
'Het was echt een wilde race in Oostenrijk, waarbij de angel in de staart van de race zat. George Russell had zijn geluksonderbroek aan, en kon vanaf een zwaarbevochten, maar eenzame derde plek profiteren van een onhandig gevecht, dat zowel Verstappen als Norris een kans op de zege kostte', schrijft Brundle over zijn stadsgenoot. 'Russell was de vijfde coureur met een overwinning in elf races tijd, en Mercedes de vierde constructeur met een zege. Het was een spannende en onvoorspelbare race, maar ik verliet het circuit met teleurstelling in één opzicht.'
Norris kleurt buiten de lijnen
Voordat Brundle daarop terugkomt, kaart hij een opvallende statistiek aan. 'Afgelopen jaar hadden we hier 1.200 overschrijdingen van de baanlimieten, nu waren dat er slechts zestien, waarvan maar liefst vijf van Norris.' Het toont aan dat de McLaren-coureur de limiet opzocht. Datzelfde gold voor teamgenoot Oscar Piastri, die na de kwalificatie boos was dat hij van de derde naar de zevende plek werd teruggezet vanwege het overschrijden van de witte lijn.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verder vatte de commentator van Sky Sports in zijn column de pikorde van de teams samen. 'De volgorde was duidelijk Verstappen, dan McLaren, Mercedes, Ferrari, met daarachter Alpine en Haas, en op korte achterstand Visa Cash App RB. Sergio Pérez had het zwaar in de tweede Red Bull, terwijl Aston Martin er niks van bakte. Charles Leclerc ging over de limiet met zijn Ferrari, en dat is niet voor het eerst.
'Verstappen zocht de limieten op'
'Aan de voorkant van het veld zocht Verstappen naar grip, en daarna had hij een pitstop van zes seconden vanwege een probleem linksachter', vervolgt Brundle. 'Dit blies de race nieuw leven in, met Norris op zijn staart. Hij kwam al snel binnen DRS-afstand, en dichtte het gat met veel snelheidsverschil, net zoals hij in de sprintrace al deed, met een extreme uitremactie aan de binnenkant van bocht drie', schrijft Brundle. 'Verstappen was nu meer dan klaar voor de aanval, en sloeg die af. Hij was duidelijk nerveus in de cockpit, vooral na de langzame pitstop.'
'Verstappen werd steeds agressiever in zijn verdediging, en zocht de limiet op van wat acceptabel is in wiel-aan-wiel-gevechten, met late bewegingen in de remzones, maar hij kwam er net mee weg', aldus de man van Sky Sports. 'Lando gooide zijn auto er weer tussen, ditmaal te snel, waardoor hij wijd ging en zich verremde. Dat was zijn vierde overschrijding van de baanlimieten. Daar kreeg hij vijf seconden straf voor, een straf die hij helaas nooit kon uitdienen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Max leek zich er niet van bewust te zijn dat zijn vriend en rivaal een straf boven het hoofd had hangen, en toen Norris niet veel later aan de buitenkant van de Red Bull zat, stuurde Verstappen naar links en was er contact. Wist hij dat Norris daar zat?' vraagt Brundle zich af. 'Verstappen bevestigde dit na de race, en hij is zich ook altijd bewust van dit soort dingen. De botsing beëindigde de racer van Norris, terwijl Verstappen het grootste deel van de ronde naar de pitstraat terug moest strompelen.'
Verstappen probeert Norris op te vangen
'Wat ik alarmerend vond, is dat ze, toen ze na het contact allebei langzaam reden, Verstappen duidelijk probeerde om Norris te hinderen en op te vangen', zo schrijft Brundle dat de Nederlander aanstuurde op contact. 'Hij kreeg tien seconden straf, maar hij was snel genoeg om dat er niet toe te laten doen, waardoor hij zijn voorsprong in het kampioenschap vergrootte tot onvrede van velen', baalt de Brit.
Onrust bij Red Bull leidt tot 'Max 1.0'
'Ik ben heel vaak lyrisch geweest over het talent van Max, en daar blijf ik bij', zo begint Brundle met zijn conclusie. 'Hij is een van de beste coureurs die ik ooit heb mogen aanschouwen in veertig jaar tijd. Ik heb ook vaker gezegd dat hij rustiger is geworden, volwassener is geworden, en het kansenspel beter in zijn achterhoofd houdt met drie wereldtitels op zak. Dat blijkt echter een dun laagje te zijn geweest, aangezien deze race weer heel erg 'Max 1.0' was, met zijn standaard rijtactieken, en ontkenningen weer duidelijk zichtbaar', sneert de Brit.
Brundle vreest wel dat Verstappen ook nog ongevoelig is voor het rumoer op de achtergrond. 'Ik wil geen excuses voor hem verzinnen, maar ik vraag me af of de belachelijke ruzie tussen vader Jos en teambaas Christian Horner eindelijk zijn tol begint te eisen van hem. Om dan achteraf te horen dat Red Bull hem op de radio vertelt dat het allemaal de fout was van Norris was moeilijk om aan te horen. Het schaadt hun geloofwaardigheid', vindt Brundle.
Tot slot heeft Brundle ook nog enkele voorzichtige kritische woorden voor Norris. 'Het was duidelijk dat Norris vijf seconden straf zou krijgen, dus het hele verhaal was ook onnodig. Het moet wel gezegd worden dat Lando vrij enthousiast was met zijn acties', zo lijkt Brundle ook te beseffen dat zijn verhaal wel erg éénzijdig is. 'Hij zal meer finesse, geduld, en sluwheid in zijn rijstijl moeten toepassen als hij Max vaak genoeg wil verslaan om een titel te kunnen pakken.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties