Red Bull Racing is dit jaar onttroond door McLaren als constructeurskampioen, maar Christijan Albers merkt wel op dat het Britse team die prijs niet te danken heeft aan het maximaliseren van de prestaties. Hij vindt juist dat men bij het Britse team zelfkritisch moet zijn, en vergelijkt die situatie met Red Bull.
Lando Norris heeft zijn vierde Grand Prix-zege te pakken. Na overwinningen in Miami, Zandvoort, en Singapore, was de McLaren-coureur nu de sterkste in de seizoensafsluiter van 2024. Dat is goed nieuws voor de Brit, want de vorige zes winnaars van de Grand Prix van Abu Dhabi werden in het jaar daarna wereldkampioen. Norris lijkt tot de kanshebbers te behoren voor de titel van 2025, maar Albers merkt op dat hij dan wel wat minder fouten moet maken.
Norris heeft sterke kwalificatie nodig
'In Singapore deed Norris het ook goed, maar toen maakte hij wel foutjes', laat Albers weten in de Formule 1-podcast van De Telegraaf. 'Hij eindigde daar wel, maar hij kuste de muren ook. Hier deed hij het op eigen kracht, en hij zat er vanaf de start al goed in. Je ziet het vaker bij die man, dat hij vooraan wel weg kan rijden met een dominante auto. Dat lukt wel.'
Norris greep drie van zijn vier zeges vanaf poleposition. Alleen in Miami won hij vanaf de vijfde plek, nadat hij de leiding in de schoot geworpen kreeg vanwege een Safety Car, waarbij de Safety Car ook nog nummer twee Verstappen opving. Norris is in de kwalificaties sterk, maar heeft het in de openingsronde nog vaak lastig. In Abu Dhabi werd hij geholpen door het incident tussen Max Verstappen en Oscar Piastri achter hem.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen is juist een coureur, die ook kan winnen als hij niet vooraan start. De Nederlander won al races vanaf tien verschillende startplekken, een record. 'Als je toch een beetje in het veld staat, merk je dat het talent naar boven komt. Een voorbeeld daarvan is dat Max zich dan vaak nog terugvecht. Ik vond Lewis Hamilton ook weer supersterk.' Erik van Haren wijst Albers vervolgens op Charles Leclerc. 'Ja, en Leclerc natuurlijk, hoe kun je die nou vergeten?' lacht de Eindhovenaar over de man van Ferrari, die van de negentiende plek naar de derde plek opschoof.
Stella: goed of niet?
Ferrari liep dankzij twee podiumplekken in op McLaren, maar het Britse team behield een voorsprong van veertien punten en werd zo voor het eerst sinds 1998 constructeurskampioen. 'Natuurlijk heeft McLaren de constructeurstitel gewonnen, en dat is een teamprestatie, maar ze hebben ongelofelijk veel fouten gemaakt', vindt Albers. 'De auto is wel dominant, maar aan de engineering-kant zet Red Bull Racing grotere stappen dan McLaren.' De oud-coureur wijst daarbij onder meer op veel strategische keuzes.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Iedereen is vol lof over Andrea Stella, maar hij gaat toch over de beslissingen', zo plaatst Albers een puntje van kritiek bij de Italiaan, die in 2023 aan het roer kwam te staan, en sindsdien zijn team naar de voorkant van de grid loodste. Albers ergert zich ook aan het eindeloze gedoe rondom teamorders, waar Stella ook voor verantwoordelijk is. 'Ik vond die beslissingen dit seizoen echt niet sterk. Ze hebben gewoon een hele goede auto.
Contrast met Red Bull
Albers geeft aan dat het contrast met Red Bull Racing groot is. Hoewel Red Bull niet beschikte over een ijzersterke bolide in de zomermaanden, bleef Verstappen vaak maximaliseren, waardoor hij zijn voorsprong vaak alleen maar vergrootte. Vooral de band met race engineer Gianpiero Lambiase is hier belangrijk in.
In Abu Dhabi kreeg Verstappen al snel een straf vanwege een incident bij de start, maar dat wist de wereldkampioen lange tijd niet. Verstappen kreeg dit pas na ruim dertig ronden te horen bij zijn pitstop. 'Misschien deed hij dat wel om rust te creëren', meent Albers. 'Het was ook een race waarin je op moest passen met de banden. Misschien dacht hij dat Max anders agressiever zou rijden.' Na de pitstop uitte Verstappen dan ook zijn onbegrip over die straf.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties