Bij de Formule 1-podcast van De Telegraaf bespreken sportjournalist Erik van Haren en voormalig Formule-coureur Christijan Albers de Formule 1-Grand Prix. Het optreden van Pérez kwam ook uitgebreid ter sprake, waarbij het de heren opvalt dat de Mexicaan tegenover de media niet bepaald sympathiek overkomt. Albers kan daarnaast niet begrijpen dat Pérez bekendstaat als de 'god van de stratencircuits'.
Sergio Pérez viel zowel afgelopen winter als tijdens de afgelopen races meerdere keren op met ambitieuze en controversiële uitspraken. Zo sprak de Mexicaan meerdere keren uit dat hij voor de wereldtitel gaat, maar noemde hij ook Red Bull Racing een éénmansteam, tot irritatie van teambaas Christian Horner. Vervolgens kende Pérez een belabberde zaterdag in Melbourne, waarbij hij de schuld aan zijn auto gaf. Het team ontkende vervolgens dat er iets mis was met de RB19 van Pérez
Christijan Albers snapt ook weinig van de mediaoptredens van Pérez: 'Als ik de manager van 'Checo' (Pérez, red.) was geweest, had ik gezegd: luister Checo, zeg gewoon dat je gewoon keihard aan het werk bent, kijkt naar Max, dat je kijkt of je daarvan kan leren, en probeert ieder weekend te verbeteren. Maar Checo doet het tegenovergestelde, die zegt gewoon elke week in Mexico dat hij wereldkampioen gaat worden. Dat gaat hem gewoon niet worden, dat gaat hem nooit worden zolang Max Verstappen nog daar is. Want ook al ligt de auto Verstappen niet, Verstappen is gewoon meer een natuurtalent, en die is gewoon sneller en dat moet hij (Pérez, red.) gewoon accepteren.'
Podcast-host Erik van Haren ziet ook dat Pérez zich niet handig uit in de media: 'Hij zei opeens dat Red Bull jarenlang een team is geweest voor één auto, voor Verstappen dus eigenlijk, dat ze met twee auto's rondreden omdat het moest. Dat zijn geen uitspraken waar het team blij mee is, dat is ook nergens voor nodig. En ook op zaterdag legde hij de hele schuld bij het team en de auto, terwijl het team zei dat dat niet zo was en dat er op de data niks te zien was, dat zijn niet echt handige uitspraken richting Horner en Marko.'
Lees ook
Pérez snel uitgeschakeld in kwalificatie: Mexicaan moet de Grand Prix als laatste starten
Update | Marko beaamt woorden Horner: 'Dat probleem was er niet meer bij Pérez'
Albers meent dat hij moet oppassen wat hij over Pérez zegt
Gezonde ambitie is nooit verkeerd, maar Pérez is volgens Albers niet bepaald realistisch: 'Hij gaat zich helemaal positioneren als nieuwe wereldkampioen van 2023, of dat hij in ieder geval kans maakt om in 2023 kampioen te worden. Ik sluit nooit wat uit in deze wereld, laten we hopen dat er niks ergs gebeurt en Max gewoon lekker door kan gaan, maar we weten allebei dat dat bijna onmogelijk is. Maar hij (Pérez, red.) blijft die hype zo creëren, dat maakt het soms ook gevaarlijk. Als je iets schrijft over Pérez wat niet goed is, dat je gewoon al die Mexicanen over je heen krijgt met bedreigingen en doodsbedreigingen en ga zo maar door.'
Van Haren voegt hieraan toe dat Pérez niet bepaald spontaan of sympathiek overkomt in gesprek met de media: 'Het probleem bij hem is... los van zijn kwaliteiten als coureur, die hij zeker wel heeft, alleen hij zit niet op het niveau van Verstappen, wat ook geen schande is. Alleen het naar buiten uiten, het praten met de media, we zagen het ook met het publiek, je merkt nu ook gewoon over Jeddah, dan heeft hij gewoon iets ingestudeerd, iets over zichzelf geprogrammeerd van dit ga ik zeggen, en als je hem dan een beetje prikt, dan wordt hij een beetje hatelijk. Zo van ja, jullie willen een verhaal maken. Ook op zaterdag en zondag in de mixed zone, was hij een beetje gepikeerd, een beetje geprikkeld, maar ook gewoon op een vervelende toon, dat maakt hem niet sympathiek, laten we het netjes houden.'
Tot slot vindt Albers dat Pérez ten onrechte een reputatie als stratencircuitspecialist heeft gekregen. De Mexicaan won al in Azerbeidzjan, Monaco, Singapore en Saoedi-Arabië, maar in elk van die vier races was teamgenoot Verstappen de nodige tegenslag tegengekomen. 'Het tweede wat me irriteert, hij is zogenaamd de god van de stratencircuits, maar de laatste keer dat ik in Melbourne ben geweest, en ik ben er toch ook wel een paar keer geweest - ik heb er een paar keer met een Formule 1-auto gereden - volgens mij gaat dat wel een beetje meer naar een stratencircuit dan een normaal circuit in Melbourne, en we zagen daar toch weer gewoon de ouderwetse Verstappen-Pérez-kloof. En in Free Practice drie was dat gewoon weer zoals vorig jaar een halve seconde aan zijn fiets.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties