Verstappen heeft twijfels: 'We strijden tegen mensen die al 100 jaar motoren bouwen' Max Verstappen
Max Verstappen

Verstappen heeft twijfels: 'We strijden tegen mensen die al 100 jaar motoren bouwen'

Verstappen heeft twijfels: 'We strijden tegen mensen die al 100 jaar motoren bouwen'

Max Verstappen heeft eerder al laten doorschemeren dat hij niet superenthousiast is over de regels van 2026, maar kijkt voorlopig de kat uit de boom en ziet wel waar het F1-schip strandt. Verstappen denkt dat het goed gaat met het motorenproject van Red Bull Racing en Ford, maar weet ook dat ze in 2026 moeten strijden tegen fabrikanten die al heel lang motoren bouwen. Daarnaast benadrukt hij zijn loyaliteit voor Red Bull en het wederzijdse vertrouwen.

Het 2024-seizoen is net op de helft, maar er wordt ook al druk gepraat over 2026. Achter de schermen zijn de teams volop bezig met de voorbereidingen voor de aankomende seizoenen, aangezien de technische reglementen in 2026 over de kop gaan. De bolides zullen dan beschikken over motoren met een fifty-fifty-verdeling van elektrisch vermogen en motorisch vermogen. Het is een belangrijk onderwerp voor de rijders die na 2024 geen zitje meer hebben. Dat was ook de reden waarom Carlos Sainz zo lang wachtte met het kiezen van zijn werkgever voor 2025 en daarna.

Alle teams zijn bezig met het bouwen van de nieuwe motor, die een grote rol gaat spelen in hoe de auto in 2026 gaat presteren. Dat is ook iets waar Verstappen over nadenkt. Red Bull werkt tot eind 2025 samen met Honda, en zal dan in zee gaan met Ford. 'Ik weet het niet zeker, het zal absoluut anders zijn', trapt Verstappen af in gesprek met het Hongaarse Formula.hu. 'Ik denk dat de auto's op bepaalde plekken misschien wat langzamer zullen zijn qua rondetijden, maar je moet ook beseffen dat het altijd moeilijk is om te voorspellen of de effecten positief of negatief zullen zijn wanneer er nieuwe regels komen.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen racedag hongarije 2024 redbullracing
Verstappen sprak in Hongarije met Formula.hu.

Verstappen geeft advies: 'Neem geen beslissing op basis van emoties'

Volgens de geluiden in de geruchtenmolen is de competitieve toekomst van Red Bull onzeker, en zou dat, samen met veel andere factoren en roddels, een reden voor Verstappen zijn om te vertrekken. De Nederlander geeft aan dat hij zich gelukkig prijst dat hij nu niet voor de keuze staat om naar een ander team te gaan, wat hij al meerdere keren heeft aangegeven. Hij deelt wel wat belangrijke dingen zijn waar iemand rekening mee moet houden als diegene voor een grote keuze staat. 'Ik denk dat het belangrijkste is dat je geen beslissing moet nemen op basis van emoties', zegt Verstappen.

'Dat pakt meestal slecht uit. Ik ben een geduldig persoon, ik maak me niet snel zorgen. Het betekent veel voor me dat ik een lange geschiedenis heb met dit team', gaat hij verder. Hij heeft immers een contract tot en met 2028 en is al vanaf 2015 bij Red Bull, toen hij begon bij Toro Rosso. 'Loyaliteit is erg belangrijk, en dat is niet altijd aanwezig in de Formule 1. Gelukkig is dat bij mij wel het geval, en ik denk dat dat wederzijds is. De sleutelfiguren blijven bij het team, en we hebben nu ons eigen motorproject. Ik heb er dus veel vertrouwen in, maar we moeten realistisch blijven', zegt Verstappen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

hrc honda rb18 red bull racing f1 2022
Vanaf 2026 wordt het Honda-logo vervangen door Ford.

'Gelukkig is dat voor mij goed gegaan'

Voor het 2022-seizoen werden ook nieuwe regels geïmplementeerd. Dat pakte goed uit voor Red Bull, aangezien topontwerper Adrian Newey alles wist over de ground effect-auto's. In het dominante tijdperk van Mercedes begon Red Bull al met het finetunen van haar wagen. 'Ik blijf met dat soort dingen liever neutraal en wacht af wat er gebeurt', geeft Verstappen aan. 'Dat was ook mijn houding bij de huidige regels. Ik keek toe of het goed of slecht uit zou gaan pakken. Gelukkig voor mij, voor ons, is dat goed gegaan, want het team werd erg competitief, maar met nieuwe regels weet je het nooit zeker.'

Hoe het zal gaan vanaf 2026 is dan ook vooral veel koffiedik kijken. Sommige analisten denken echter al zeker te weten dat bepaalde teams uitstekende motoren gaan bouwen. Daarbij worden vooral Mercedes en Ferrari aangewezen, die al ervaring hebben met elektrische motoren vanwege hun straatauto's. 'Ik heb er veel vertrouwen in, maar zoals ik al zei: we moeten realistisch zijn. We strijden tegen mensen die al meer dan honderd jaar motoren bouwen', wijst Verstappen aan. 'Ze hebben dus al veel ervaring, maar natuurlijk hebben wij ook veel goede mensen aangetrokken', sluit hij af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws