Verstappen gaat excuses niet aanbieden: 'Die mensen moeten het geluid maar uitzetten' Max Verstappen
Max Verstappen

Verstappen gaat excuses niet aanbieden: 'Die mensen moeten het geluid maar uitzetten'

Verstappen gaat excuses niet aanbieden: 'Die mensen moeten het geluid maar uitzetten'

Max Verstappen heeft zijn criticasters van repliek gediend. De coureur van Red Bull Racing heeft aangegeven dat hij zijn aanpak in de cockpit wat betreft zijn boordradio's niet zal veranderen. De drievoudig wereldkampioen weet hoe hij en het team samenwerken, en stelt dat de huidige aanpak het beste werkt om perfectie te benaderen. Die perfectie is dit weekend ook nodig, aangezien Verstappen een gridstraf zal pakken.

Verstappen was na de Grand Prix van Hongarije weer het gesprek van de dag. De afgelopen maanden komt de Red Bull-coureur wel vaker in het nieuws, aangezien hij na zijn crash met Lando Norris in Oostenrijk ook uitvoerig besproken werd in de media. Na afgelopen weekend gaat het vooral over de uitbarstingen van Verstappen over de boordradio. De Nederlander was op de zondag witheet door de strategie van het team en de incidenten op het circuit.

Gianpiero Lambiase en de rest van het team kregen de volle laag van Verstappen. Om iedereen weer op dezelfde de lijn te krijgen, heeft Christian Horner een verzoeningsgesprek proberen te voeren met Verstappen, meldt De Telegraaf. De teambaas van de Oostenrijkse renstal kwam samen met Lambiase een dag eerder naar Spa-Francorchamps om eens om de tafel te gaan zitten met de drievoudig wereldkampioen. Red Bull moet op dit moment alles op alles zetten om niet de controle in de titelstrijd te verliezen.

Verstappen dient criticasters van repliek

Voor Verstappen was het nogmaals een moment om zijn frustraties over de gang van zaken te uiten. De coureur staat dan ook volledig achter zijn uitingen over de boordradio in Hongarije. 'Of ik mijn excuses moet aanbieden? Het was voor mij vrij duidelijk dat de strategie verkeerd was', geeft Verstappen aan. 'Ik ben heel gedreven, net als iedereen in het team, en we willen altijd de perfectie proberen te benaderen. Als dan dingen niet gaan zoals het zou moeten, is het wat mij betreft vrij normaal om je frustraties te uiten.'

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

verstappen gpjapan rb lambiase horner
Red Bull Racing probeert met man en macht Max Verstappen tevreden te houden. 

Zijn uitlatingen gingen gepaard met enkele scheldwoorden. Bovendien was Verstappen zeer kritisch tegen het team, ook na afloop van de race. 'Als mensen mijn taal niet leuk vinden, dan is het beter om niet te luisteren en het geluid uit te zetten. Mensen kunnen vinden dat ik niet zo moet spreken over de radio. Dat mag, dat is hun mening', zegt Verstappen, die zelf terugslaat. 'Ik heb het idee dat we in een wereld leven waarin veel mensen niet meer tegen kritiek kunnen. In ieder geval niet zoals vroeger. En zo wil ik niet zijn.'

'Je kan je afvragen of dat allemaal moet, maar mij maakt het niet uit en ik zeg wat ik wil', vervolgt de Limburger. Verstappen geeft aan dat coureurs in the heat of the moment wel eens wat kunnen roepen. Hij denkt niet dat Formule 1-rijders daar uniek in zijn. 'Het hoort ook bij onze sport. Je communiceert met de pitmuur en hebt dus de mogelijkheid om te praten. In andere sporten wordt misschien flink gevloekt als iemand de bal niet krijgt, maar zij hebben geen microfoon bij hun mond.'

Geen simraceverbod voor Verstappen

Het tweede puntje van kritiek aan het adres van Verstappen was dat de drievoudig wereldkampioen de nacht voor de Grand Prix nog aan het simracen was. De Red Bull-rijder zat tot 3:00 uur 's nachts achter zijn virtuele stuurtje. 'Niks nieuws onder de zon', geeft de coureur aan bij de NOS. 'Ik doe dat al bijna tien jaar zo. Ik heb drie wereldtitels gewonnen, ben een ervaren Formule 1-coureur en denk dat ik vrij goed weet wat wel en niet kan. Ik ben streng voor mezelf. Het raakt mijn voorbereiding op een Grand Prix absoluut niet.'

Voorafgaand aan het raceweekend in België kwam echter naar buiten dat Verstappen niet tot de late uurtjes meer mocht simracen. Verstappen ontkent dat het team dit heeft besproken met hem. 'Ik heb geen simraceverbod of zo. Dat is niet aan de orde. Ik hoef de teamleiding ook niet te vertellen wat ze in hun vrije tijd wel en niet moeten doen. En dat geldt vice versa, maar er zijn voorlopig helemaal geen simraces. Dus daar hoeft niemand zich nog druk om te maken.'

Verstappen wacht hels karwei 

Geen simrace dus voor Verstappen voorafgaand aan de Grand Prix op Spa-Francorchamps. Verstappen zal zijn energie dus gaan gebruiken voor een inhaalrace op zondag. Er hangt hem immers een gridstraf boven het hoofd. 'Ik ga deze race echt niet zomaar winnen vanuit de middenmoot. Als je naar de afgelopen Grand Prix-weekends kijkt, zie je dat we niet de snelste auto hebben. We hebben geen auto meer die drie tienden per ronde sneller is dan de rest. Dat maakt inhalen een stuk lastiger. Ik moet vooral de schade beperken', aldus Verstappen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws