Het is al moeilijk genoeg voor de andere coureurs op de startgrid om het op te nemen tegen McLaren, gezien de snelheid die Lando Norris en Oscar Piastri kunnen halen. Iedereen gaat ervan uit dat er geen oneerlijk voordeel is dat McLaren kan behalen. Er is geen bewijs dat dit niet zo zou zijn, maar de achtervleugels van McLaren vormen wel een discussiepunt. Max Verstappen denkt er het zijne van.
Op sociale media doen weer beelden de ronde van de achtervleugel van de MCL39, waarbij het carbon flink doorbuigt onder aerodynamische druk aan hoge snelheden. Het wordt zowat een 'mini-DRS' genoemd. Max Verstappen is ook op de hoogte van die video's. Dat is niet vreemd, want één van diegenen die zo'n filmpje gepost heeft ... is vader Jos Verstappen. Van hem weten we dat hij snel reageert op alles wat met zijn zoon te maken heeft.
Verstappen wil dat iedereen zijn job doet
Tijdens de mediadag in Bahrein kreeg Max er bij de internationale media dan ook een vraag over. 'Ik heb de video's gezien, maar ik maak de regels niet', kijkt hij er nuchter naar. Hij stelt vooral voor dat iedereen zijn job doet. 'Ik hoef ook niet te controleren of de regels gehandhaafd worden. Wat ik zie, dat zien waarschijnlijk heel veel mensen, maar dat is het dan ook wel.' McLaren slaagt er dus in om door de statische tests van de FIA te komen, maar kan de achtervleugel op het circuit wel laten doorbuigen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Max Verstappen heeft zelf aangegeven dat er nog genoeg werk is om de RB21 van Red Bull Racing te verbeteren. De winnaar van de Grand Prix van Japan is dan ook vooral hiermee bezig. Hij is ervan op de hoogte wat aan de gang is bij de andere teams, maar het heeft weinig zin om daar op te reageren. 'Ik weet wat er speelt, maar ik richt me alleen op onze eigen auto. Dat is alles wat ik kan doen.'
Limieten worden opgezocht
De vraag kan ook gesteld worden of McLaren die achtervleugel wel moet gebruiken, wetende dat er nu al zoveel discussie over is. 'Als het toegestaan is, dan wel, toch?' Verstappen ziet in de actie van McLaren eerder een maatschappelijk fenomeen. Iedereen probeert immers het onderste uit de kan te halen. 'Iedereen zoekt altijd de limieten op en vervolgens is het aan de FIA om te bepalen wat wel en niet mag.'
Bij McLaren hebben ze dus zo'n achtervleugel die behoorlijk doorbuigt. Bij Red Bull is dit niet het geval. 'Ik ben daar niet teleurgesteld in. Iedereen probeert zijn best te doen. Sommige mensen interpreteren de reglementen misschien iets anders dan andere mensen. Daar kan ik geen uitspraken over doen', besluit Verstappen, die zich door dit onderwerp vooral niet van de wijs wil laten brengen. Er zou dit seizoen door de FIA strenger toegekeken worden op het gebruik van de achtervleugel. Voorlopig is McLaren nog niet op de vingers getikt.
Lees ook
Hill neemt zijn woorden niet terug over Verstappen: 'Moet in de gaten gehouden worden'
Tost over kwaliteit die kampioenen onderscheidt: 'Bij Verstappen moesten we dat wel zes keer doen'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties