Voormalig Formule 1-coureur Christijan Albers heeft in tegenstelling tot Max Verstappen genoten van alle chaos in de slotfase van de Grand Prix van Australië. Verstappen uitte na afloop zijn ongenoegen over de keuzes van de stewards. De wereldkampioen kon zich onder andere niet vinden in het late stilleggen van de race door middel van een rode vlag. Albers is het niet eens met Verstappen, zo geeft de analist aan in de Podcast van De Telegraaf: 'Ik vond het niet meer dan normaal.'
Max Verstappen heeft zich in de afgelopen dagen regelmatig kritisch uitgelaten over het acteren van de FIA en de richting die de sport in dreigt te gaan. Zo kon het plan om een extra kwalificatie voor de sprintrace in Bakoe te organiseren niet op support rekenen van de Limburger, en ook na de race in Australië beklaagde Verstappen zich over een langzaam rijdende safetycar. Net als meerdere coureurs vond Verstappen dat er te makkelijk met een rode vlag gezwaaid werd tijdens de race, waarna er met staande starts alleen maar meer risico op chaos volgt.
In de Formule 1-podcast van De Telegraaf legt Albers uit dat hij er absoluut geen problemen mee heeft. Over de late rodevlagsituatie zegt de voormalig Spyker-coureur: 'Zo hoort het natuurlijk ook. Ik ben daar een voorstander van. Ik vind het juist spectaculair en het zorgt ervoor dat zo'n race echt reuring krijgt, dat je echt gevechten kan krijgen. Dat iedereen die geen kans heeft weer een kans kan creëren. Want laten we eerlijk zijn, voor ons is het allemaal heel gaaf natuurlijk dat Max Verstappen onverslaanbaar is en dat hij dan voorin weg kan rijden, maar dat maakt de race stiekem ook wel heel erg saai.'
De 43-jarige Albers vindt de racestarts juist de hoogtepunten, en vindt het dan ook alleen maar mooi als we meerdere staande starts gepresenteerd krijgen: 'In mijn opinie is het mooiste aan een Formule 1-race altijd de start, want dat is echt waar de sensatie is en waar het gebeurt. Dat is waar iemand die niet zo'n goeie qualifying heeft toch nog een mogelijkheid kan creëren om plaatsen te winnen. Dus ik vond het niet meer dan normaal en ik vond het mooi om te zien.'
Lees ook
Verstappen snapt niks van de wedstrijdleiding: 'Je creëert chaos als je zo'n langzame safetycar naar buiten stuurt'
Ook Verstappen afkeurend over wedstrijdleiding: 'Ze hebben het er zelf naar gemaakt'
Rollende start niet nodig: 'Dit is serieus werk'
Podcast-host Erik van Haren suggereert dat het mogelijk een oplossing kan zijn als er na een rodevlagsituatie gebruik wordt gemaakt van een rollende start in plaats van een staande start. Wat betreft Albers is dat niet nodig: 'Het probleem is sowieso dat de safetycar altijd te langzaam rijdt. De safetycar kan niet hetzelfde tempo rijden als een Formule 1-auto en zoals de coureurs zouden willen om de banden op temperatuur te krijgen. Dus linksom of rechtsom is het beste toch zo'n stilstaande start, dat degene in de leidende positie toch even de safetycar laat lopen, en dat ze toch nog even met zijn allen kunnen aanzetten tot de startgrid.'
De in Eindhoven geboren analist vervolgt: 'Ik vind het de mooiste regel die er is, dat je gewoon toch weer een start krijgt waardoor iedereen toch weer aan de buis gekluisterd zit. Kan je je voorstellen wat voor spanning dat is voor de coureurs? Ik bedoel, wij kijken alleen maar naar de televisie en denken dit en dat, maar je ziet het gewoon op de gezichten. Hoe stoer ze er ook uitzien, ik weet uit ervaring dat er toch een stukje kippenvel over je lichaam gaat, en adrenaline, en nervositeit om weer zo'n startprocedure in te gaan met het team en jezelf. Want je kan bijvoorbeeld als coureur die niks te verlezen heeft omdat Max Verstappen nou eenmaal de snelste auto heeft, Lewis Hamilton bijvoorbeeld of Alonso, dan zie je toch bij die laatste start bijvoorbeeld dat Alonso dan weer heel veel te verliezen heeft. Dus iedereen heeft wat te winnen maar ook te verliezen. Dus het is voor iedereen dezelfde situatie, en ik vind dat gewoon mooi om te zien.'
De coureurs krijgen allemaal een serieus salaris betaald, en dus moeten ze niet zeuren, bepleit Albers: 'Natuurlijk kan ik me voorstellen dat sommigen ervan balen als je bepaalde crashes hebt en een aantal coureurs uitvallen. Maar aan de andere kant, jongens, we zijn allemaal volwassen, die mannen krijgen allemaal goed betaald, we hebben het niet over de Formule 4, de Formule 3 of de Formule 2. Dit is serieus werk', vertelt Albers. 'Dit is de Formule 1, en daar moeten ze toch wel volwassen genoeg zijn om een startprocedure weer gewoon mee te doen en elkaar niet in de wielen te rijden. Ik vind het in ieder geval supermooi, ik ben er in ieder geval enthousiast over.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties