Schurings Le Mans was een loodzwaar sprookje en droom die uitkwam: 'Zeven jaar later reed én won ik daar' Interviews
Interviews

Schurings Le Mans was een loodzwaar sprookje en droom die uitkwam: 'Zeven jaar later reed én won ik daar'

Schurings Le Mans was een loodzwaar sprookje en droom die uitkwam: 'Zeven jaar later reed én won ik daar'

Morris Schuring (19) heeft de afgelopen maanden een aantal mooie statistieken kunnen toevoegen aan zijn al indrukwekkende cv. In mei won hij de zes uur van Spa, en in juni werd hij de één-na-jongste Le Mans-winnaar ooit. Daarnaast nam hij deel aan nog twee andere 24 uursraces en gaat hij nu onvermoeibaar door naar de volgende race op de World Endurance Championship-kalender. De coureur uit Den Dolder blikt terug op de eerste helft van 2024 met F1Maximaal.nl.

Bij mening raceliefhebber zal de naam 'Morris Schuring' inmiddels al wel een belletje hebben laten rinkelen. De negentienjarige Schuring timmert hard aan de weg om zich op zeer jonge leeftijd al bij de endurance-veteranen te kunnen voegen. Het winnen van zijn eerste Le Mans staat dan ook absoluut niet slecht op zijn cv. Schuring rijdt dit jaar zijn eerste WEC-seizoen en doet dat bij Manthey Racing, een hoog aangeschreven enduranceteam, in een Porsche 911 GT3 R. Dat Schuring en Porsche een match zijn, bewees de jonge Nederlander al eerder.

Vanaf 2019 tot en met 2023 was Schuring actief in de Porsche-kampioenschappen. Vorig jaar streed hij tegen de topcoureurs van de Porsche Mobil 1 Supercup en pakte hij een zege op zowel Spa-Francorchamps als Zandvoort, en werd hij de jongste coureur ooit die een Supercup-race won. De Porsche Supercup was voor 2024 helaas geen optie, maar er lagen mooie kansen op hem te wachten. 'Het was erg jammer dat ik niet werd gekozen als Porsche-junior', begint Schuring. 'Dat was vooral een teleurstelling omdat dat mijn grote doel was. En omdat ik het idee had dat ik op de goede weg was', legt hij uit.

Zijn prestaties op onder andere zijn thuiscircuit en de knappe inhaalrace in Italië maakten indruk, maar toch werd Schuring niet gekozen tijdens de shootout. 'Ik reed zolang rond in de cup, omdat dat een stap was van mijn doel op weg naar fabrieksrijder worden', gaat Schuring verder. 'Dat gebeurde helaas niet, en dat kan gebeuren, maar het was een grote teleurstelling. Uiteindelijk ging ik die maand bezig met wat ik wilde gaan doen, en toen tekende ik een contract voor het WEC, dus die teleurstelling sloeg vrij snel om naar vreugde. Ik had het niet verwacht, want het is op papier een stap omhoog, en dat ook nog bij een team als Manthey. De manier waarop ze te werk gaan is vergelijkbaar met een fabrieksteam.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Schurings Le Mans was een loodzwaar sprookje en droom die uitkwam: 'Zeven jaar later reed én won ik daar'
Schuring won vorig jaar de Porsche Supercup-race in Zandvoort met Zwitsers raceteam Fach Auto Tech. (Foto: Porsche Newsroom)

Schuring met glimlach: 'Als je me dat een jaar geleden had verteld, had ik het niet geloofd'

Manthey, een Duitse renstal gevestigd in Meuspath vlak bij de Nürburgring, heeft behoorlijk wat ervaring als het gaat om het enduranceracen. Met meerdere Le Mans-overwinningen, zeges tijdens de 24 uur van de Nürburgring en daarnaast ook DTM-kampioenschappen op haar naam, viel Schuring dus met zijn neus in de boter. Hij hielp het team aan haar vijfde Le Mans-zege dit jaar, waarbij hij de op één na jongste Le Mans-winnaar ooit werd. Naast de 24 uur van Le Mans reed Schuring ook de 24 uur van de Nürburgring en de 24 uur van Spa. Hij reed dus het 'mammoetprogramma': de 72 uur van juni, om maar zo te stellen.

'Het was allemaal een beetje overweldigend', geeft de coureur uit Den Dolder aan. 'In positieve zin', voegt hij toe met een lach. 'Ik ben in juni niet veel thuis geweest, maar ik heb veel coole dingen meegemaakt en als hoogtepunt Le Mans gewonnen. Los van dat heb ik het ook op de Nürburgring en in Spa heel erg naar mijn zin gehad en eigenlijk veel geleerd, en ook veel lol gehad', legt Schuring uit. 'Le Mans was eigenlijk twee races op zichzelf, met eerst de tien dagen dat je er bent tot aan de race. Dat is al wel een uitputtingsslag, want je bent constant met veel dingen bezig.'

En dan komt uiteindelijk de race zelf ook nog. 'Het was echt een moeilijke versie van Le Mans door het weer, met constant veranderende omstandigheden, waardoor het ook mentaal uitputtend was', vervolgt Schuring. 'Dat maakte het extra mooi om zo'n moeilijke editie te winnen, zeg maar. Het was echt heel gaaf', glundert de 19-jarige. Le Mans wordt vanzelfsprekend beschouwd als dé 24 uursrace van het jaar en staat bij velen op de bucketlist. 'Inclusief die van mezelf, maar ik had het eerlijk gezegd niet verwacht. Als je me een jaar geleden had verteld dat ik op mijn negentiende al Le Mans zou winnen, dan had ik het niet verwacht, of geloofd!'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Schurings Le Mans was een loodzwaar sprookje en droom die uitkwam: 'Zeven jaar later reed én won ik daar'
Schuring neemt als kersverse Le Mans-winnaar een selfie met zijn welverdiende bokaal. (Foto: ProShots/Panoramic)

De vonk sloeg over tussen Schuring en Le Mans

Voor iedere coureur heeft Le Mans wel een speciale betekenis, maar voor Schuring al helemaal. Het was tevens de plek waar hij zich realiseerde dat hij zijn racepassie en droom voort wilde zetten. 'Le Mans was voor mij gewoon heel bijzonder', gaat Schuring verder 'Ik ben eigenlijk twee keer begonnen met racen. De eerste keer op mijn vijfde, toen beviel het niet echt. En de tweede keer op mijn elfde, kort nadat ik op Le Mans was geweest met mijn vader en mijn broertje. Toen ontstond weer de droom om coureur te worden. Zeven jaar later reed en won ik daar, dus dat had ook wel weer een bijzondere betekenis. Ik denk dat het winnen van Le Mans niet slecht achter je naam staat. Dat was zeker tof, en daar kan ik nu ook op doorbouwen.'

Schuring kreeg echter niet al te lang de tijd om van zijn Le Mans-zege te genieten, want kort daarna stond de 24 uur van Spa-Francorchamps op het programma. Dat is weer een compleet andere race, legt hij uit. 'Spa is echt een pace race, die je op snelheid en rondetijd wint. Dus als je niet snel genoeg bent, doe je niet mee. Je moet een beetje met een breekijzer rijden om ergens voorbij te komen of om überhaupt te winnen', lacht hij. 'Bij Le Mans komt de race een beetje naar je toe. Wij bleven uit de problemen, en toen kregen de anderen problemen', verklaart Schuring. 'De Nürburgring is op zijn beurt ook weer niet te vergelijken met Spa. Dat is meer een overlevingsrace.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Schurings Le Mans was een loodzwaar sprookje en droom die uitkwam: 'Zeven jaar later reed én won ik daar'
De Porsche van Schuring en teamgenoten Richard Lietz en Yasser Shahin kon geparkeerd worden achter het bordje voor de LMGT3-winnaar. (Foto: ProShots/Panoramic)

Alle 24 uursraces waren uniek op hun eigen manier

De race op de Nürburgring moest echter in de ochtend al beëindigd worden. Het was dusdanig mistig dat de wedstrijdleiding het niet veilig vond om de race voort te zetten. Daarvoor waren de weersomstandigheden al zeer uitdagend. 'Je moet daar echt uit de problemen blijven en de auto op de baan houden. De Nürburgring heeft ook een bijzondere betekenis voor me, omdat mijn vader die race ook heeft gereden', legt Schuring uit. Zijn vader, Gerwin Schuring, won in 2015 de 24 uur van de Nürburgring. Negen jaar later zette Schuring de familietraditie voort door met hetzelfde team - Black Falcon - deel te nemen aan de legendarische race.

Bij de 24 uur van Spa moest de jonge Nederlander helaas een DNF achter zijn naam zetten. Gedurende de nacht had zijn bolide te veel schade opgelopen. Zijn 'mammoetprogramma' kwam daar ten einde, en dus was het tijd om even uit te rusten. 'Als je het iets meer uitzoomt, dan waren alle races uniek op hun eigen manier. En de week die ik thuis was heb ik veel bijgeslapen, en ook gewoon uitgerust. En ik heb natuurlijk proberen te genieten van alle extra aandacht die ik erdoor kreeg, zoals TV-dingen en weet ik het allemaal', zegt Schuring. 'Het was wel pittig allemaal, maar ook alleen maar in positieve zin.'

Door naar São Paolo

Dit weekend reist Schuring af naar São Paolo om deel te nemen aan het volgende evenement op de WEC-kalender. 'Ook dat nog!' lacht Schuring met een knipoog. 'Dat bedoel ik meer omdat er niet heel veel rust tussen zat, maar daar heb ik ook een heel goed gevoel over. We hebben daar in april als een van de weinige teams getest', zegt hij. Schuring en consorten staan momenteel op de eerste plek in het klassement met de #91 Porsche. De zusterauto van Manthey staat op de tweede plek met hetzelfde aantal punten.

'Misschien hebben nog twee andere line-ups ook getest op Sāo Paolo, want het is natuurlijk niet dichtbij en logistiek niet makkelijk om daar te komen en te testen, dus ik denk dat we een kleine voorsprong hebben, maar alsnog gaat het niet makkelijk worden', vervolgt de negentienjarige. 'Het is een plek waar al lang niet is geracet in het WEC, dus het zal allemaal wel weer vrij nieuw zijn. Ik heb er erg veel zin in!'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws