Knoors verdenkt McLaren van 'hard lobbyen' voor regelwijziging: 'Tegenstanders buitenspel zetten' Interviews
Interviews

Knoors verdenkt McLaren van 'hard lobbyen' voor regelwijziging: 'Tegenstanders buitenspel zetten'

Knoors verdenkt McLaren van 'hard lobbyen' voor regelwijziging: 'Tegenstanders buitenspel zetten'

Eind vorig jaar waren de flexi-wings al onderwerp van discussie, en dat blijven ze bij het ingaan van het 2025-seizoen. De FIA kondigde voorafgaand aan de Grand Prix van Australië aan strenger op de achtervleugel te gaan letten, wat in China nóg serieuzer bekeken wordt. De slot gap bij een dichte DRS mag nog maar 0,5 millimeter zijn. Ernest Knoors deelt zijn gedachten hierover.

In Bakoe viel het sommigen op dat de achtervleugel van McLaren toch wel erg flexibel was. Door de druk op de achtervleugel, die behoorlijk flexte, kon de slot gap variëren onder het rijden. Dit bracht significante voordelen met zich mee, die de performance van de auto verbeterden. De FIA liet in februari al weten strenger toe te zien dat de regels betreffende de flexi-wings zouden worden nageleefd, en scherpt de regels nogmaals aan.

De slot gap, het gat tussen het bovenste paneel van de achtervleugel en het paneel daaronder, mocht voorheen 2 millimeter zijn, maar vanaf China slechts 0,5. Omdat het zo kort van tevoren is aangekondigd, staat het bestuurorgaan een extra afwijking van maximaal 0,25 millimeter toe. Aan het einde van 2024 zei de FIA nog zich eigenlijk helemaal niet met de flexi-wings te willen bemoeien. Wat heeft hen van gedachten laten veranderen?

'Ik denk dat er best wel hard gelobbyd is', zei voormalig Ferrari-ingenieur Ernest Knoors in gesprek met F1Maximaal.nl begin maart. 'Uiteindelijk is de flexibiliteit van de vleugels vastgelegd in het reglement. Als jij voldoet aan de controles die in het reglement staan, dan ben je legaal', luidt de simpele conclusie van Knoors. 'Dat betekent echter nog niet dat wat je doet met die vleugels alle flex eruithaalt. Dus je wordt gecontroleerd, het is oké, maar als die vleugels dan blijven flexen, dan maak je daar gebruik van.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

mclaren slot gap analyse
De FIA wil 'mini-DRS' helemaal de kop indrukken door de slot gap te verkleinen. (Foto: McLaren F1 Media, bron: F1Maximaal.nl)

Complexe techniek onder de knie

Men vermoedt dat McLaren, die in september 2024 haar flexi-wings aan moest passen, op die manier telkens door de tests is gekomen. De FIA test de vleugels door een bepaalde belasting erop uit te oefenen en de doorbuiging dan te meten. Dat gebeurt als de auto stilstaat. Geen waterdichte methode dus. 'De ontwikkeling van flexibele vleugels is heel speciaal. Je bouwt eigenlijk iets in carbon dat heel stijf is', legt Knoors uit.

'Daar moet dan een bepaalde flex in gemaakt worden. Sommige mensen kunnen dat heel goed, zoals Rob Marshall, die naar McLaren is gegaan. Andere teams, die dachten dat het illegaal was, hebben er niet in geïnvesteerd. Zij lopen er achteraan', vervolgt hij. 'Die teams die het nu al hebben, hebben een dubbel voordeel. Ze gebruiken het al. Als je een team bent, dat geen flexi-wings gebruikt, moest je vol gas ontwikkelen, en het nu weer terugdraaien. Dat is een slim spelletje.'

McLaren de hoofdrolspeler?

Knoors lijkt er niet raar van op te kijken als McLaren een grote rol heeft gespeeld in de regelwijziging op het gebied van de flexibele vleugels. 'Ik denk dat het een beetje gestuurd is door McLaren', zegt hij. 'Door te zeggen: laten we het zo maar gaan doen. Daarmee zet je je tegenstanders een beetje buitenspel. Zij hebben geïnvesteerd in technologie en middelen die vanaf het midden van het seizoen niet meer toegestaan zijn.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

pirelli lando norris max verstappen mclaren red bull racing gp australie zondag 2025
Gaat de nieuwe regel op het gebied van flexi-wings Red Bull helpen?

Maar, als flexi-wings nu beperkt worden door de FIA, en Ferrari en Red Bull Racing in 2024 zonder flexi-wings progressie boekten, dan schiet McLaren zichzelf toch juist in de voet? 'Ik denk voor een gedeelte wel', knikt Knoors. 'Ik denk dat Ferrari en Red Bull ook snel gezien hebben dat die limitaties die zij nog hebben in die auto, ten opzichte van McLaren, niet daarin (flexi-wings, red.) zitten. Dan moet je een afweging maken.'

Politieke spelletjes achter de schermen

Knoors schetst een scenario waarin McLaren de eerste negen races van het seizoen wint. 'Dan is je kampioenschap eigenlijk al weggegooid, vanuit het oogpunt van de andere teams.' Ferrari en Red Bull Racing hadden dus maanden geleden die beslissing al moeten nemen. Aan de andere kant was dat ook risicovol geweest. 'Ga je dan vol inzetten op technologie, wetende dat die ergens in het midden van het seizoen verboden gaat worden? Dat is het lastige. Dus ik denk dat er best veel politieke spelletjes worden gespeeld met de technische regels.'

Door: Bastiaan Jongman en Shanna Lutgert

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws