Drie weken geleden werd het nieuwe IndyCar-seizoen afgetrapt in St. Petersburg en afgelopen zondag stond de tweede race van het seizoen op het programma. Rinus van Kalmthout mocht zich op gaan maken voor de eerste ovalrace van het jaar. De Texas Motor Speedway was zondag de gastheer van de tweede race van 2022. Van Kalmthout wist de goede lijn van de eerste race door te trekken door op de tiende plaats te eindigen en opnieuw punten te scoren.
Van Kalmthout wist zich in de Ed Carpenter Racing-bolide op de achtste plaats te kwalificeren. Het was een goede startplek voor de race die 248 ronden bevat, aangezien zijn teamgenoten onderaan bungelden op de tijdenlijst. De coureur moest bij de start in eerste instantie verdedigen. Door een stevige wind ontstond er onbalans in de auto, waardoor de coureur in ronde 54 naar binnen ging om de afstelling van de vleugel te veranderen.
'We begonnen de race te conservatief wat betreft de afstelling en dat heeft me in de beginfase plaatsen gekost', stelt Van Kalmthout in een persbericht. De aerodynamische aanpassingen kwamen dan ook precies op tijd voor de Nederlander. 'We vlogen daarna naar voren. Direct uit de pitstraat kon ik eenvoudig snelle rondetijden noteren, maar gedurende de stint werd het lastiger om het tempo vooraan bij te benen. We hadden dan ook veel last van bandendegradatie.'
Van Kalmthout heeft opnieuw brandstofmanagement nodig om te finishen
Van Kalmthout leek even te kunnen strijden voor de overwinning op de Texas Motor Speedway, maar het team haalde hem in rondje 186 naar binnen in de hoop op een late neutralisatie. Die kwam uiteindelijk niet en een oud probleem stak opnieuw de kop op. Twintig ronden voor het einde was het maar de vraag of de coureur überhaupt de finishvlag zou halen. Door de gekozen strategie van Ed Carpenter Racing moest Van Kalmthout opnieuw veel brandstof besparen. Hij moest meerdere coureurs aan hem voorbij laten gaan, waardoor hij als tiende eindigde.
'De milieuorganisaties zullen nu wel blij met mij zijn', grapt de coureur. Toch is hij teleurgesteld dat een podiumplek uit de vingers glipte. Desalniettemin overheerst de tevredenheid bij de coureur. 'Het zat ons meer tegen dan mee, maar het is bemoedigend om te zien dat we een auto hebben die mee kan doen om de topposities. De laatste pitstop was een gok en daardoor moest ik veel brandstof besparen, maar als je bij de beste tien finisht dan heb je het gewoon goed gedaan', aldus Van Kalmthout. Door de tiende plek staat de coureur nu samen met Colton Herta op de zevende plek in het kampioenschap.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties