In December vorig jaar was het eindelijk zover: de eerste vaten met biobrandstoffen werden geleverd aan de motorleveranciers. In de eerste instantie om te testen hoe het werkt voor een Formule 1-motor, maar in 2030 is de sport van plan compleet carbonneutraal te zijn. Het is dus een eerste stap naar een nog schonere Formule 1. Wat zal het uiteindelijk nog meer betekenen in de toekomst? AUTOHebdo heeft het onderzocht.
Het verbruik van de huidige generatie motoren vertegenwoordigt maar een klein deel van het CO2-verbruik van de sport, maar het gebaar en de boodschap die de Formule 1 wil geven is groots: de sport moet groener en vooruitstrevender te werk gaan op het gebied van luchtvervuiling. Daarom wordt er nu gewerkt aan zogeheten synthetische brandstoffen. Deze zijn honderd procent hernieuwbaar en zullen worden gebruikt vanaf 2026, het jaar waarin de motorformule weer op de schop gaat en er een nieuwe generatie hybride motoren wordt geïntroduceerd.
Naast het groener maken van de Formule 1, dient het ook nog een ander doel, namelijk het lokken van nieuwe motorleveranciers en/of teams. Met name merken als Audi, Porsche en BMW zijn actief bezig met verschillende onderzoeken op het gebied van biobrandstoffen en wat zij kunnen betekenen voor hun. Recentelijk gaf Stefano Domenicali, de CEO van de Formule 1 al aan dat hij graag zulke merken in de Formule 1 wil terugzien.
Totstandkoming synthetische brandstoffen
Hoe komen deze brandstoffen eigenlijk tot stand? Ten eerste worden ze samengesteld door middel van water en CO2. Er wordt dus CO2 gebruikt. Het enige verschil is dat het niet wordt uitgestoten, maar dat bestaande CO2 wordt omgezet in energie. Dat is wel een duur en ingewikkeld proces. Ook moet het worden geproduceerd op plekken waar er veel zonlicht (voor zonne-energie) en wind (voor windenergie) te vinden is om alles zo CO2-neutraal mogelijk te kunnen maken.
Je moet er dus wel iets voor over hebben om de luchtvervuiling en dergelijken tegen te gaan. Daarnaast ligt de efficiëntie van biobrandstof ten opzichte bijvoorbeeld batterijen een stuk lager. Terwijl de batterij rond de zeventig procent behaalt qua efficiëntie, bungelt die van de biobrandstof rond de vijfentwintig procent. Desondanks wordt geacht dat het genoeg is om de ecologische voetafdruk drastisch naar beneden te brengen. Gelukkig zullen elektriciteit en biobrandstoffen naast elkaar bestaan en is er voor ieder wat wils.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties