Sky Sports F1-trio Martin Brundle, Jenson Button en Karun Chandhok hadden allen wel wat te melden over Red Bull Racing na de Spaanse Grand Prix. Max Verstappen moest zijn meerdere erkennen in Lewis Hamilton na een enerverende wedstrijd. Volgens Brundle is dit deels te danken aan Sergio Perez, terwijl Button en Chandhok van mening zijn dat de Duitse renstal de overwinning vooral te danken heeft aan uitstekend voorbereidend werk.
'Dit is waar Red Bull die andere auto nodig heeft', zo opende Brundle als eerst kritisch toen hij tijdens de Grand Prix zag dat Hamilton zonder moeite voor een tweestopper kon gaan. 'Als die andere auto staat waar hij moet staan, had Mercedes niet het strategische voordeel dat ze nu wel hebben', voegt hij daaraan toe. Had Verstappens teamgenoot Sergio Perez daar gereden en Hamilton enkele ronden op kunnen houden dan lag de overwinning voor Verstappen binnen handbereik.
Button ziet kansloos Red Bull
Volgens Button en Chandhok is het met name de operationele klasse van de renstal uit Brackley die op Circuit de Barcelona-Catalunya het verschil gemaakt heeft. De twee Britten zagen namelijk dat Mercedes tijdens de vrije trainingen een setje mediumbanden uitspaarde voor het geval dat ze een tweestopper wilden proberen. 'Zoals Toto Wolff al zei, een eenstopper stond op de agenda, maar ze waren overal op voorbereid', meldt enkelvoudig wereldkampioen Button.
'Red Bull had tevens deze strategie aan kunnen houden, maar kende daarnaast ook een probleem wat je alleen hebt als je aan kop ligt. Ga je als eerste de pitstraat in of niet? Als je niet als eerste gaat, moet je buiten blijven', vervolgt de Engelsman, die daarmee aangeeft de strategie van de Oostenrijkers wel te begrijpen. Zodra Mercedes Hamilton voor pitstop twee binnenhaalde, was het afgelopen met de winstkans van Verstappen. Was hij een ronde later naar binnen gereden dan had Hamilton hem vermoedelijk ingehaald middels een undercut.
Dat de undercut zo effectief is dit jaar is volgens Button niet gebruikelijk. 'Het is grappig, dit was nooit een ding, dat je als achterligger een voordeel hebt. Maar nieuwe banden zijn zó veel sneller over één ronde dat je geen keuze meer hebt. Als je er niet als eerste induikt, ben je je positie kwijt', concludeert de voormalig McLaren-rijder. Inmiddels lijkt de undercut in het merendeel van de wedstrijden de dominante strategie te zijn.
Chandhok looft Mercedes
Ook Chandhok is onder de indruk van hoe Mercedes een extra set van de mediumbanden uitspaarde gedurende het weekend: 'Ik denk dat het makkelijk is om te zeggen dat Red Bull deze keuze ook had kunnen maken. Vanochtend zagen we Mercedes met twee setjes mediums. Zij hebben hierop geanticipeerd en zeiden op zaterdag al dat dit het plan was. Zij wilden zichzelf deze kans niet ontnemen en Red Bull deed dit niet.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties