Toto Wolff vindt dat er een onderzoek moet komen naar de uitvalbeurt van Yuki Tsunoda. De Japanner kwam in ronde 45 van de Grand Prix van Nederland tot stilstand, omdat hij dacht dat zijn banden niet goed gemonteerd waren. Dit was niet het geval, waarna hij terugreed naar de pitstraat. Eenmaal weer uit de pits viel Tsunoda opnieuw stil, ditmaal door een differentieelprobleem.
Het leverde een virtual safety car-periode op waar Max Verstappen van profiteerde. Bij Mercedes probeerde men voor een één-stopstrategie te gaan om zo baanpositie ten opzichte van Verstappen te krijgen. Lewis Hamilton had hierdoor op een positie kunnen liggen die hem in staat stelde om de wedstrijd te winnen. Doordat de virtual safety car de race neutraliseerde na de uitvalbeurt van Tsunoda, kon die strategie in het putje. Verstappen kreeg namelijk een gratis pitstop.
Wolff zag uitkomst veranderen na DNF Tsunoda
Op sociale media vermoeden mensen dat de uitvalbeurt van Tsunoda met voorbedachte rade was. Wolff wil nog niet zo ver gaan, maar zegt wel tegenover The Mail: 'Als we in een gevecht om het kampioenschap zaten, was dit iets waar ik naar zou kijken. Wat onderzocht moet worden voor de veiligheid van coureurs, en iedereen daarbuiten, is dat de coureur stopte, zijn gordels losmaakte, een volledige ronde reed, binnenkwam en het probleem niet werd opgelost. Ze deden de gordels weer om, hij reed weg en stopte de auto weer.'
'Dat heeft waarschijnlijk de uitkomst veranderd van een race die we misschien hadden kunnen winnen', gaat de Mercedes-teambaas verder. 'De simulatie zei dat Max acht seconden achter ons zou zijn gekomen en dat we een goede kans zouden hebben gemaakt. En de raceplanner zei dat de overwinning binnen was. Max zou Lewis anders ongeveer acht ronden voor het einde hebben ingehaald. Het zou heel dichtbij zijn geweest.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties