Mercedes-teambaas Toto Wolff zegt dat een compromis om het budgetplafond van de Formule 1 aan te passen nodig is om rekening te houden met hogere energie- en vrachtkosten. Volgens de Oostenrijker zou dit het team in staat stellen de salarissen van het personeel aan te passen aan de inflatie.
Na de pandemie en de oorlog in Oekraïne is de inflatie in verschillende Europese landen gestegen tot het hoogste niveau in decennia en de gestegen energie- en transportkosten hebben het voor de topteams van de Formule 1 moeilijk gemaakt om onder het budgetplafond van 140 miljoen dollar te blijven.
Teams zoals Mercedes, Ferrari, Red Bull Racing en McLaren, lopen het risico de regelgeving te overtreden als ze geen drastische maatregelen nemen om hun teams verder in te krimpen. Daarom dringen deze teams nu aan op een tijdelijke aanpassing van de budgetplafond om rekening te houden met de buitengewone stijging van de nuts- en vrachtrekeningen.
Teams die nog niet aan het budgetplafond zitten, zijn minder enthousiast over het verhogen van de kostenplafond en zijn bang dat een verhoging van de limiet de vooruitgang die is geboekt om teams dichter bij elkaar te brengen, teniet zou doen.
Mercedes wil niet kleinere teams te slim af zijn
Mercedes-chef Wolff benadrukte tegenover Autosport dat hij niet wil dat de Formule 1 het plafond opheft om de kleinere teams te slim af te zijn, maar zei dat hij een deel van de extra vergoeding wilde doorgeven aan het personeel van het team om hun salarissen aan te passen aan de inflatie.
'Het is niet dat we meer winst willen genereren, het is letterlijk mensen in staat stellen hun salaris te laten compenseren voor de buitengewone inflatie waar ze last van hebben', zei Wolff. 'Dus, het is niet dat we ineens meer willen hebben, maar laten we nu naar de cijfers kijken, en dan kunnen we hopelijk een manier vinden om het plafond aan te passen.'
Controleer de rekening van Mercedes
Haas-teambaas Günther Steiner vond dat het budget niet omhoog moest, omdat dit slecht zou zijn voor het middenveld dat nu volgens hem dichter bij elkaar komt, zoals eerder te lezen was bij F1Maximaal. Om het risico te vermijden dat de grotere geldschieters van de Formule 1 extra budget voor ontwikkeling doorsluizen, zegt Wolff dat het eenvoudig is om de rekeningen van het team te controleren, en ervoor te zorgen dat alleen de energie- en vrachtkosten worden gedekt.
'Ik denk dat wat we kunnen aantonen heel eenvoudig is, onze energiekosten in Brackley zijn gestegen van 2,5 miljoen pond(2,9 miljoen euro) naar 6,5 miljoen pond(7,5 miljoen euro), onze vrachtkosten op een vergelijkbare manier. Zwart op wit kunt u dat volgen op de rekeningen', concludeert Wolff.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties