Toto Wolff gaat het hard spelen in de kwestie rondom de flexibele achtervleugel van Red Bull Racing. Als het team niets veranderd heeft aan haar achtervleugel en een groot voordeel heeft tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan, dan gaat Mercedes officieel protest aantekenen.
Dat vertelt de Oostenrijkse teambaas aan Sky Sports. Eerder werd door Mercedes gesteld dat Red Bull, door haar flexibele achtervleugel, zo'n zes tienden zou kunnen winnen op het rechte stuk van het stratencircuit in Baku, waar de volgende race verreden wordt. 'Als de vleugel er in Baku nog opzit, dan gaan we protest aantekenen', zegt Wolff. 'Als dat voor de stewards niet genoeg is, dan gaan we naar het ICA.' Dat is het hoogste tribunaal in de autosport, al verwacht Wolff dat de FIA al eerder opheldering gaat geven. 'Anders wordt het vuil.'
'Onze voorvleugel nagenoeg hetzelfde als die van Red Bull'
Wolff wordt vervolgens geconfronteerd met insinuaties over de voorvleugel van de Mercedes, die volgens Red Bull te flexibel zou zijn. Daar moet de Oostenrijker om lachen. 'We hebben onze voorvleugel geanalyseerd en die is nagenoeg hetzelfde als die van Red Bull.'
Het is volgens Wolff duidelijk dat de achtervleugel van de RB16B meer beweegt dan nodig. De FIA heeft al aangekondigd dat er strenger gecontroleerd gaat worden op dat specifieke onderdeel, maar dat maakt Wolff nog niet tevreden. 'We zitten in een vacuüm waarin de tests pas worden ingevoerd na Baku. Het is wat het is, maar we zijn vrij zeker van onze zaak.'
Update 8.35u (25/05) | Wolff: 'Achtervleugel had niets te maken met de prestaties van Red Bull in Monaco'
Toto Wolff denkt dat de buigende werking van de achtervleugel van Red Bull niets te maken had met de prestaties die het team liet zien in Monaco. De teambaas van Mercedes wilt voor de Grand Prix van Azerbeidzjan tegen dit onderdeel een protest aantekenen. Wolff zegt het verlies van afgelopen weekend zonder excuus te accepteren.
De eerdere uitspraken van de Oostenrijker waren niet bedoeld om zich als slechte verliezer voor te doen. 'Eigenlijk is dit niet het moment om over de achtervleugel te praten', zei Wolff na afloop van de Grand Prix van Monaco volgens het Duitse RTL. 'De achtervleugel had niets te maken met de prestaties van Red Bull. Ze waren gewoon beter. Dat moeten we accepteren en we feliciteren ze met hun overwinning.'
De impact van een buigende achtervleugel is in Monaco relatief klein, vanwege het gebrek aan lange rechte stukken. Echter, op het volgende circuit in Baku is een goede topsnelheid van veel groter belang. Als Red Bull, en de overige teams die het concept gebruiken, daar nog steeds met de buigende achtervleugel kunnen rijden, levert dat een significant voordeel op.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties