Het was na het mindere weekend van Red Bull Racing in Singapore nog even de vraag hoe de RB19 het op Suzuka zou doen. Boze tongen beweerden dat de problemen van het Oostenrijkse team op het Marina Bay Street Circuit te verklaren zijn door de strengere handhaving van de richtlijnen rondom de flexibele vleugels. Na de openingsdag in Japan lijkt die theorie echter de prullenbak in te kunnen. Max Verstappen stak er zoals gewoonlijk weer met kop en schouders bovenuit, zo zag ook Peter Windsor.
Na een, voor Red Bull-begrippen, slecht weekend in Singapore, kon het team in Suzuka bewijzen dat de problemen daadwerkelijk eenmalig waren. 'Red Bull en Max (Verstappen, red.) stonden natuurlijk te popelen om erachter te komen hoe de RB19 het op Suzuka zou doen', zegt Windor in zijn analyse op YouTube. 'Max ging meteen op de harde band naar buiten en reed vervolgens direct een zeer snelle ronde. Je kon de opluchting in de Red Bull-garage bijna horen: yes, we hebben weer een goede raceauto.'
Verstappen herpakte zich na een lastig weekend, waarin hij voor het eerst dit jaar het podium misliep. In Suzuka kwam de regerend wereldkampioen goed uit de startblokken en hij sloot beide sessies als snelste af. 'Max deed het in beide sessies erg goed. Wanneer hij op de baan was, was hij de snelste. Er was slechts één moment waarop hij P1 even kwijtraakte. Dat kwam doordat hij in VT2 al vroeg een tijd zette op de zachte band en daarna reden een paar andere coureurs wat sneller. Maar toen hij naar buiten reed op zijn tweede set van het zachte rubber, stelde hij direct orde op zaken', aldus de Britse journalist.
Verstappen en Leclerc imponeren, Hamilton lijkt de weg kwijt te zijn
Na twee sessies stond Verstappen fier aan kop, maar ook Charles Leclerc en Lando Norris lieten een goede indruk achter op Windsor. 'Leclerc zat er weer goed bij met de Ferrari. Hij reed met vertrouwen en zag eruit als iemand die niet meer terug wil denken aan Singapore, Monza en Zandvoort. Hij zag er volgens mij vooral goed uit in de eerste sector, dat was prachtig om te zien. Ook bij Lando Norris zag het er goed uit.'
Windsor wil er nog wel even op wijzen dat Verstappen in VT2 twee sets van de zachte band heeft gebruikt, terwijl de Ferrari-coureurs en Norris er slechts één onder lieten schroeven. Toch denkt de Brit niet dat het veel uit zal maken voor de rest van het weekend. 'Het had er denk ik vooral mee te maken dat Max vanwege verkeer geen goede eerste run had en de run op de tweede set was daarentegen bizar. Wauw, een 1:30,7', is Windsor duidelijk onder de indruk. 'Daarna dacht de concurrentie: ach ja, we wisten dat Singapore eenmalig was. Ondanks al het gefluister en de berichten in de media dat de FIA zich vol richtte op de flexibele vleugels van Red Bull, zijn ze absoluut terug waar ze thuishoren.'
Hamilton lijkt zich in ondersteunende rol te schikken
Waar Singapore-winnaar Carlos Sainz opnieuw met veel vertrouwen leek te rijden, daar maakte Lewis Hamilton juist een hopeloze indruk op Windsor. 'George Russell was met afstand de snelste van de twee Mercedes-coureurs. Lewis leek het een beetje kwijt te zijn vandaag. Net als George gebruikte hij twee setjes van de medium band, maar George reed op de tweede set een behoorlijk goede ronde. Een typische George-ronde. Het was na afloop interessant om naar het verhaal van Lewis te luisteren. Hij zei iets in de trant van: als ik George kan ondersteunen... Hij corrigeerde zich echter snel, maar het lijkt wel alsof hij een dienende rol accepteert als George sneller blijkt te zijn. Waar komt dit vandaan? We hebben het over iemand die zijn contract recentelijk nog heeft verlengd. We weten hoe goed hij is, hij is een zevenvoudig wereldkampioen. Ik had verwacht dat de belachelijke crash van George in Singapore een belangrijk moment voor hem zou zijn. Maar hij maakt momenteel een ontredderde indruk en hij lijkt weinig vertrouwen te hebben', constateert Windsor.
Longruns 'wat verwarrend', maar Verstappen veel sneller dan de concurrentie
Er werden tijdens de vrije trainingen door de teams veel verschillende compounds gebruikt en dat zorgde ervoor dat een goede vergelijking lastig te maken is. Verstappen werkte als enige coureur bijvoorbeeld zelfs een longrun af op de testband van Pirelli. 'Het is wat verwarrend, maar ik wil wel benadrukken dat Max er bovenop zat. Hij was veel sneller dan de rest van het veld. Andere teams probeerden de testband even, maar Verstappen werkte er zelfs een langere run op af. Ze weten hoe ze ervoor staan, dus ze dachten waarschijnlijk: waarom gebruiken we deze banden niet voor een longrun? We zullen namelijk toch wel snel zijn. Het was een erg goede run van Max. Hij had bijna geen slijtage op de testband.'
Leclerc had niet alleen over één ronde, maar ook in de langere runs een goed tempo te pakken. De Monegask lijkt dit weekend wel eens de grootste uitdager van Red Bull te kunnen zijn. 'Leclerc was snel, maar Pérez is sneller. Hij is niet heel veel rapper, maar zal waarschijnlijk consistenter zijn. Beide zullen wel op een behoorlijke afstand van Verstappen zitten. Maar door de verschillende strategieën is het wel lastig te vergelijken', vindt Windsor, die na de openingsdag in Japan wel een belangrijke conclusie trekt. 'Red Bull en Max lijken er weer met kop en schouders bovenuit te steken. Een zucht van verlichting voor Red Bull. Voor de Red Bull-fans is dit uiteraard goed nieuws, maar voor de rest is het juist erg slecht nieuws', aldus de journalist.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties