De Grand Prix van Monaco wordt gezien als een van de meest legendarische races op de kalender. Door de smalle straten van Monte Carlo wordt de Formule 1-kijker vaak verwend met mooie beelden, maar de baan is zo krap dat er nagenoeg niet ingehaald kan worden. Hierdoor is de race vaak een soort 'optocht'. Er zijn plannen om verplichte pitstops toe te voegen aan de race, maar volgens Peter Windsor zou dit gevaarlijke situaties kunnen veroorzaken.
De eerste race in Monaco vond plaats in het eerste jaar waarin het Formule 1-wereldkampioenschap werd gehouden. Al snel bouwde het circuit een speciale status op, door de bochtige en smalle lay-out. Ergens is dit juist hetgeen wat het circuit zijn charme geeft, maar het levert dus ook regelmatig kritiek op. De race wordt vaak al tijdens de kwalificatie beslist. Als je van pole position start en goed van de lijn afkomt, dan heb je een flinke kans om de race te winnen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Vandaar dat er plannen zijn om de races spannender te maken, maar volgens Windsor is dat iets wat je helemaal niet moet willen. 'Het is altijd een gigantisch evenement geweest, maar het is natuurlijk nooit een echt circuit geweest', begint de journalist op zijn eigen YouTube-kanaal. 'Mensen zeggen altijd dat er beter geracet moet kunnen worden daar, maar ik ga er überhaupt al nooit naartoe met het idee dat er daar goed geracet gaat worden. Waarom zouden we dat willen? Ze willen specifieke dingen toepassen voor de race daar', legt de Brit uit.
'Ze denken erover na om het aantal verplichte pitstops te vergroten in de race, maar ik snap daar niet zoveel van', aldus Windsor. 'Als het een natte race is, dan hoef je niet eens een stop te maken. Alles wat ze nu willen doen, geldt dat dan ook voor de regen?', vraagt de journalist zich af. 'Het gaat niet eens om de pitstop, maar om het feit dat ze twee verschillende soorten banden moeten gebruiken', zo verklaart de voormalig werknemer van Williams over de onduidelijke plannen van de FIA.
Windsor voorziet moeilijkheden
Windsor denkt dat het plan op zich niet eens zo slecht is, maar niet voor de race in Monaco. Hij kaart aan dat hierdoor een zwakte van het circuit juist wordt vergroot. 'Daarmee gaat een probleem daar wel flink worden uitvergroot. Het is namelijk zonder enige twijfel de gevaarlijkste pitstraat van de kalender. De monteurs hebben maar heel weinig ruimte om te opereren daar, dus dat maakt het al een heel zwaar weekend voor ze. Ze willen dus betere races hebben, dus we gaan maar extra pitstops verplichten, dan kunnen de monteurs het allemaal lekker uitzoeken.'
'Dat zou het goed doen op tv, is dat eigenlijk wat ze daarmee willen zeggen?', vraagt Windsor zich hardop af. 'Ik kan geen circuit bedenken waar het handiger zou zijn om juist minder stops te maken dan Monaco. Het is normaal al een rotzooitje in de pitstraat, moet je nagaan hoe dat er dan nu uit zou zien. Daar moet je echt niet meer van willen. Betekent dat dan echt dat het racen in Monaco beter wordt? Ik snap het echt niet, maar dit komt doordat ze naar de fans luisteren. Monaco is Monaco, dus je kan daar gewoon niet inhalen', zo concludeert de Britse verslaggever over de gang van zaken.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties