De media speelt een belangrijke rol in de Formule 1. Door onder andere de Netflix-serie Drive to Survive is de populariteit van F1 in de laatste jaren enorm toegenomen. Echter, journalist Peter Windsor is het niet eens met de manier waarop de media de coureurs laat zien.
Peter Windsor is te gast bij Cameron cc:, en ze bespreken onder andere de verschillende media van de Formule 1. De populariteit van Drive to Survive heeft, volgens Cameron, onder andere te maken met het feit dat de coureurs daar zichzelf konden laten zien, inclusief eventuele scheldwoorden. Het is daarom de vraag waarom de officiële media van de Formule 1 deze scheldwoorden en de negativiteit zo veel mogelijk weg proberen te halen.
Betere televisie
'Het heeft allemaal te maken met het saaie TV producent-syndroom, niet waar?' zegt Windsor, die al langer aangeeft dat hij meer kanten van de Formule 1 wil zien. 'Het is een geweldige tenniswedstrijd en er wordt een punt gewonnen, maar de camera gaat naar de winnaar van het punt. Je ziet eigenlijk nooit direct de reacties van de verliezers, terwijl dat veel betere televisie is. En dat is hetzelfde in de Formule 1.'
'Ik had Max graag willen zien na de Grand Prix van Miami, toen hij weer bij Red bull naar binnenging en wat hij toen tegen de ingenieurs zei', gaat Windsor verder. 'Dat was de eerste keer dat McLaren hem echt versloeg, dus ik had graag willen zien wat hij daarover zei. Want dat is de Formule 1, dat is het echte deel van de Formule 1 dat we moeten zien en wat we nog steeds niet te zien krijgen. Dat is het rauwe van de Formule 1.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Daarnaast wil Windsor niet alleen meer laten zien van de coureurs, maar ook van de teams. 'We missen nog zo veel in de Formule 1 van wat we zouden kunnen laten zien', ligt hij toe. 'Het zijn ook, zoals ik blijf zeggen, het zijn ook de engineers. Het zijn de monteurs zoals Lando zegt. Het is het transport, het is de logistiek. Er zijn zoveel verschillende wegen die je zou kunnen bewandelen en toch doen we dat niet.'
Supersterren
Windsor denkt ook dat er tegenwoordig te veel druk op de coureurs staat. 'We trainen deze jongens als belachelijke supersterren', aldus de journalist. 'En je kunt aan ze zien dat ze het heel moeilijk vinden om dat grote reclamebord van zichzelf waar te maken. En dat is het probleem is het niet?' Als voorbeeld haalt hij Lewis Hamilton aan. 'Ik denk dat Lewis het door de jaren heen geweldig heeft gedaan om niet de Lewis van het reclamebord te worden. Hij probeert de echte Lewis te blijven.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Echter, hij denkt dat de media het lastiger maakt voor Hamilton om zijn echte persoonlijkheid te laten zien. 'Hij is nu op het punt waarop hij gewoon van ze weg blijft en niet echt veel met de media doet. En dat is geen verrassing. Hij weet dat ze altijd uit zijn op het negatieve verhaal en dat is ironisch. De roddelpers is uit op het negatieve verhaal en de Formule 1-pers wil juist het positieve verhaal, waarin de coureurs roepen dat ze nummer één zijn. Het is een raar iets.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties