Mark Webber debuteerde in 2002 op indrukwekkende wijze in de Grand Prix van Australië, waarin hij met een Minardi meteen als vijfde eindigde. De grootste successen kende Webber echter in dienst van Red Bull Racing, waar hij van 2007 tot en met 2013 reed. Enkel Max Verstappen reed meer races voor het Oostenrijkse team, dat nu domineert in de Formule 1, maar volgens Webber niet dezelfde reputatie in de sport lijkt te hebben als sommige andere teams.
Sinds Webber in 2007 overstapte naar Red Bull, zag hij het toen nog jonge team ontwikkelen tot een absoluut topteam, waarbij van 2010 tot en met 2013 de beide wereldtitels gepakt werden. Webber zelf was in 2010 nog dicht bij het pakken van de wereldtitel, maar zag teamgenoot Sebastian Vettel ermee vandoor gaan. Dertien jaar later is Red Bull hard op weg naar constructeurstitel zes, en coureurstitel zeven. Samen met Ferrari, McLaren, Mercedes en Williams behoort het tot de teams die meer dan honderd races wonnen.
Hoewel Red Bull inmiddels tot de succesvolste teams in de historie van de sport behoort, ontvangt het volgens Webber niet altijd de waardering die het verdient. 'Als het een fabrikant zou zijn, kregen ze wellicht meer lof en bekendheid', vermoedt de Australiër in gesprek met Motorsport.com. 'Uiteindelijk is het in essentie nog altijd een team dat gevormd wordt door geweldige individuen en mensen die geweldig werk hebben geleverd, door prachtige Formule 1-auto's te ontwerpen en deze naar wereldtitels bij de coureurs en constructeurs te loodsen, en op verschillende manieren te domineren.'
Oprichter Dietrich Mateschitz stak veel in de Formule 1-wereld
Met twee teams en een uitgebreid juniorenprogramma steekt Red Bull ongelofelijk veel in de Formule 1, en dat heeft zich uitbetaald. 'Ik denk dat hun verhaal een van de grote succesverhalen in de sport is. Ze hebben de sport heel veel geboden, als je kijkt naar hun personeel, de infrastructuur in Milton Keynes, en wat ze allemaal gedaan hebben. De pure toewijding die ze laten zien, met hun werknemers en hun toewijding aan de sport, ik zeg niet dat het voor niemand onderdoet, maar het is ongelofelijk indrukwekkend', vindt Webber.
'We hebben veel mensen zien komen en gaan in de sport', zo wijst Webber onder meer naar de vele fabrikanten die in de afgelopen decennia de sport betraden en zich vaak ook weer snel terugtrekken, zoals bijvoorbeeld Toyota, BMW, en Honda. 'Wat deze jongens gedaan hebben, met twee teams... Mensen vergeten vaak dat het aantal banen dat Red Bull in de sport biedt ronduit buitengewoon is.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties