James Vowles heeft opgemerkt dat Williams de 'basisonderdelen' van een Formule 1-team mist. Toen de huidige teambaas van Williams de overstap nam van Mercedes moest hij even slikken. Vooral de afwezigheid van bepaalde softwaresystemen vond hij opmerkelijk. Wel was hij onder de indruk dat het team alsnog een goede auto in elkaar heeft gezet, zelfs zonder essentiële softwareprogramma's, vertelt Vowles aan Motorsportweek.com.
Vowles is net voor de start van het 2023-seizoen gestart als teambaas bij Williams. Hij heeft daarvoor een langere tijd als ingenieur bij Mercedes gewerkt. Hij is onderdeel geweest van Mercedes tijdens de dominante periode, waarin de Duitse renstal ook de acht constructeurskampioenschappen heeft gewonnen. Bij Williams gaat het er alleen een beetje anders aan toe.
Het was een soort koude douche voor Vowles toen hij bij Williams kwam. Hij vond het opvallend dat er veel belangrijke softwareprogramma's niet gebruikt werden. 'Het was een soort mengsel van verrast en onder de indruk zijn', zegt de Brit. 'Ik snapte namelijk niet hoe ze te werk konden gaan zonder basisonderdelen die elk ander F1-team wel heeft. Tegelijkertijd hebben ze alsnog een goede auto neer kunnen zetten.'
Vowles: 'Er komen nog meer kansen aan voor Williams'
Volgens Vowles is het een prachtige prestatie dat de Williams-bolide zonder de essentiële software gebouwd is, maar het is niet de juiste weg voor de langere termijn. 'Er moest duidelijk wat veranderen', geeft de ex-Mercedes ingenieur aan. 'Het gaat wat tijd kosten, maar het is echt nodig om alle belangrijke softwareprogramma's werkend te hebben.'
Williams doet het tot nu toe prima in het klassement. Tijdens de openingsrace scoorde coureur Alexander Albon zelfs het eerste WK-punt van het seizoen door als tiende over de eindstreep te rijden. Volgens Vowles komen er nog meer kansen aan voor het team. 'Er staan zeker nog circuits op de kalender die goed bij onze auto passen', geeft hij aan. 'Monza bijvoorbeeld, daar verwacht ik wel het één en ander van.' Ook blijft Vowles realistisch. 'Er zijn natuurlijk ook circuits waar we niets mee kunnen, zoals Barcelona. Daar moeten we ons verlies maar voor lief nemen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties