De voorzitter van de Formule E, Alejandro Tarik Agag Longo, zegt tegenover The Race dat de Formule 1 geen andere optie heeft dan in de toekomst over te gaan naar volledig elektrisch rijden.
De Formule 1 heeft geen andere optie dan op een bepaald moment volledig elektrisch te gaan rijden, meent Agag, en hij wil deze overgang ontwikkelen met de progressie van zijn Formule E-serie. De Formule E heeft een exclusiviteit op een volledig EV en waterstof single-seater kampioenschap tot 2039, wat betekent dat een officiële samenwerking tussen de Formule E en F1 zal moeten worden geformaliseerd, mocht de F1 afhankelijk worden van elektrische aandrijflijnen.
Formule 1 wordt gedwongen naar elektrische motoren
Velen denken dat de Formule 1 wel zal moeten overstappen op elektrische motoren aangezien de meeste regeringen specifieke wetgeving invoeren om de verkoop van voertuigen met verbrandingsmotoren in het komende decennium te stoppen.
Dit is de existentiële vraag die de Formule 1 in de komende decennia zal moeten beantwoorden. In de ogen van Agag heeft de F1 geen andere optie dan elektrisch te gaan rijden, maar deze mening is geheel op hem persoonlijk gericht. Niet iedereen is overtuigd, met inbegrip van velen bij Liberty Media en de FIA.
Elektrische motoren overtreffen brandstofmotoren
Men denkt dat uiteindelijk de ultieme prestaties van 'actieve' elektrische auto's met alle 'toeters en bellen' zoals torque vectoring mogelijkheden de brandstof-aangedreven auto's ver zullen overtreffen, wat betekent dat de Formule 1 snel zal moeten volgen.
'Tenzij iemand zegt 'nee, we gaan liever langzamer en gaan verder met benzine', dan is dat prima', zei Agag enigszins ironisch op een evenement dat vorige maand in Monaco werd georganiseerd door Julius Baer, een van de partners van de Formule E.
'Maar we zijn er nog niet. Hoe het gaat gebeuren? Ik weet het niet. Omdat we, in de Formule E, een exclusieve licentie hebben voor een elektrisch kampioenschap', zegt Agag na een vraag over hoe de Formule 1 kan overstappen op elektriciteit.
'Door batterijtechnologie in elektrische auto's te ontwikkelen, zullen we op een dag sneller gaan. We zouden zelfs vandaag sneller kunnen gaan. Het enige probleem is dat we niet genoeg energie in de batterij hebben. Maar wat de aandrijving betreft, zouden we vier motoren kunnen plaatsen, één op elk wiel, en tien minuten lang sneller kunnen gaan dan de Formule 1', aldus Agag.
Volgens Agag zal de ontwikkeling van accu's cruciaal zijn voor elektrisch racen. 'De hoeveelheid energie die de accu kan opslaan zal groter worden en de accu zal lichter worden. Al de progressie die we in de Formule E hebben gehad via generatie 1, 2 en 3 is trapsgewijs.'
Synthetische brandstoffen in de Formule 1
Behalve elektrische motoren zijn synthetische brandstoffen ook een optie voor de toekomst van de Formule 1. Nico Rosberg ziet deze ontwikkeling wel zitten en ziet ook het nut voor toepassingen van deze techniek in de maatschappij.
'Ik zie dat de Formule 1 met synthetische brandstoffen gaat werken, wat voor mobiliteit als zodanig niet de beste oplossing zal zijn', zei de Formule 1-kampioen van 2016. 'Maar synthetische brandstoffen zijn zeer relevant voor andere mobiliteitssectoren, of het nu vliegtuigen zijn of containerschepen of vrachtwagens of wat dan ook.'
'Dus, de Formule 1 gaat die route bewandelen en zal een sleutelrol spelen in de ontwikkeling van deze e-brandstoffen. Hopelijk komt dat al die andere mobiliteitssectoren ten goede. Maar is dat genoeg voor de Formule 1 om als enige relevant te zijn met e-brandstoffen? Nou, dat is een beetje een vraagteken voor de lange termijn. Misschien zullen ze, zoals Agag zegt, elektrisch moeten gaan rijden', zo sluit Rosberg af.
Also read
Todt voorziet nog geen volledig elektrische F1: 'Het is simpelweg onmogelijk'
Button over elektrische Formule 1: 'Gaat niet gebeuren'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties