Max Verstappen en Lando Norris zijn de smaakmakers van het huidige Formule 1-seizoen. De twee moeten gaan uitmaken wie de wereldkampioen wordt van 2024, en dat levert harde gevechten op tijdens de races. Afgelopen weekend in Mexico bereikte dit een nieuw kookpunt, toen de Nederlander op agressieve wijze het gevecht aanging met de McLaren-coureur. Uiteindelijk leverden de acties van de Red Bull-coureur hem twee tijdstraffen op, die samen goed waren voor twintig seconden. Sky Sports-verslaggever en voormalig F1-coureur Karun Chandhok werpt een blik op de incidenten, die volgens hem op de juiste manier zijn bestraft.
Verstappen zag Norris groter en groter worden in de spiegels op het rechte stuk richting bocht vier, totdat de McLaren-coureur de aanval opende aan de buitenkant. Chandhok zag hoe Norris de aanval inzette en het recht afdwong om ruimte te krijgen van Verstappen. 'Als we bij de apex van de bocht aankomen, zien we dat Norris geleerd heeft van het incident van vorige week. Het was van cruciaal belang dat hij volledig naast Verstappen zit, zo vertellen de richtlijnen van de wedstrijdleiding. Je kan zien dat hij er hier duidelijk naast zit, en hiermee heeft hij recht op ruimte aan de buitenkant', stelt Chandhok.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Verstappen laat de auto helemaal naar buiten lopen en laat duidelijk geen ruimte aan Norris en duwt hem van de baan', vervolgt de coureur. Een paar bochten later deed Verstappen een soort wanhoopspoging om zijn concurrent weer in te halen, nadat hij was gepasseerd. Volgens Chandhok was dit een perfect voorbeeld van een divebomb. 'Dit is een divebomb. Het is niet een plek waar je normaal gesproken in gaat halen. Dit heeft Norris nooit aan zien komen', stelt Chandhok.
'Als we naar de onboard-beelden kijken, zien we duidelijk wat voor gewaagde actie het is van Verstappen. Hij neemt zo veel snelheid mee de bocht in, waarna hij naar buiten glijdt. Met de snelheid die hij meenam en de lijn waarop hij reed, zelfs als Lando er niet had gezeten, dan had hij nooit de bocht gehaald', stelt de voormalig Formule 1-coureur. 'Hij was hoe dan ook van de baan afgegaan. Dat was echt hoe dan ook gebeurd, en uiteindelijk is het Leclerc die ervan weet te profiteren. Dat was een complete duik aan de binnenkant van Norris.'
De straffen waren terecht
En daarom is het volgens de verslaggever volledig terecht dat de Nederlander tijdstraffen kreeg voor de incidenten in Mexico. 'Ik vind dat de stewards compleet het juiste hebben gedaan hier, in beide situaties. Hij gaf duidelijk niet genoeg ruimte aan Norris', legt Chandhok uit over de incidenten tussen de titelkandidaten. 'Hij liet geen ruimte in zowel bocht vier als bocht acht, dus ik denk dat dat beslissingen absoluut de juiste waren', concludeert Chandhok.
Norris ligt momenteel nog 47 punten achter op Verstappen in het kampioenschap. Met nog vier races te gaan is dat een aanzienlijk gat om te overbruggen. Toch lijkt de Red Bull nog altijd niet te doen wat Verstappen wil, en daarmee is dus nog niks beslist in het kampioenschap.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties