Voor de echte racefan is het unieke, bochtige Suzuka een waar cadeautje Formule 1
Formule 1

Voor de echte racefan is het unieke, bochtige Suzuka een waar cadeautje

Voor de echte racefan is het unieke, bochtige Suzuka een waar cadeautje

Na Singapore blijft de Formule 1 in Azië. Wanneer men in die hoek van de wereld is, moet Japan uiteraard aangedaan worden. Er wordt daar immers gereden op Suzuka, een prachtcircuit en een circuit dat vele coureurs als favoriet beschouwen. De reden? Uitdagende bochten, hoge snelheden en eigenlijk altijd vermakelijke wedstrijden. Welk team en welke coureur zullen hier het beste uit de verf komen? F1Maximaal.nl zet het uiteen.

Ja, er wordt dit weekend vroeg gereden, maar voor het aankomende Grand Prix-weekend moet je eigenlijk wel echt gaan zitten. Suzuka is een van de tofste circuits op de kalender en in de eerste sector wordt al duidelijk waarom. Na de start-finish worden de coureurs meteen blootgesteld aan een zware sector met extreme bochtencombinaties. Met name bochten 3, 4, 5 en 6 zijn snel genoeg voor de rijders om met flink wat tempo doorheen te gaan, wat betekent dat ze zeer veel g-krachten te verduren krijgen. De intensiteit ligt in deze eerste sector heel, heel erg hoog.

Ook in sector 2 zijn flink wat bochten te vinden, waarvan bocht 11 de meest noemenswaardige is. Deze hairpin is de traagste bocht van het circuit en een van de traagste bochten van de hele kalender. Het is tevens een bocht waarvan de remzone pittig is. Coureurs trappen namelijk op de rem terwijl ze bocht 10 uitkomen. In bocht 10 trekken ze 3,5 G, vlak voordat ze insturen. Daarom komen daar geregeld lock-ups voor.

Voor de echte racefan is het unieke, bochtige Suzuka een waar cadeautje
De track lay-out van Suzuka Circuit. (Foto: Mercedes AMG F1)

Ook de laatste sector kent een unieke bocht, namelijk 130R - op de track map de vijftiende. Dit is een van de snelste bochten van de kalender en coureurs gooien daar het stuur om naar links om met maximale snelheid op de chicane af te kunnen. De on-boards van bolides die deze pijlsnelle bocht doorschieten zijn om van te genieten. Hij wordt dan ook in de achtste versnelling genomen, met 295 kilometer per uur. Dat betekent dat ze bij het nemen van deze bocht richting de topsnelheid van de auto's gaan.

Weinig bandenslijtage op Suzuka

Suzuka is het enige circuit op de kalender in een 8-vorm. De baan kent tien bochten naar rechts en acht naar links. Dat heeft als gevolg dat de banden aan allebei de kanten van de bolide belast worden en niet één kant meer dan de andere kant, zoals op de meeste circuits. Daardoor zal de bandenslijtage evenrediger verdeeld zijn en gaat het rubber relatief lang mee.

Het overgrote deel van een rondje Suzuka wordt gereden in bochten. Vanaf bocht 1 tot de exit van bocht 7 moeten de heren het stuur continu gebruiken. Dit is zo'n twee kilometer van de ronde, die in totaal 5,807 kilometer lang is. Slechts 1,2 kilometer van het asfalt rijdt men op een recht stuk en vanwege het gebrek aan straights kent de baan ook maar één DRS-zone. In tegenstelling tot Singapore hebben de remmen het minder zwaar in Japan. Eigenlijk zijn er maar twee punten waarop de remmen heel zwaar belast worden, namelijk in bochten 11 en 16.

De 53 ronden durende race zal starten met een aanloop van 332 meter naar de eerste bocht. Hierin kan de voorloper de binnenkant afdekken en zo de eerste zeven bochten voorop liggend ingaan. Bocht 1 is een van de bochten die samen met bocht 18 gezien wordt als het beste moment om een inhaalpoging te plaatsen. Na het rechte stuk met DRS hebben coureurs immers sneller voldoende overspeed om de actie ook werkelijk succesvol te voltooien.

Slaat Verstappen terug?

Dan de hamvraag: wie gaat er dit weekend winnen? In Singapore kwam Red Bull Racing zeer slecht uit de verf. Max Verstappen en Sergio Pérez worstelden heel het weekend met het materiaal op het high-downforce straatcircuit. Dit weekend zal er eveneens redelijk wat neerwaartse druk gevraagd worden vanwege de vele bochten, maar zo streng als Marina Bay Street Circuit zal het zeker niet zijn.

Het is dan ook de verwachting dat Red Bull 'gewoon' weer vooraan staat dit weekend. Verder zijn de teams die goed gedijen in snelle bochten Mercedes en McLaren. Die vechten in de tweede seizoenshelft eigenlijk sowieso al continu voor een podium en daar zal zondag aanstaande hoogstwaarschijnlijk geen uitzondering in zijn. Wat die snelle bochten doen met de kansen van Ferrari? Dat is nog niet helemaal duidelijk, maar twee zeges op rij voor Carlos Sainz lijkt een onwaarschijnlijk scenario.

Regenachtige sessies mogelijk

Voor de fans die op vrijdag en zaterdag vroeg opstaan voor de vrije trainingssessies valt er wellicht niet veel te zien. Er is voor vrijdag een 60 procent kans op regen voorspeld en wanneer die valt, weigeren de teams vaak om veel meters te maken. Al helemaal als er, zoals dit weekend, voor de race zelf geen regen verwacht wordt. Ook op zaterdag is de kans op neerslag twintig procent, dus al met al hebben we zeker kans op regenachtige sessies , maar kan het ook zomaar een heel weekend droog blijven.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws